Maandopdracht foto oktober: Trekvogels

Gestart door Vincent Hart, oktober 05, 2010, 20:02:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Eerlijk geleend van Birdpix: De 'maandopdracht'! Elke maand een themaopdracht. Stuur je mooiste/beste foto die aansluit op het thema naar vincenthartAPENSTAARTJEhotmail.com ('APENSTAARTJE' vervangen door '@').
*** NIEUW Vermeld in je mail ook de plaats waar de foto genomen is, en op welke datum ***
Na de sluitingsdatum worden de foto's op http://defrisseblik.weebly.com/oktober.html geplaatst, zonder vermelding van fotograaf. Na plaatsing kan de foto's kan iedereen zijn/haar favoriete foto's nomineren in de poll in dit topic. De foto met de meeste nominaties wint.
 


 


Opdracht voor oktober: Trekvogels. Maak een foto van een trekvogel. Meerdere exemplaren/soorten mag natuurlijk ook!
Ingangsdatum opdracht (foto's moeten op of na deze datum gemaakt zijn): vrijdag 1 oktober
Sluitingsdatum insturen: zondag 31 oktober 23.59u!
 


 
   
Spelregels Maandopdracht

Voor fotografen
* Foto maximaal 800 x 600 pixels.
* De foto moet gemaakt zijn op of na de ingangsdatum van de opdracht.
* De inzender moet de foto zelf gemaakt hebben.
* Deelnemers moeten jonger zijn dan 25 jaar, of pas net begonnen zijn met fotograferen.
* 1 inzending per deelnemer, MAAR:
*   VOOR de sluitingsdatum mag je nog wisselen: Als je al een foto gestuurd hebt, maar vindt dat je inmiddels een betere foto hebt gemaakt, stuur je gewoon die betere foto op. Je eerdere inzending doet dan dus niet meer mee.
* LET OP: Het welzijn van vogel en omgeving zijn ALTIJD belangrijker dan je foto. Oftewel: Houd je ook bij het maken van foto's aan de Gedragsregels. GEEN nestfoto's!

Voor nomineerders
* Je mag een foto maar 1 keer nomineren.
* Uiteraard mag je niet je eigen foto nomineren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Wouter van der Ham

ik neem aan dat ooievaars daar ook bij horen?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Rickschonewille

Als het wegtrekkers zijn wel. Als ze voor bij een Kinderboerderij zitten te bietsen voor eten, dan niet.

Leon Olsthoorn

De ooievaars op mijn werk komen ook om eten (er kunnen toch altijd dode eendagskuikens zijn), maar trekken wel weg. Mogen ze meedoen bij de maandopdracht of niet?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Margreet Kwh

Trekvogels krijgt zo een extra betekenis, met al die eten bedelende vogels!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Rickschonewille

Citaat van: MarKoHu op oktober 06, 2010, 10:20:49 AM
Trekvogels krijgt zo een extra betekenis, met al die eten bedelende vogels!

Margreet.

Idd, 't lijkt mij niet dat je bijvoorbeeld een Ooievaar voor een flatcomplex fotografeert. Als hij in een weiland zit ofzo, dan lijkt het me wel oké. Want het zijn eigenlijk wel wegtrekkers.. Maar omdat de helft hier blijft, blijft 't moeilijk :S

Marije

Eh.... ik denk hier nu al ruim een maand over na. En het is een beetje domme vraag misschien. 

Maar hoe weet ik of het om trekvogels gaat?
Ja ik zie nu in deze tijd vaker grotere groepen vogels in de lucht, maar mag ik er dan klakkeloos vanuit gaan dat het om trekvogels gaat?
Ik bedoel ik zie zomers ook wel vaker groepen ganzen vliegen of spreeuwen.


Sorry, ik voel me een beetje dom nu, maar ik weet het gewoon echt niet.

Jarinka

Uit de topic van de vorige Trekvogels:

Citaat van: HPM op april 19, 2010, 10:38:17 AM
Dat betekent dan een vogel die niet of nauwelijks in Nederland broedt (een witgatje bijv.)
of een vogel in een niet-broedbiotoop (een Draaihals op een parkeerplaats bijv.)

Zeldzame vogels vallen ook onder de doortrekkers, want die zitten normaal gesproken niet in Nederland.
Groeten, Jarinka Heijink

MarianneW

Marije, geen stress, je bent echt niet dom. Je kunt niet alles weten, toch. Je hebt trekvogels en standvogels. Standvogels blijven het hele jaar. Trekvogels trekken over/door een land en/of landen en/of zee op weg naar hun winter- of broedgebied. Niet alle vogels die je in een groepje langs ziet vliegen zijn dus trekvogels. Bijv. roodborstjes kun je het hele jaar zien. Toch zijn de roodborstjes die je in de winter ziet meestal andere dan die je in het voorjaar ziet. Er komen nu veel roodborstjes uit het noorden naar ons land. In je vogelgids,of op internet, kun je wel vinden of een vogel een standvogel is of voorkomt tijdens de trek of een wintergast is. Het staat ondermeer met mooie kleurtjes aangegeven in de ANWB gids.
Er zijn talloze trekvogels, dus als je een vogel hebt waarover je twijfelt, vraag het dan gerust.
Marianne

