Eerste batch waarnemingen daadwerkelijk geladen

Gestart door hiskodevries, oktober 05, 2010, 08:08:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Citaat van: HPM op januari 20, 2011, 17:54:09 PM
Maar zolang die databases niet worden samengevoegd met een database met precies dezelfde informatie is er geen probleem.
En dat is nou juist de essentie van de NDFF, alle datasets beschikbaar maken via 1 portaal.
mvgr, Hinko

HPM

Citaat van: Hinko op januari 21, 2011, 20:28:30 PM
Citaat van: HPM op januari 20, 2011, 17:54:09 PM
Maar zolang die databases niet worden samengevoegd met een database met precies dezelfde informatie is er geen probleem.
En dat is nou juist de essentie van de NDFF, alle datasets beschikbaar maken via 1 portaal.

Maar dat is iets anders dan reed aanwezige informatie dupliceren. Dat voegt niets toe en kan voor verwarring zorgen en is dus zonde van de moeite en capaciteit.
Herman van der Meer

Hinko

Beetje lastig om uit te leggen maar toch een poging hoe het er volgens mij uitziet in Jip en Janneke taal (hoe ik het begrepen heb).

Het 'portaal' is een grote database. Hier zitten een aantal 'deel' databases in die op gegaan zijn in de NDFF. Bijv de database(s) van FLORON. FLORON heeft dus geen database meer die ze zelf onderhouden.

In het portaal zitten ook 'kopieën' van databases die nog wel zelfstandig bestaan. Bijv. Waarneming.nl. Als het goed is worden deze databases regelmatig gesynchroniseerd.

meer uitleg over 'distributed databases'. http://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_database
mvgr, Hinko

marcel123

Citaat van: Willem Oosterhof op januari 19, 2011, 18:41:17 PM
Meer dan tien ingevoerde waarnemingen van een en dezelfde pijlstaart tijdens de Nationale Nachtvlinder Nacht is zeker geen uitzondering!
Ik neem aan dat jij dat in een paar seconden kan zien dat een waarneming tiendubbel is uitgevoerd. Kun jij nu dan uitleggen als je dat een oogopslag kan zien waarom het een probleem is?

Hinko

Als gebruiker van de NDFF kan ik melden dat voor het gebruik (analyses) het op zich niet uit maakt of een waarneming er dubbel of voor mijn part 10 dubbel instaat. Het enige is dat de datasets onnodig groot worden. Daar heb ik wel last van bij het ophalen van de data. Ook het maken van selecties in GIS gaat hierdoor trager.

Mijn eigen waarnemingen staan er soms 4 dubbel in: 1x via wrn.nl, 1x Floron kmhok, 1x Floron detail formulier en 1x download van Wrn.nl door Floron.
mvgr, Hinko

Willem Oosterhof

#35
Citaat van: optilete op januari 21, 2011, 23:54:27 PM
Citaat van: Willem Oosterhof op januari 19, 2011, 18:41:17 PM
Meer dan tien ingevoerde waarnemingen van een en dezelfde pijlstaart tijdens de Nationale Nachtvlinder Nacht is zeker geen uitzondering!
Ik neem aan dat jij dat in een paar seconden kan zien dat een waarneming tiendubbel is uitgevoerd. Kun jij nu dan uitleggen als je dat een oogopslag kan zien waarom het een probleem is?


Nou, nou ... dit is geen kwestie van in een paar seconden zien hoor! Ik heb samen met iemand de afgelopen nachtvlindernacht hier in de omgeving helpen organiseren en zag de daarop volgende dagen dat veel (jeugdige) bezoekers allemaal die ene pijstaart die op het doek was verschenen in hadden gevoerd. En dit betrof niet alleen die ene pijlstaart. Ik geloof je graag wanneer je zegt dat dit geen probleem is, ik vroeg me alleen af of dergelijke 'doublures plus' geen effect zouden hebben op de berekeningen m.b.t. het voorkomen van een soort. Lijkt me een legitieme vraag. Ik begrijp nu van Hinko dat dit geen probleem is.
Vriendelijke groet,
Willem Oosterhof
Mijn foto's van waarnemingen in Nederland en het buitenland:
http://waarneming.nl/user/photos/41867
http://waarnemingen.be/user/photos/41867
http://observado.org/user/photos/41867

