Hoofdmenu

Telmee bereikbaarheid

Gestart door Zootoca, oktober 03, 2010, 20:33:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zootoca

Sinds enkele weken valt me op dat Telmee.nl onregelmatig bereikbaar is.
Met name in het weekeinde reageert de webserver zeer slecht maar vaak helemaal niet.

argusoog

Volgens mij is afgelopen weekend een upgrade van Telmee geïnstalleerd. Dit stond een tijdje terug op de homepage van de Telmee site. Het invoerscherm voor waarnemingen is in ieder geval veranderd. Ik mis echter nu mededelingen over wat er precies gebeurd is en of het allemaal werkt?!

Persoonlijk lukt het me nu nauwelijks meer om foto's te uploaden (net nog geprobeerd): ENORM traag en loopt zelfs vast. Als het dan eindelijk een keer gelukt is, kom ik met geen mogelijkheid meer op een normale manier bij m'n waarneming terug. Lukt alleen nog maar door naar het startscherm terug te gaan en de boel opnieuw in te vullen.

Het opvragen van soortinformatie (kaartje, grafiek) was altijd al bijzonder traag en is nu zelfs nog verder verslechterd (komt er soms helemaal niet meer uit). Dit kunnen opstartproblemen zijn van de nieuwe versie, maar het zou prettig zijn als daarover gecommuniceerd wordt!
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

Zootoca

Nog een "bug". Bij het maken van een nieuwe waarneming opent de kaart zich in eerste instantie bij Frankfurt om vervolgens opnieuw te laden.

Ik sprak gisteren iemand die problemen heeft met het ingeven van coordinaten (LatLng?) omdat telmee niet een getal te weinig achter de comma accepteert en vervolgens herlaad.

marijn

Citaat van: Zootoca op oktober 03, 2010, 20:33:04 PM
Sinds enkele weken valt me op dat Telmee.nl onregelmatig bereikbaar is.
Met name in het weekeinde reageert de webserver zeer slecht maar vaak helemaal niet.


Hoi Zootoca,


Afgelopen weekeinde kan kloppen, er is toen een probleem geweest met een hele bulk data die de database in moest, maar dat liep helaas spaak door andere processen die tegelijk draaiden. Daardoor zal de webserver slecht gereageerd hebben. Erg vervelend. Er zijn meer van dit soort voorvallen doordeweeks geweest, maar dan worden ze meestal snel ontdekt en verholpen.
Er is en wordt momenteel het een en ander aan de processen bijgesteld om dit verder te voorkomen!


Groet,
Marijn
team Telmee
Marijn Prins

marijn

Citaat van: argusoog op oktober 05, 2010, 18:01:39 PM
Volgens mij is afgelopen weekend een upgrade van Telmee geïnstalleerd. Dit stond een tijdje terug op de homepage van de Telmee site. Het invoerscherm voor waarnemingen is in ieder geval veranderd. Ik mis echter nu mededelingen over wat er precies gebeurd is en of het allemaal werkt?!

Persoonlijk lukt het me nu nauwelijks meer om foto's te uploaden (net nog geprobeerd): ENORM traag en loopt zelfs vast. Als het dan eindelijk een keer gelukt is, kom ik met geen mogelijkheid meer op een normale manier bij m'n waarneming terug. Lukt alleen nog maar door naar het startscherm terug te gaan en de boel opnieuw in te vullen.

Het opvragen van soortinformatie (kaartje, grafiek) was altijd al bijzonder traag en is nu zelfs nog verder verslechterd (komt er soms helemaal niet meer uit). Dit kunnen opstartproblemen zijn van de nieuwe versie, maar het zou prettig zijn als daarover gecommuniceerd wordt!


Hoi Paul,


Bedankt voor je meldingen.


Klopt: er zijn een paar kleine dingetjes veranderd en bugjes opgelost en verder vooral zaken achter de schermen gebeurd. Het feit dat het vak voor de locatienaam nu boven het kaartje staat ipv onder het datumgedeelte is denk ik de meest in het oog springende wijziging. Het was logischer en handiger om alle zaken die met de locatie te maken hadden bij elkaar te zetten, vandaar. Een kort bericht over de wijzigingen volgt binnenkort!


