Hoofdmenu

Cystoderma?

Gestart door Arno van Stipdonk, september 05, 2006, 19:50:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag zag een aantal van deze lichtgele zwammetjes. Ze groeien op vrij humueuze moerassige grond, tussen diverse soorten loofbomen.
Hoed van grootste exemplaar is nu 2 cm, zwam is 5 cm lang.
Lamellen zijn smal aangehecht, hebben een crème-achtige kleur.
Is er iets te zeggen in welke familie ik moet zoeken.
Tot nog toe kom ik enkel tot de familie Korrelhoed maar daar kan ik 'm niet in vinden. Okergele korrelhoed is volgens mij veel meer roodachtig gekleurd.


Arno van Stipdonk

#1
Foto 2: Er is een ring te zien.

Arno van Stipdonk

Hier is de ring nog beter te zien:

Arno van Stipdonk

En nog een familieportret van de familie Korrelhoed???

a.houter

#4
Ik denk het niet; ze missen de kenmerkende 'kousen'rand een stukje onder de lamellen. Bij Cystoderma is het altijd net alsof ze een laars aanhebben. 1/3 van de steel moet duidelijk glad zijn boven die rand.
Misschien weet ik nog wat, maar dat moet ik even nazoeken. Het voorbarig om dat nu al te opperen.
;)
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

#5
Heb je al aan Donsvoetje gedacht? B.v. Tubaria dispersa, Meidoorndonsvoetje?

Verder dacht ik nog even aan Poederparasol, maar ik vind mijn eerste beter.

Ik denk dat een foto onvoldoende is voor deze, hier zou je het materiaal voor moeten hebben.

Succes, :duim:
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

Nog niet aan gedacht, is een goeie!

Bedankt weer André. Ik kan weer verder. :duim:  

Arno van Stipdonk

#7
Heb ik net toegevoegd dat het de Gevlekte poederparasol is waar ik heilig van overtuigd was......loop ik heel spontaan plotseling tegen de goede soort aan. ^_^
Het is de Bleekgele bundelzwam - Pholiota gummosa.