heel onbekend vogeltje

Gestart door stephspreeuw, oktober 04, 2010, 12:10:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

stephspreeuw

Hier een vogeltje waar ik geen idee heb waar ik het moet zoeken, ik heb hem 2x van achteren gefotografeerd en toen was hij weg. Hij zat op een ijzeren balkje van een kar in een weiland.
Kan iemand mij op weg helpen of weet iemand misschien wat is het is? Laat dit even weten. Alvast bedankt,
Steph "Spreeuw" de Jong

HPM

Herman van der Meer

stephspreeuw

Ja daar lijkt het welop. Met die omhoog staande staart. Ik had die niet in een weiland verwacht?
Steph "Spreeuw" de Jong

frankneijts

#3
Het beestje heeft donkere lengtestreepjes op de lichte flanken en dito op de bruinige bovenzijde: Winterkoning valt daarmee af. Denk dat het toeval is dat de staart wat omhoog wijst en die is ook niet zo kort als het lijkt (perspectief!). Denk dat het een Graspieper is maar 100% zeker durf ik het niet te zeggen....
Maar beste Steph, het heeft eigenlijk niet zoveel zin om 'zo maar' wat plaatjes te schieten en dan maar hopen dat naderhand iemand er een naam op plakt... Je kunt veel beter eerst proberen het vogeltje in het veld te determineren of tenminste eerst goed te bekijken vóór je 'm fotografeert. Dan kun je er zinnige informatie aan toevoegen die kan voorkomen dat we hier met zijn allen het bos ingestuurd worden .. ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

stephspreeuw

Vogeltje was zo weg voordat ik kon kijken. Ik wil jullie niet het bos in sturen ik ging er van uit dat hier betere vogelspotters dan mij. En misschien zaggen ze het wel.
Steph "Spreeuw" de Jong

frankneijts

Citaat van: stephspreeuw op oktober 04, 2010, 16:53:01 PM
Vogeltje was zo weg voordat ik kon kijken. Ik wil jullie niet het bos in sturen ik ging er van uit dat hier betere vogelspotters dan mij. En misschien zaggen ze het wel.

Was maar een geintje van dat bos Steph.... En je moet vooral je raadselbeestjes blijven invoeren, ik wilde je alleen goed bedoelde tip geven om wat méér uit je liefhebberij te kunnen halen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: stephspreeuw op oktober 04, 2010, 16:53:01 PM
Vogeltje was zo weg voordat ik kon kijken. [...]

  Dat is natuurlijk niet waar want je kon er ook een foto van maken.  :)
  De tijd die je gebruikt om een foto te maken kun je misschien beter gebruiken om beter naar de vogel te kijken.
Ik neem tenminste aan dat je een verrekijker hebt.
Herman van der Meer

stephspreeuw

Ik ga geen spelletje spelen waar of niet waar. Ja ik heb een verrekijker. Maar ik doe het iets anders.
Steph "Spreeuw" de Jong

Jarinka

Het is verstandig om vanaf het begin 'goed' te leren vogelen. Vroeger (= een jaar geleden) fotografeerde ik de vogel eerst en keek daarna pas door m'n verrekijker. Zo kun je later wel mooi terugkijken, maar weet je niet hoe de vogel zich gedroeg. Terwijl gedrag een belangrijke factor is bij het vogelen.

Dus neem bewust een keer je fototoestel niet mee, en grijp zoveel mogelijk naar je verrekijker. Je moet er even aan wennen, maar uiteindelijk leer je zo wel beter vogels kijken ;)
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Citaat van: Jarinka op oktober 04, 2010, 18:22:38 PM
Het is verstandig om vanaf het begin 'goed' te leren vogelen. Vroeger (= een jaar geleden) fotografeerde ik de vogel eerst en keek daarna pas door m'n verrekijker. Zo kun je later wel mooi terugkijken, maar weet je niet hoe de vogel zich gedroeg. Terwijl gedrag een belangrijke factor is bij het vogelen.

Dus neem bewust een keer je fototoestel niet mee, en grijp zoveel mogelijk naar je verrekijker. Je moet er even aan wennen, maar uiteindelijk leer je zo wel beter vogels kijken ;)

Hier ben ik het wel zo van harte mee eens dat het pijn doet.  ;D

Ik doe al veertig jaar niet anders. Je leert beter kijken.
Wel neem ik pen en papier mee voor schetsen, als ik iets ongebruikelijks zie. En dat heeft me toch mooi verscheidene CDNA - akkoorden opgeleverd.

Vriendelijke groet,

Ronald

HPM

Citaat van: stephspreeuw op oktober 04, 2010, 17:55:07 PM
Ik ga geen spelletje spelen waar of niet waar. Ja ik heb een verrekijker. Maar ik doe het iets anders.
Je moet uiteraard helemaal zelf weten hoe je vogels wil leren herkennen, maar zoals in dit geval heb je de vogel niet behoorlijk kunnen bekijken omdat je een foto wilde maken en blijf je met een foto zitten waarop je hem ook niet goed kan zien (en anderen ook niet). Waaraan moet je zo'n beest dan een volgende keer herkennen?
Ik kan je echt adviseren om thuis je vogelboek regelmatig te bestuderen zodat je in ieder geval de verschillende typen (/families) leert herkennen en ook een idee hebt van de zeldzaamheid of algemeenheid van de soorten. Dat scheelt je in het veld een hoop zoekwerk en er zijn dan ook een heleboel soorten waar je dan door de zeldzaamheid of tijd van het jaar eigenlijk geen rekening mee hoeft te houden. En dan met je kijker en je vogelgids het veld in gaan. Je fototoestel thuislaten is inderdaad ook een goed idee want die staat je het goed leren vogelen eigenlijk alleen maar in de weg. Maar nogmaals: je moet het uiteraard doen zoals je het zelf wil, ook al is dat  'anders'.
Herman van der Meer

stephspreeuw

Allemaal bedankt voor jullie opmerken of bemerkingen.  :duim:
Steph "Spreeuw" de Jong

frankneijts

Citaat van: KorHaan op oktober 04, 2010, 19:07:16 PM

Wel neem ik pen en papier mee voor schetsen, als ik iets ongebruikelijks zie. En dat heeft me toch mooi verscheidene CDNA - akkoorden opgeleverd.

Vriendelijke groet,

Ronald

Kun je daar hier niet een paar voorbeelden van laten zien Ronald? Ter lering en vooral vermaak....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Ja hoor, Frank.

Ik moet alleen even zoeken.

KorHaan

Ik hoop dat het gelukt is, dit is er een uit 1986.
Ik heb de originele schetsen kennelijk nooit teruggehad van de CDNA, dus ik heb nu een Dutch Birding gescand met de schetsen. Hopelijk is het leesbaar.

Ronald

KorHaan

Was trouwens vrouw Steller's Eider, de schetsen komen niet best over.

Deze is beter, Alpengierzwaluw boven mijn tuin. Ik heb er nog 3 pagina's beschrijving bij, die ik hier even niet bij doe, als jullie het niet erg vinden.

Ronald

KorHaan

Deze heeft een bijzondere geschiedenis. Was overtuigd van donkere fase Dwergarend, Schiermonnikoog 1994, ingediend bij de CDNA, na een jaar antwoord met afwijzing. Landingslichten niet gezien, ook aangegeven in beschrijving.

Na een aantal jaren kwam-ie weer in de roulatie omdat een bepaald deel van populatie Dwergarend geen landingslichten zou hebben.
Daarna alsnog afgewezen, al met al zo'n tien jaar geduurd. Zwarte Wouw kon niet uitgesloten worden, was geloof ik het antwoord.

KorHaan

 ;D

Terwijl ik koortsachtig schetsen zat te maken van de vermeende Dwergarend boven, genoot de rest van het gezelschap van een uitbundig boven de duinvalleien zwenkende Rode Wouw.
Ook daar maar even schetsen van gemaakt:

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

KorHaan

Dank Astrid!

Het was trouwens een fantastisch weekend, zonnig met zuidenwind.
Deze hadden we op zaterdag, laag door de Kobbeduinen met Kokmeeuwen erachteraan:

KorHaan

 ???

Deze is misschien wel interessant. Heb ik nooit ingediend, het artikel heb ik voor het blad van Vogelwerkgroep Het Gooi geschreven.
Vrijdag 4 oktober 1996, tout vogelend Nederland zat op Vlieland voor een Roodoogvireo, geloof ik. Ik zat op Texel en had dit in een weiland bij het dorp De Waal, tussen Kokmeeuwen:

Wat maken jullie ervan?

KorHaan

Had ik er maar foto's van, denk je dan achteraf.

Je kunt nog zo veel schetsen maken, een goede foto is toch erg waardevol.
Al is het maar om niet als stringer door het leven te moeten  ;)

Ronald

stephspreeuw

En als je nu niet kan schetsen of tekeken?  :huh:
Steph "Spreeuw" de Jong

Margreet Kwh

Gewoon proberen, Steph! Oefening baart kunst.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

KorHaan

Citaat van: stephspreeuw op oktober 05, 2010, 12:25:39 PM
En als je nu niet kan schetsen of tekeken?  ???

Dan maak je gewoon een foto! Haha! Altijd beter!

Ik geloof niet dat de CDNA heden ten dage nog een Dwergarend donkere fase accepteert zonder foto erbij.
Mijn handicap is, dat ik geen foto's maak, dus wel schetsen en dan maar hoop dat ik geloofd word. Maar ik zit er niet mee, voor mij is het voldoende als ik voor mezelf de vogel gedetermineerd heb, ik hoef anderen er niet zo nodig van te overtuigen dat ik gezien heb, wat ik heb gezien. Als je daar wel waarde aan hecht, kun je beter foto's maken.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is, dat wanneer je schetsen maakt van een (onbekende) vogel, je automatisch gedwongen wordt om beter te kijken naar een vogel. En wanneer je beter kijkt, gaan je dingen opvallen die je anders niet had gezien. Dat is wat ik eigenlijk bedoelde, niet dat foto's maken fout zou zijn, maar dat echt goed kijken naar een vogel ( noem het observeren) veel leerzamer is voor de opbouw van je parate kennis.
Je hoeft geen kunstzinnig verantwoorde schetsen te maken, als je dat niet kunt, en als je helemaal niet wil schetsen, ook prima, maar leer ervan door in ieder geval een vogel echt goed te zien. Dan komen zaken aan het licht, waar je later heel veel plezier van zult hebben, omdat de gegevens op je 'harde schijf' zijn opgeslagen en in een split second vrijkomen als je naar iets vreemds staat te kijken.
Het zien en herkennen van een ongebruikelijke (zeldzame) vogel staat of valt met het uitsluiten van er op lijkende soorten. Als je die laatste beter hebt leren zien, valt een zeldzaamheid ook eerder op.

Dat is zo´n beetje de strekking van wat we hier hebben willen zeggen, denk ik.

Vriendelijke groet,

Ronald

Christian

Gaaf die Alpengierzwaluw in ´typische´ Sinoo-stijl!
Christian Brinkman

BramtK

Steph, ik denk dat men hier het tekenen aanbeveelt omdat je van tekenen leert om goed te kijken. Het gaat niet om het eindresultaat op het papier, het gaat erom dat je tijdens het tekenen heel aandachtig naar veren en verhoudingen hebt zitten kijken in een poging die op papier te krijgen. Als je nooit hebt getekend is het wellicht niet makkelijk om te begrijpen wat daarmee wordt bedoelt, maar het is echt zo. Mijn ervaring is dat je van fotograferen niet perse beter leert kijken, al kan dat soms nog achteraf.
Groeten,

Bram ter Keurs

colossus

Mijn fototoestel heeft het afgelopen zaterdag begeven tijdens het vogelen. Ik ben blij met jullie troost. Vogelen heeft dus zeker nog zin! ;D
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

stephspreeuw

Bram, ik ga beginnen met tekenen. De eerste modellen zitten in mijn tuin, ik zal binnenkort mijn eerste schets scannen en erop zetten, ik ben erg blij met jullie tips en neem die ook zeker van harte. Denk soms dat het niet aardig bedoelt is, maar dat ligt aan mij. Maar iedereen bedankt voor jullie tips.  :duim: ;D
Steph "Spreeuw" de Jong

Vincent Hart

Het is bijna nooit onaardig bedoeld, Steph  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers