Hoofdmenu

2 paar buikpoten?

Gestart door vlindervrouwke, oktober 08, 2010, 11:19:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

vlindervrouwke

Hallo
Deze rups op 7 Okt. gevonden aan akkerrand met veel soorten kruiden. In omgeving Weert.
Ongeveer 2,5 cm.
Hij heeft 2 paar buikpoten,wat het niet al te moeilijk zou moeten maken.Met het rupsen zoek systeem krijg ik Appeltak,Gelduil,of Kajatehoutspanner.Van de laatste zie ik nergens de extra poten.
In mijn boek (die schonsten raupen) kom ik nog op 8 andere soorten,maar ik kom er niet uit.
Wie heeft een idee?
Groetjes Mirriam Arts
Vlindervrouwke Mirriam Arts

Botervlieg

#1
Hallo Mirriam,

Volgens mij kunnen alleen uilen 2 paar buikpoten hebben.
Als ik op vlindernet naar kajatehoutspanner kijk, heeft die maar 1 paar buikpoten.
Edit: Op vlindernet staat soms 2 paar buikpoten, als citaat uit een boek. Daarbij zijn de naschuivers meegeteld!

Gamma-uil (maar die stond misschien in je boek) heeft er wel ook 2.

Ik zou niet weten welke dit is.
Gevoelsmatig (op verder niets van de foto gebaseerd) zou ik vermoeden dat het een gamma-uil is.
Gamma-uil houdt wel ook van kruiden. Ik vind ze geregeld tussen mijn peterselie, lavendel e.d.
Volgens vlindernet is de rups er van mei tot november

Misschien komt het door de belichting, maar ik vind de rups er ook niet zo "gezond" uitzien  :-\

Groetjes, Marleen

vlindervrouwke

#2
Hallo
Een gamma uil is dacht ik niet zo bleek geel/wit als hij jong is,daar heb ik al veel rupsen van gezien.Ook de verheven bobbels/puntjes herken ik niet ut die soorten.
Ook bestaan er semi- spanners,met wel 2 (of 3 als je de naschuiver mee rekent).paar buik poten.De kajatehout spanner is niet mijn eigen idee,maar van het rupsen zoek systeem op vlindernet.Daar zal de naschuiver mee genomen zijn als buikpoot.Als ik drie paar buikpoten op geef,krijg ik ook geen idee.
.Ik zal er een knipsel van bij doen.Uilen soorten met 2 paar buikpoten zijn volgens mijn boek:Gamma,Getekende gamma,Jotauil,Zilvervenster,Purperuiltje,Ni uil,Akelei uil, en koper uil.
Groetjes Mir.
Vlindervrouwke Mirriam Arts

Botervlieg

Hallo Mirriam

Ik weet ook niet of het een gamma-uil is. Daarom zei ik "het is slechts een gevoel - nergens op gebaseerd".
Gamma-uil is inderdaad niet zo wit/geel als die jong is. Maar ik vind de rups er niet zo "gezond" uitzien.
Misschien dat daarom de kleur ook anders is?

Ik weet het niet zeker, dit is slechts mijn indruk ervan.

Appeltak is zo te zien inderdaad een "uitzondering" qua buikpoten. Dat wist ik niet.

Wat betreft het rupsenzoeksysteem... Die is niet waterdicht.
Ik heb wel eens de indruk dat sommige rupsen er überhaupt niet instaan.
Of naschuivers daarin wel of niet zijn meegeteld, ik denk soms wel en soms niet.

Meestal als ik zo'n geval heb met 2 paar buikpoten, kijk ik ook altijd even bij 1 paar en 3 paar, waar ik dan op uit kom.

Misschien dat "acherontia" (Jeroen) een idee heeft welke rups dit is?

Groetjes, Marleen

vlindervrouwke

Hallo
Ik denk dat u toch goed zit met de Gamma.Ik ben net terug geweest,en een meter er vandaan zat dit exemplaar.
Ik ga er dus van uit,dat dit dezelfde soort is.
Ik hou het op Gamma dus.
Bedankt voor het meehelpen.
Groetjes Mirriam Arts
Vlindervrouwke Mirriam Arts

Botervlieg

Hallo Mirriam

Die ziet er wel wat "gezonder" uit, lekker gezond groen kleurtje.

:duim:

Groetjes, Marleen