Welk geslacht is dit?

Gestart door Niko Buiten, september 05, 2006, 22:56:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Gisteren vond ik deze paddestoel bij Kruipwilg (Salix repens) in een natte vallei in kalkrijke duinen. Met behulp van microscoop en determinatieliteratuur kwam ik er vandaag niet uit. De sporen meten 14 x 7 mu, zijn glad, boonvormig en lichtbruin gekleurd. Ik zou de hoed radiar vezelig willen noemen. Het velum zal wit zijn geweest.

Tot welk geslacht zou deze paddestoel kunnen horen en wat is eventueel de naam van de paddestoel?



Foto 1
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Groet,

Niko Buiten.


a.houter

Inocybe, aan de grauwe lamelkleur te zien. Kun je daar wat mee?
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Niko Buiten

CiteerInocybe, aan de grauwe lamelkleur te zien. Kun je daar wat mee?
;)
Dag André,

Dat denk ik ook. Ik heb vandaag zitten sleutelen met Stangl, Moser en Horak maar kom er niet uit. De zwam heeft geen metaloide pleurocystiden.   :(  
Groet,

Niko Buiten.


a.houter

Het laatste is natuurlijk afhankelijk van welke soort je verwacht...
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Niko Buiten

Ik heb er geen idee van welke soort ik met dit uiterlijk kan verwachten. Het is een onderscheidend kenmerk in de sleutel van Stangl.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Dag allemaal,

Het heeft even geduurd voor ik er uit was. En ik had er een intermezzo buiten dit forum met een ervaren duinmycoloog voor nodig. Maar ik ben er uit....

Het is de variabele Inocybe serotina, Grote duinvezelkop.  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#7
CiteerHet is de variabele Inocybe serotina, Grote duinvezelkop.

Hoi Niko,

Geen wonder dat je er niet uit kon komen. Een paddestoel die zo genoemd wordt heeft het dan wel aan zichzelf te danken :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"