HPM

Citaat van: Willem Oosterhof op januari 22, 2011, 01:47:11 AM
Citaat van: optilete op januari 21, 2011, 23:54:27 PM
Citaat van: Willem Oosterhof op januari 19, 2011, 18:41:17 PM
Meer dan tien ingevoerde waarnemingen van een en dezelfde pijlstaart tijdens de Nationale Nachtvlinder Nacht is zeker geen uitzondering!
Ik neem aan dat jij dat in een paar seconden kan zien dat een waarneming tiendubbel is uitgevoerd. Kun jij nu dan uitleggen als je dat een oogopslag kan zien waarom het een probleem is?


Nou, nou ... dit is geen kwestie van in een paar seconden zien hoor! Ik heb samen met iemand de afgelopen nachtvlindernacht hier in de omgeving helpen organiseren en zag de daarop volgende dagen dat veel (jeugdige) bezoekers allemaal die ene pijstaart die op het doek was verschenen in hadden gevoerd. En dit betrof niet alleen die ene pijlstaart. Ik geloof je graag wanneer je zegt dat dit geen probleem is, ik vroeg me alleen af of dergelijke 'doublures plus' geen effect zouden hebben op de berekeningen m.b.t. het voorkomen van een soort. Lijkt me een legitieme vraag. Ik begrijp nu van Hinko dat dit geen probleem is.

Over het probleem van dat een heleboel mensen hetzelfde exemplaar invoeren is al vaker gediscussieerd, maar hier ging het over waarnemingen die door het samenvoegen van de databases worden gedupliceerd.
Herman van der Meer

Hinko

@ Herman
Het maken van kopieën is geen enkel probleem zolang het 'Distributed databases' betreft.
mvgr, Hinko

HPM

Citaat van: Hinko op januari 23, 2011, 21:03:54 PM
@ Herman
Het maken van kopieën is geen enkel probleem zolang het 'Distributed databases' betreft.

Dat heb ik begrepen, maar werkt het hier ook zo?
Herman van der Meer

Niels de Zwarte

ik heb van de GAN begrepen vorige week dat er software geschreven wordt door de UvA om de dubbelaars er uit te vissen en ze daar al ver mee zijn.
erg makkelijk als XY, soort en datum/tijdstip met waarnemer exact gelijk zijn, voor alle niet exacte overeenkomsten gebruik je de regels der logica.
hoe het met simplificatie zit weet ik ook niet precies; ik zie ook dat alles in de NDFF er veel eenvoudiger in zit dan wij het aangeleverd hebben (wellicht met de eindgebruiker te maken?)


rest een dubbelmarge waarbij ik volledig met Hinko meega dat een km-hok hoe dan ook gevuld is, of het er nu 1 of 2x voorkomt.
en of je nu 2 of 20 vleermuizen aan je pand hebt hangen; de NDFF wordt toch vooral gebruikt om ontheffingen mee te kunnen aanvragen of projecten te kunnen beoordelen in relatie tot voorkomen van beschermde soorten. de aantallen spelen meestal (soms wel) dan niet een cruciale rol.


voor aantalschattingen en populatieberekeningen blijven de PGO's toch de partij, dat moet je niet met de NDFF gaan verwarren.
vergeet tot slot de biostatistiek bij de PGO's niet: het NEM heeft uitstekende software (zoals TRIM) om outliners er uit te halen en voor trends te corrigeren. gebruiken we in rotterdam ook voor lange meetreeksen; uiteindelijk kun je alleen over aantallen en trends uitspraken doen bij langdurige monitoring op dezelfde wijze; daarvoor worden losse waarnemingen dan weer veel minder gebruikt. losse waarneming is meestal aanwezig/afwezig, soortgerichte langdurige monitoring zorgt voor getallen en trends.