wants met onbekende prooi

Gestart door GerardL, oktober 09, 2010, 22:51:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Deze wants met prooi komt uit mijn tuin, uit mijn muntplantjes zelfs.
Is al de 5de of de 6de wants die ik zag met deze rupsjes.
Nu vind ik er geen meer, en word nu nieuwsgierig van welk insekt dit rupsje is.
Is het misschien een sluipwesp ???
Rupsje is diepzwart met echte "vlammende" gele stippen.
Dit rupsje was 31mm lang, en mijn tuin ligt in Brunssum Z.-Limburg.







Grtzzzz

Gerard

Arp

#1
Hoi Gerard,

Picromerus bidens (maar dat wist jij wel  :lol: ) met een larve van een Bladwesp - iets van Tenthredo marginella of T. mandibularis ofzo. Weten ze bij de wespen wel  ;)

P.S. Vergelijk alvast met dit topic :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hallo Arp,

Die wants was niet moeilijk, maar de rups wel.
Heb jouw link eens goed doorgelezen, en vind het nogal lastig.

Deze rupsen vind ik ALLEEN in de munt, en heb er al zeker 6 aangetroffen danwel niet met
een wants als "begeleider", maar heb er 1,5mtr verderop ook marjolein staan.
Maar is wel weer leuke "zoekstof" voor de wintermaanden, en kijken of ik er echt verder mee kom.
Tenthredo spec. is het voorlopig (hoop ik).
Nu zag ik dat jij hem ook ergens uit de munt had gehaald, dus ik hoop dat dit een punt kan zijn
waar ik verder mee kom.

Danke Arp!

Grtzzzz

Gerard




Arp

Wellicht dat een admin dit nog even in het Wespenforum een tweede kans kan geven?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jorgen

Tenthredo larve, onzekere T. marginella. De adulten van marginella zijn enkel onder de bino van thompsoni te onderscheiden, maar de larven zouden een andere waardplant hebben. Van veel (Europese) Tenthredo's is de waardplant echter niet gekend (zie Compendium of European Sawflies, Liston 1995).
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

GerardL

Danke iedereen voor zijn bijdrage(s)

Ga me er echt nog eens voor zitten, wil toch eens kijken of ik deze Tenthredo's via de waardplant kan vinden.
En niet om het beter te willen weten, maar is ook leuk om naar te zoeken. Heb eens een Russische site gehad,
met alleen maar Tenthredo familie van larv naar imago, kan hem alleen niet meer vinden.
Maar ook is dit weer leuk voor de donkere dagen, waar we niet naar buiten kunnen!

Danke!

Grtzzzz

Gerard

Arp

Hé Gerard,

Is uitkweken een optie?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hallo Arp,

Dat is zeer zeker een optie, maar vind er geen een meer die niet "gebruikt" is door een wants.
Was ook de eerste gedachte die ik had, zeker 6 zijn door de wantsen "leeg-gezogen" , en doordat
ik deze rups steeds leeg tegenkwam begon ik me af te vragen, welke wesp legt hier zijn eitjes?

Had gehoopt door zijn redelijk unieke tekening er snel een naam aan te kunnen plakken, en
hierdoor te weten te komen welk beessies hier in mijn munt verblijven.
Maar ik zal er zeker nog een vinden, anders word het volgend jaar.
Ben nu larves van de haantjes aan het bekijken, benieuwd wat daar weer uit gaat komen!

Danke voor iedere input!

Grtzzzz

Gerard


Piet Schuttelaar

Ik heb de rups onder de naam
http://www.pbase.com/peterfree/image/128909413 opgeslagen...

Ik vind het overigens een supergave foto van je! Chapeau.

gr. Piet

GerardL

Hallo Piet,

Danke voor je compliment, maar lees Jorgen zijn relaas nog even door:
het blijft een onzekere T. marginella dus "Tenthredo spec.(marginella)" is toch beter op zijn plaats.

De volgende die een naam zoekt bij deze rups, loopt wellicht tegen jouw foto aan,
en denkt dat het een zekere Tenthredo marginella is, en dan krijg je fout op fout.
Helaas staat er hierdoor al heel veel verkeerd gedetermineerd op internet.

Grtzzzz

Gerard


Piet Schuttelaar

ok Gerard.
Ik zal hier in de toekomst rekening mee houden.
gr. Piet

Arp

Citaat van: GerardL op oktober 11, 2010, 13:24:58 PMBen nu larves van de haantjes aan het bekijken, benieuwd wat daar weer uit gaat komen!
Ook uit de Munt?

Zoiets?:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hallo Arp,

Ja je weet precies waar het hier om gaat!
Maar ik kwam er al achter dat deze ook al geparasiteerd kunnen worden!
Vandaar dat mijn kleine projectje links en rechts nogal uit de hand liep.




En ik had al zoveel tijd . . . . .


Grtzzzz

Gerard

Arp

Leuk  :blink:  Je moet ze alleen idd wel even uitkweken want je hebt daar natuurlijk ook coerulans - of zijn de larven ook uit elkaar te houden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hey Arp,

Doordat enkele geparasiteerd waren gebeurden er rare dingen, kwam weer aan het twijfelen.
Maar heb ze met loep goed bekeken, maar zag wel verschillen, maar om deze verschillen echt neer te zetten
moest ik eerst alle larves uitkweken en stadia vergelijken, en dat is door die parasiet niet gelukt.

De hele voortgang is moeilijk te volgen, normaal vond ik sommige larves in de jonge blaadjes welke "lichter" groen waren,
de ene wil aleen de lichter gekleurdere blaadjes, de andere donkere, en de graminis larve zat alleen in de topjes.

Dus je zult het anders moeten opzetten waarschijnlijk om dit echt serieus te doen, anders maak je vlug een fout.
Probleem is gewoon dat er te veel soorten haantjes op deze munt zitten, en je je eigenlijk maar met een soort
tegelijk moet bezig houden, en volgend jaar een andere en dan vergelijken.
Maar dan spelen andere dingen weer een rol, Jeweetwel van die grijze massa, of wathebikdaarnouweergeschreven?


Grtzzzz

Gerard

Arp

Hoi Gerard,

Ja, is lastig ... voor mijn herbacea had ik man, vrouw en waardplant ontvoert en thuis in een pot met glazen buis eromheen gehuisvest - houdt de kevers binnen en de meeste parasieten buiten. Je weet dan zeker van welke soort de eitjes en larvjes zijn maar je kunt de larves alleen later van foto vergelijken met andere (of je moet in elke fase een paar opofferen). Mijn camera is daar niet goed genoeg voor, dus ik houd wel een leuk fotoverslagje over waarvan ik weet welke soort het is, maar niet genoeg om verschillen met andere soorten te onderzoeken :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)