Wouter van der Ham

Dus kramsvogels en koperwieken en kolganzen ook?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Wouter van der Ham

Nieuwste soorten (van de 161): Noorse Kauw (die niet als soort meetelt maar wel schattig was),  ;) :P
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jarinka

Citaat van: wouteren3 op oktober 06, 2010, 17:19:15 PM
Nieuwste soorten (van de 161): Noorse Kauw (die niet als soort meetelt maar wel schattig was),  ;) :P
Klopt, ik heb hem net een halve minuut geleden aangepast naar Noordse Kauw :P
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

en de zanglijsters? Broed algemeen in nederland, maar is ook een trekvogel
En roodborst is broedvogel, wintergast en er zijn exemplaren die alleen maar langstrekken, telt die dan ook?
Gijs

Vincent Hart

Laten we het zo doen:
* Op plekken waar je vaker komt, weet je wel of soort X er het hele jaar door zit, of alleen in bepaalde seizoenen. In het laatste geval mag X meedoen.
* Op andere plekken (of als je niet zo vaak/nog niet zo lang vogelt): Kijk op waarneming.nl of soort X in gebied Y het hele jaar door gezien wordt, of alleen in bepaalde seizoenen. Wie een vogelboek heeft kan daar natuurlijk ook kijken of de betreffende soort een standvogel of trekvogel is.
* Bij twijfel mij een PB sturen of de soort die je gefotografeerd hebt - of wil gaan fotograferen - een trekvogel is.

Akkoord?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marije


firecrest

Op de dag van de deadline zit ik op Vlieland...
Dan kom ik wel s'avonds thuis, maar dan is het al laat en ga ik meteen slapen, ik zal wel moe zijn van al mijn ontdekkingen.
Zou de deadline misschien 1 dagje verschoven kunnen worden?

Stijn E.

Citaat van: firecrest op oktober 19, 2010, 16:36:57 PM
Op de dag van de deadline zit ik op Vlieland...
Dan kom ik wel s'avonds thuis, maar dan is het al laat en ga ik meteen slapen, ik zal wel moe zijn van al mijn ontdekkingen.
Zou de deadline misschien 1 dagje verschoven kunnen worden?

Lijkt mij geen probleem als je de foto's later instuurt, als ze maar binnen de aangegeven periode gemaakt zijn  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Mag geen probleem zijn, Lars! Mij een beetje kennend, weet je dat het zomaar kan gebeuren dat de foto's niet één over twaalf zondagavond op de site staan ...  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maarten Sluijter

Ik kom pas zondagavond (31 oktober) laat terug van vakantie, zou ik mijn inzending dan ook de volgende dag mogen sturen?  :angel:
.

firecrest

Citaat van: Maarten Sluijter op oktober 22, 2010, 18:09:31 PM
Ik kom pas zondagavond (31 oktober) laat terug van vakantie, zou ik mijn inzending dan ook de volgende dag mogen sturen?  :angel:
Als ik het mag, mag jij het ook lijkt me ;)


Fijne vakantie!

Vincent Hart

Als het mag van Lars, mag het ook van mij  ;D

Oftewel: Geen probleem natuurlijk! Stijn is volgens mij ook pas zondagavond weer thuis.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: Vincent Hart op oktober 22, 2010, 18:36:35 PM
Als het mag van Lars, mag het ook van mij  ;D

Oftewel: Geen probleem natuurlijk! Stijn is volgens mij ook pas zondagavond weer thuis.

Klopt, goed dat je het zegt, ff kijken of ik een leuke foto kan maken  B) ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Hoewel we een dag extra hebben, is het aantal inzendingen nog wat aan de lage kant ... Dus stuur vooral je foto nog even!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

Ik zal even kijken of er wat tussen zit :p .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Margreet Kwh

Met al die Pestvogels verwacht ik toch wel een kleurige inzending!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Rickschonewille

Citaat van: MarKoHu op oktober 25, 2010, 14:08:53 PM
Met al die Pestvogels verwacht ik toch wel een kleurige inzending!

Margreet.

Dat was mijn intensie wel Margreet :P Maar die bij Leiden zitten helaas allemaal zo achterlijk hoog in de bomen. Ik denk dat Lars vanaf Vlieland met een Pestvogel gaat komen.

Sjoerd


jonas D

of Grote pieper ;)

@ Vincent: Zijn er al veel inzendingen geweest?
Anders wil ik ook wel een foto van mij doorsturen-> niet zo'n mooie,maar wel veel vogels.
Groeten,
Jonas

Vincent Hart

Het gaat beter dan vorige maand ;) Maar stuur vooral op Jonas!  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers