Wonderlijke kruiperd

Gestart door alegro, september 01, 2006, 03:09:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

alegro

Een paar dagen geleden fotografeerde ik op een ruderaal terrein in Amsterdam West het hieronder afgebeelde gedrocht. Ik ga ervan uit dat het een soort Melde is maar verder kan ik er geen touw aan vastknopen. Ik heb zelfs geen idee of ie eigenlijk al bloeit.

Wie weet raad?



Hier een detailopname:
Grüezi mitenand,
Arjan

Hinko

#1
lijkt op deze draad.
mvgr, Hinko

Corryabbink

Dag Arjan,

Dergelijke planten heb ik ook wel eens gevonden meestal op industrieterreinen of in stedelijk gebied. Ook langs wegen of voetpaden. Ik kwam altijd tot de conclusie dat het Uitstaande melde(Atriplex patula) betrof. Misschien komt het door de droogte, een beschadiging of aantasting dat ze zich op deze manier laten zien. Een plant doet natuurlijk alles om te overleven en vrucht te zetten.

Dit lijkt mij ook Uitstaande melde(Atriplex patula) te zijn.

Er komen waarschijnlijk nog wel meer kijkers op het forum en hun mening is welkom.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Citeerlijkt op deze draad.
Hinko terwijl ik aan het schrijven was had jij het antwoord al klaar!

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

#4
CiteerDergelijke planten heb ik ook wel eens gevonden meestal op industrieterreinen of in stedelijk gebied. Ook langs wegen of voetpaden. Ik kwam altijd tot de conclusie dat het Uitstaande melde(Atriplex patula) betrof. Misschien komt het door de droogte, een beschadiging of aantasting dat ze zich op deze manier laten zien. Een plant doet natuurlijk alles om te overleven en vrucht te zetten.

Dit lijkt mij ook Uitstaande melde(Atriplex patula) te zijn.
Dank je voor de uitleg, Corry.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot dusverre weinig aandacht aan de Meldes en de Ganzevoeten heb besteed. Ze zijn allemaal groen, ze lijken allemaal op elkaar en ze groeien overal. Dan heb je al gauw de neiging om er maar snel voorbij te fietsen.  ;)

Dankzij je hulp heb ik nu toch een duwtje in de rug gekregen om me er wat meer in te verdiepen. Dus zal ik dit weekend maar eens in mijn Heukels duiken en daarna gaan kijken of ik op dat terrein ook de normale vorm van Uitstaande Melde kan vinden.

Als het me lukt zal ik het op dit forum laten weten!
Grüezi mitenand,
Arjan

Ron Poot

#5
Ze kunnen ook heel mooi rood worden ;) ..... zie dit draadje Rode Zeegroene ganzevoet
Groet, Ron

Corryabbink

CiteerZe kunnen ook heel mooi rood worden ;) ..... zie dit draadje Rode Zeegroene ganzevoet
Ron het draadje werkt niet.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

Groet, Ron

alegro

#8
CiteerZe kunnen ook heel mooi rood worden ;)

Ik heb er ook zo eentje:

Ik mag dan tot dusverre maar weinig kaas hebben gegeten van de meldes en de ganzevoeten, van deze lukte het mij om er Korrelganzevoet van te maken.
Citeer..... zie dit draadje Rode Zeegroene ganzevoet
Heb ik gezien. Ik ken dit verschijnsel van vertegenwoordigers van de Aloe-familie. Dat rood-worden is een reactie op heel veel zon. Ik heb thuis een aantal Haworthia's die op een zuid-venster staan en die worden in de zomer heel mooi rood. In de herfst krijgen ze langzaam weer hun oorspronkelijke groene kleur terug.
Maar bij eenjarigen valt dat natuurlijk niet zo goed te controleren.
Grüezi mitenand,
Arjan

Ron Poot

Is inderdaad een heel rode Korrelganzenvoet.
De standplaats van "mijn" rode exemplaar was inderdaad zonnig, maar ook heel voedselarm. Aan de foto te zien is dat bij jou ook het geval. Dat zal er misschien ook mee te maken hebben.  
Groet, Ron