(bos)kakkerlak

Gestart door Gert Veurink, oktober 06, 2010, 00:07:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

in huis  :-\

toch een boskakkerlak? of is het toch een andere soort? Ik twijfelde een beetje, met name vanwege de vorm van de vleugel (te hoekig?) en de kleur van het borststuk (te licht?)
groet!
Gert Veurink



Arp

Hallo Gert,

Geen nood, ze verdwalen wel vaker in huis - deze Noordse mevrouw (Ectobius lapponicus) gewoon buitenzetten  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert Veurink

#2
Hoi Arp, dank voor je reactie.

ik was niet echt in paniek en heb mevrouw inderdaad keurig buiten gezet.  ;) 

hoe kom je eigenlijk tot noordse? ik begon (na een hint van Wim Bakker) juist meer richting bleke (E. pallidus) te denken, maar heb zelf geen ervaring met andere kakkerlakken dan Boskakkerlak, maar wil het de volgende keer graag zelf kunnen
groet!
Gert Veurink



Arp

Eerlijk gezegd meer buikgevoel deze - iets met tekening op achterlijf, vleugellengte, kleur halsschild enzo - automatische piloot die nog niet automatisch mag, want ik ken niet alle soorten goed genoeg  :rolleye: Heb nu geen gelegenheid om een goede onderbouwing bij elkaar te scharrelen, kom er later deze week op terug ...

Kijk ondertussen misschien even hier:
http://www.delattinia.de/AM/Ectobius.htm

Let op, het verhaal van de vleugellengtes is elders al eens ter discussie gesteld ... is iets variabel!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert Veurink

dank link in favorieten gezet. naar die foto's kijkend denk ik dat je gelijk hebt. 
Ik had de foto vanochtend op aanraden Wim ook naar Wijnand Heitmans gemaild, benieuwd waar hij mee komt. Wel leuk even in een nieuwe soortgroep duiken... kleine soortgroep, maar echt eenvoudig is het ook niet
groet!
Gert Veurink



Wim Bakker

Tsja, misschien toch wel een Noordse. Overigens bevat de link die Arp gaf een link naar een interessant artikel. Maar omdat die link niet werkt heb ik 'm nog eens opgezocht. Hopen dat dit gaat werken:

Taxonomie der Bernstein-Waldschabe Ectobius vittiventris (A. Costa, 1847) (Blattodea: Blattellidae) und ihre Verbreitung in der Schweiz

Dit artikel bevat een sleutel voor Zwitserland met 4 Ectobius soorten (pas op: niet E. panzeri, wel E. lucidus).
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

zekere noordse zegt ook Wijnand Heitmans... ik heb r op zeker gezet. Bedankt voor de hulp!
groet!
Gert Veurink



Arp

#7
Oeioeioei ... deze kom ik net tegen uit de oude doos zegmaar ... als ik er vandaag naar kijk dan zou ik zwaar aan Planuncus moeten denken (wow - in 2010!!). Geen wonder dat iedereen er destijds een beetje raar tegenaan keek en er uiteindelijk lapponicus van maakte, want de soort was nog niet (als zodanig) bekend uit Europa.

Goed dat je er een waarneming van had gemaakt destijds: https://waarneming.nl/waarneming/view/50418341

Ik hou nog even een kleine slag om de arm, maar dat witte bandje op het achterhoofd ...

Was je kort voor die tijd naar het zuiden (Frankrijk/Spanje, Marocco) op vakantie geweest Gert?

P.S. En had je er nog meer foto's van die je eventueel terug zou kunnen vinden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)