Hoofdmenu

bekerzwam

Gestart door Michiel en Milka, oktober 04, 2010, 22:08:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/50382900
Bekerzwam spec. - Peziza spec. gezien op 2010-10-01 te Wekerom - Wekeromsche Zand
foto`s :


Ik kom zelf uit op een bekerzwam, maar is dit enigszins te specificeren? Of moet de  :micro:  daaraan te pas komen? Doorsnee plm 4 cm.
Bij voorbaat dank.
Groet, Michiel

Gulistan

Een bekerzwam, dat is helemaal goed. Helaas moeten de meeste bekerzwammen onder de  :micro: . Deze lijkt macroscopisch het meest op de Purpuren bosbekerzwam, dat is een zeldzame soort. Je hebt hem niet toevallig meegenomen, zodat hij nagekeken kan worden?
Groeten van Christiane

Michiel en Milka

Bedankt voor de reactie (stond na vanmorgen al weer op pagina 3!) Ik heb hem inderdaad niet meegenomen. Sowieso niet aan gedacht. Blijven bekerzwammen lang staan? Dan kan ik misschien nog eens terug.
Ik heb ook nog zwartere exemplaren van 20 meter verderop, maar die komen nog apart langs.
Groet, Michiel

Gulistan

Dat zou wel eens interessant kunnen zijn, als je ze alsnog kunt ophalen. Bekerzwammen blijven vaak langer staan dan plaatjeszwammen, dus...
Groeten van Christiane

Michiel en Milka

Gelukt, maar niet meer zo mooi als op de foto helaas.
Ik hoor graag wat ik er het beste mee kan doen. Opsturen, en zo ja aan wie? Ik heb zelf geen microscoop en al had ik die wel, dan wist ik toch niet waar ik naar moet kijken.
Ik heb meteen van een paar andere ook een monster meegenomen. Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.
Groet, Michiel

Gulistan

Ik stuur jullie een  e-amil
Groeten van Christiane