Hoofdmenu

Vedermotten

Gestart door Marion5, oktober 08, 2010, 20:57:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marion5

Welke twee vedermotten zaten bij mij op 29 juli j.l. op de muur (Z.O. Drenthe).
De eerste was de grootste en ik denk aan Gillmeria pallidactyla-lichte zandvedermot.
De tweede was kleiner en lichter van kleur, is dat misschien Hellinsia didactylites-
roomkleurige vedermot?

Met vriendelijke groet,
Marion

Marion5

En deze kon ik ook niet vinden in Thumbnail.

Met vriendelijke groet,
Marion

Ben Kruijsen

de laatste is denk ik Amblyptilia acanthadactyla.

Marion5

Bedankt Ben, die laatste had ik voorzichtig op een kladblaadje genoteerd, maar ik ben blij dat het goed is.

Ik vraag me alleen nog af hoe het zit met die eerste twee. Dus als iemand daar nog een
uitspraak over kan doen? Als de foto's niet duidelijk genoeg zijn, graag ook zeggen,
want dan gooi ik ze weg en probeer ik in de toekomst betere te maken. Ik ben niet zo'n
geweldige fotograaf, dus goede tips zijn altijd welkom.

Met vriendelijke groet,
Marion

JohnvR

Door de concrete bandjes op de poten is de bovenste denk ik Gillmeria ochrodactyla. De onderste kan ik niet goed zien.

Marion5

Hallo John,

Bedankt voor deze aanvulling. Met nr. 2 zal ik verder niets doen. Ik neem aan dat jullie af en toe zelf
ook een exemplaar bewaren in de categorie onbekend/onduidelijk.

Groetjes,
Marion

David Tempelman

dag allemaal,
is dit misschien ook zo'n vedermot ? vorige week op Texel, vloog huis in.
alvast dank voor reactie,
met vriendelijke groet,
David

JohnvR

Citaat van: Marion5 op oktober 17, 2010, 21:32:09 PM
Ik neem aan dat jullie af en toe zelf ook een exemplaar bewaren in de categorie onbekend/onduidelijk.

Ja, inderdaad. Soms heb je van die afgevlogen beesten dat je er niets mee kunt. Of dat bij jouw exemplaar ook het geval is, is nog niet eens helemaal duidelijk. Misschien is het wel dezelfde soort gezien de tekening, vleugelvorm en pootjes, maar door jouw opmerking over de grootte (wat vaak een lastig gegeven is) kan ik het toch niet met zekerheid plaatsen.

JohnvR

Citaat van: David Tempelman op oktober 17, 2010, 21:36:55 PM
dag allemaal,
is dit misschien ook zo'n vedermot ? vorige week op Texel, vloog huis in.
alvast dank voor reactie,

Idd, zo'n Amblyptilia acanthadactyla.

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David

Marion5

Hallo John,

Omdat je nog wat vragen had over het formaat kom ik nog even terug op foto nr. 2:
Hij was echt veel kleiner dan de Gillmeria. Ik schat dat de
Vvl wel 4mm korter was en de kleur was net zoals op de foto, dus heel licht. Het lijfje is ook
anders van model. Toen ik de foto's maakte zaten ze bij elkaar in de buurt  op 1 m. afstand, en
toen vond ik ze al heel verschillend. Misschien kun je hier ook niks mee  :rolleye:
Alvast bedankt voor alle moeite!

Groetjes,
Marion

JohnvR

Hallo Marion,

Soms kunnen vlinders binnen dezelfde soort behoorlijk van grootte verschillen. Ik kan er verder weinig anders van maken.

Vriendelijke groeten,
John