Er zijn een aantal dingen aan het licht gekomen die niet meer goed blijken te werken na de upgrade - er wordt nu aan gewerkt om die te fixen.


Los van de upgrade wordt de Telmee-database de laatste dagen soms te veel belast door het inladen van NDFF-data (zie ook andere bericht), ongelukkigerwijs net na de upgrade... Dit zal de vastlopers verklaren en de problemen met het uploaden etc., want die lijken onder normale omstandigheden niet te reproduceren. Dit komt hopelijk de komende tijd niet meer voor!


Wat betreft de soortkaartjes: die werken inderdaad nu bijzonder traag. Onze excuses hiervoor. De oorzaak is nog onduidelijk. Zal z.s.m. verder naar gekeken worden.


Groet,
Marijn
team Telmee
Marijn Prins

marijn

Citaat van: Zootoca op oktober 06, 2010, 22:12:12 PM
Nog een "bug". Bij het maken van een nieuwe waarneming opent de kaart zich in eerste instantie bij Frankfurt om vervolgens opnieuw te laden.

Ik sprak gisteren iemand die problemen heeft met het ingeven van coordinaten (LatLng?) omdat telmee niet een getal te weinig achter de comma accepteert en vervolgens herlaad.


De Frankfurt-bug kan ik niet reproduceren. Niemand anders heeft dit ook verder gemeld. Kan het zijn dat je je laatste waarneming bij Frankfurt ingevoerd hebt?


Het probleem met het invoeren van Lat/Long-coordinaten kan ik ook niet reproduceren, tenminste, als ik een decimale punt gebruik. (Had anders misschien ook met de serverbelasting te maken.) Het gebruik van een komma lijkt momenteel niet mogelijk; dat zou aangepast moeten worden.
Marijn Prins

marijn

Citaat van: Zootoca op oktober 06, 2010, 22:12:12 PM
Bij het maken van een nieuwe waarneming opent de kaart zich in eerste instantie bij Frankfurt om vervolgens opnieuw te laden.
Zootoca, kun je aangeven welke browser (+versie) je gebruikt? En of het probleem eenmalig was?
Marijn Prins

Zootoca

Hoi Marijn,

Probleem deed zich in IE voor. De laatste keer leek het verholpen.
Heb wel een printscreen van het scherm met "frankfurt" bug.
Chrome lijkt het niet te hebben. Overigens nu 13-10-2010 21.11 uur is de site wederom onbereikbaar.
Geeft niet snel een timeout.

Groet,

Mark

marijn

Citaat van: Zootoca op oktober 13, 2010, 21:13:28 PM
Hoi Marijn,

Probleem deed zich in IE voor. De laatste keer leek het verholpen.
Heb wel een printscreen van het scherm met "frankfurt" bug.
Chrome lijkt het niet te hebben. Overigens nu 13-10-2010 21.11 uur is de site wederom onbereikbaar.
Geeft niet snel een timeout.

Groet,

Mark


Hoi Mark,
Dank voor het melden van de onbereikbaarheid, ik zag ook dat de server in elk geval traag reageerde. Op dit moment (23:10) lijkt er echter niks aan de hand. Zullen morgen kijken wat er aan de hand was.
Ik denk dat we de Frankfurt-bug moeten laten voor wat ie is, ik ga ervanuit dat het eenmalig was, door traagheid of gebrekkig laden van Google Maps.
Groet,
Marijn

Marijn Prins

Zootoca

Hoi Marijn,

Citeer
Ik denk dat we de Frankfurt-bug moeten laten voor wat ie is, ik ga ervanuit dat het eenmalig was, door traagheid of gebrekkig laden van Google Maps.


Ik kan het tot op vandaag reproduceren (IE8).
Weliswaar met een niet zo snelle PC en verbinding.

groet,

Mark

Serviceteam NDFF

Dag Mark,

Deze bug zal na deze week niet meer optreden.
Met vriendelijke groet,

Serviceteam NDFF