Veer mees?

Gestart door frankw, oktober 04, 2010, 12:39:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Is onderstaande veer van een Pimpelmees of Koolmees *(of toch iets anders)? Gegrepen door de klote kat van de buren. Als ik die toch eens voor de voeten krijg.. >:D




frankw

Ohja, heeft iemand nog goede tips om katten te weren uit de tuin? Laten schrikken ed helpt maar tijdelijk want het beest lijkt precies door te hebben wanneer ik er wel of niet ben.. Als ie mij ziet is ie iig direct pleite.

Marina

sja de eerste vegetarische kat moet ik nog tegenkomen...
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

frankw

Sja, de eerste kattenhouder die toegeeft dat zijn of haar kat niet buiten hoort te lopen moet ik ook nog tegen komen. (edit: das niet waar; hier op het forum zijn er een paar :angel: )


Zonder hier nou weer een hele discussie te willen starten; loslopende katten zijn fauna vervalsing! Hou ze binnen of doe ze een belletje om. Nu vreet deze de in mijn tuin overwinterende/foeragerende vogels op. Wat natuurlijk niets met natuur te maken heeft..

whmvb

Hoi Frank,

over katten laat ik mij maar niet uit, maar de veer is inderdaad van een pimpel (staartveer). Ondanks de nogal donkere foto meen ik de blauwe waas op de veer wel te zien.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

frankw

Kijk. Bedankt Wim! Gelukkig heb ik er nog een stuk of 5 'over'. :angel:

leonwillems@home.nl

"Zonder hier nou weer een hele discussie te willen starten; loslopende katten zijn fauna vervalsing!"

kijk, dat vind ik nou eens een goeie..... ik wil geen discussie maar.....  :-X

(sorry, kon het niet laten  ;) )
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Marina

Ik snap je niet, Frank.
Ja, katten eten vlees. So what? Jij ook.
Het enige verschil is dat jouw lapje vlees een ellendig leven heeft gehad.
Het ophangen van nestkastjes is ook niet natuurlijk.

Je kunt je nestkastje hoger hangen, heb ik ook gedaan.
Bij mij eet de gaai de jongen op.
Dat is nu eenmaal de natuur, de kringloop.
Het is tenminste scharrelvlees.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

frankw

#8
Ik weet het Leon..  :angel: /geen discussie willen maar wel ff mijn mening er tegen aan gooien; dat kon ik niet laten ;-).

frankw

Citaat van: Marina op oktober 04, 2010, 16:02:37 PM
Ik snap je niet, Frank.
Ja, katten eten vlees. So what? Jij ook.
Het enige verschil is dat jouw lapje vlees een ellendig leven heeft gehad.
Het ophangen van nestkastjes is ook niet natuurlijk.

Je kunt je nestkastje hoger hangen, heb ik ook gedaan.
Bij mij eet de gaai de jongen op.
Dat is nu eenmaal de natuur, de kringloop.
Het is tenminste scharrelvlees.
1. Jij weet niet of ik vlees eet of niet.
2. Weet je ook niet waar het vlees vandaan komt dat ik al dan niet eet.
3. Het gaat mij er niet om dat die kat vlees eet, maar dat ie los loopt en vogels, vlinders en weet ik wat allemaal pakt.. Als een marter oid het zou doen zou ik er, in principe, geen moeite mee hebben. Die katten gewoon horen niet thuis in 'de natuur'.

leonwillems@home.nl

Een interessant (maar helaas alleen engelstalig) artikel over deze materie (niet de veren, maar de rol van de huiskat als predator) :

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1472-4642.2007.00444.x/full

en zo zijn er vast nog meer te vinden.

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Marina

Zolang we hier in de straat nog een overbevolking hebben van pimpels denk ik dat het wel los zal lopen met "de kat als predator".
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

frankw

Dus uit het feit dat jij nu veel pimpels in je straat hebt (waarvan een deel wrs afkomstig is uit het noorden) leid je af dat het allemaal wel mee valt.. Ik ben om! :rolleye:
Dat is natuurlijk  wel een beetje kort door de bocht...


Ik zou graag het artikel lezen Leon, maar ik kan er niet bij. Kan jij de tekst misschien knippen en plakken en hier posten of naar mij op sturen (lees:mailen)? Ik zou het zeer op prijs stellen. :duim:

frankneijts

Citaat van: Marina op oktober 04, 2010, 16:20:58 PM
Zolang we hier in de straat nog een overbevolking hebben van pimpels denk ik dat het wel los zal lopen met "de kat als predator".

Ben benieuwd wat de criteria zijn voor een "overbevolking van Pimpels", wie die bepaalt en welk wetenschappelijk onderzoek daar aan ten grondslag ligt.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankw

Citaat van: frankneijts op oktober 04, 2010, 16:29:14 PM
Citaat van: Marina op oktober 04, 2010, 16:20:58 PM
Zolang we hier in de straat nog een overbevolking hebben van pimpels denk ik dat het wel los zal lopen met "de kat als predator".

Ben benieuwd wat de criteria zijn voor een "overbevolking van Pimpels", wie die bepaalt en welk wetenschappelijk onderzoek daar aan ten grondslag ligt.....

Ik ook. :angel:

Ben ook wel heel benieuwd wat er in het door Leon aangehaalde artikel staat.

leonwillems@home.nl

wie interesse heeft in het artikel, mail me even en ik kan het als bijlage doorsturen.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Botervlieg

Komen katten niet oorspronkelijk ooit wel uit de natuur?  :-\

(Ik vind ook dat er teveel huiskatten in de natuur zijn hoor! Daarom blijft mijne binnen!)

keesschreven

Citaat van: whmvb op oktober 04, 2010, 15:44:52 PM
Hoi Frank,

over katten laat ik mij maar niet uit, maar de veer is inderdaad van een pimpel (staartveer). Ondanks de nogal donkere foto meen ik de blauwe waas op de veer wel te zien.

Groeten,

Wim

Ik ga toch voor een Koolmees, middelste staartveer. Pimpelmees heeft daar een andere kleurverdeling. Hier zie je een brede donkere strook langs de schacht, wat een Koolmees wel heeft.
De maten overlappen wat, maar deze veer (59mm) is aan de grote kant voor Pimpelmees, terwijl de T1 zelden de grootste staartpen is. Past beter op Koolmees.

Zie:
Koolmees: http://vogelfedern.de/km.htm
Pimpelmees: http://vogelfedern.de/blm.htm
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

joostheeremans

Citaat van: frankw op oktober 04, 2010, 15:39:17 PM

Zonder hier nou weer een hele discussie te willen starten; loslopende katten zijn fauna vervalsing! Hou ze binnen of doe ze een belletje om. Nu vreet deze de in mijn tuin overwinterende/foeragerende vogels op. Wat natuurlijk niets met natuur te maken heeft..


Frank, ik zou deze discussie zeer graag voeren (maar begrijp dat dit niet de plek is). Erger me groen en geel aan die katten die libellen, vlinders, vogels en zoogdieren eten. Je zou het bijna toejuichen dat elke woonwijk tegenwoordig wel een oehoe heeft die makkelijk ontsnapt...

Volstrekt krankjorem ook dat er geen regels zijn verbonden aan het loslopen van katten, de ontlasting van katten en dat er geen kattenbelasting is (dit alles in tegenstelling tot honden). Dat ik het egoïstische beesten vind (en ontrouw bovendien) laat ik voor het gemak dan nog buiten beschouwing.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

whmvb

Kees,

je kon wel weer eens gelijk hebben (zoals altijd). Misschien kan Frank nog even kijken of hij een blauwe waas ziet op de veer. Bij kunstlicht zie ik die nu niet meer terug.
Maakt de bovenstaande discussie wel weer anders natuurlijk, als het een Koolmees is.

Wim
Wim van Boekel

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Rick_Karsenbarg

Zou ik dan eindelijk een keer een reden krijgen om eens positief te denken over onze bewapende vrienden?
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

BramtK

Zou een middelste staartveer niet meer symetrisch zijn? Deze is toch duidelijk asymmetrisch, uit de linkerhelft van de staart...!?

En we voeren hier geen discussie over katten, maar van die gepamperde beesten lopen er in de meeste dorpen en steden natuurlijk veels te veel los. Een dergelijke overmaat aan in topconditie verkerende predatorren kan niet worden beschouwd als natuurlijk evenwicht. Het veelgehoorde argument "Dat is de natuur" kan dan alleen maar betrekking hebben op het gedrag van de kat en is mijns inziens een sterke vereenvoudiging van het probleem. Voor bijvoorbeeld Merels geldt gelukkig dat de stedelijke omgeving zoveel voordelen biedt dat de populatiedichtheden, ondanks katten, groter zijn dan in de niet-stedelijke omgeving. Ik weet niet of die conclusie, dat de voordelen opwegen tegen de nadelen, ook opgaat voor overwinterende vogels. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

Citaat van: whmvb op oktober 04, 2010, 20:01:00 PM
Kees,

je kon wel weer eens gelijk hebben (zoals altijd). Misschien kan Frank nog even kijken of hij een blauwe waas ziet op de veer. Bij kunstlicht zie ik die nu niet meer terug.
Maakt de bovenstaande discussie wel weer anders natuurlijk, als het een Koolmees is.

Wim
Lastig.. Ik vind m meer grijs dan blauw, al kan ik er onder bepaald licht wel een blauwe waas op zien.

frankw

#24
Het was wrs toch een Pimpelmees overigens. Ik zag er een paar dagen later eentje zonder staart.

keesschreven

Hallo,


De zwarte baan langs de schacht is alleen terug te vinden bij een Koolmees (dus is hij helemaal niet waarschijnlijk van een pimpelmees...). En wel van een koolmees, hij is symmetrisch genoeg voor een middelste staartpen = T1.


Overigens zie ik wel eens kauwen zonder staart vliegen, maar dat betekent niet dat elke veer die je dan vindt waarschijnlijk van die kauw is.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Klaas van Dijk

Citaat van: frankw op oktober 04, 2010, 14:54:46 PMOhja, heeft iemand nog goede tips om katten te weren uit de tuin? Laten schrikken ed helpt maar tijdelijk want het beest lijkt precies door te hebben wanneer ik er wel of niet ben.. Als ie mij ziet is ie iig direct pleite.

1. poes in het water gooien,
2. poes een flinke trap geven,
3. poes met superplantenspuit /kinderwaterpistool vanuit huis natspuiten,
4. poes binnenlokken en vetmesten,
5. complete tuin met schrikdraad / prikkeldraad en gesloten schuttingen poesvrij maken,
6. poes binnenlokken & afleveren op het politieburo als 'gevonden voorwerp',
7. poes binnenlokken, in (reis)mand stoppen, 300 km gaan rijden & poes daar weer loslaten,
8. poes binnenlokken, opsluiten & briefje in supermarkt ./ op bomen ophangen met tekst 'poes gevonden'.
9. poes binnenlokken en belletje omdoen & dan weer loslaten,
etc.

frankw

Citaat van: keesschreven op oktober 16, 2010, 22:02:06 PM
Hallo,


De zwarte baan langs de schacht is alleen terug te vinden bij een Koolmees (dus is hij helemaal niet waarschijnlijk van een pimpelmees...). En wel van een koolmees, hij is symmetrisch genoeg voor een middelste staartpen = T1.


Overigens zie ik wel eens kauwen zonder staart vliegen, maar dat betekent niet dat elke veer die je dan vindt waarschijnlijk van die kauw is.
Dat begrijp ik Kees.. Als je eerste staart veren vindt in je tuin en een dag ofzo later een Pimpelmees ziet zonder staart is het niet zo vreemd te vermoeden dat het om deze vogel gaat.. Maar als jij zegt dat het van een Koolmees is geloof ik je direct en kan het dus niet de vogel zijn geweest die ik later zag..