vraag 5: geen biefstukzwam

Gestart door zakdrager, oktober 03, 2010, 03:51:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Dag,

Als deze de Nederlandse naam Biefstukzwam had gekregen, had ik niet geprotesteerd. Hij ziet er smakelijk uit. Alleen is het hem niet maar wat wel?

Groet

Henk

Melchior van Tweel

Tja, als vegetariër kan ik over de smakelijkheid niets zeggen. Een Biefstukzwam is het in ieder geval niet. Die heeft geen plaatjes maar buisjes. Wat het wel is... Genidae.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

xenion

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 03, 2010, 15:37:39 PM
Tja, als vegetariër kan ik over de smakelijkheid niets zeggen. Een Biefstukzwam is het in ieder geval niet. Die heeft geen plaatjes maar buisjes. Wat het wel is... Genidae.
Groet, Melchior
Als vegetariër eet je ook geen paddenstoelen? Dat wist ik niet...
Groeten,
Martin

BenS

Dag allemaal,
Over smaak valt .......
Ik heb deze nog niet geproefd  :P , maar desondanks lijken me het oude Gewone Krulzomen.
Als er iemand is met betere smaak hoor ik het graag.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

zakdrager

Dag allemaal,

ik zit nog in het stadium dat ik alles van iedereen aanneem, maar deze waren wel enorm groot, hoed ca 20 cm.

Groet

Henk

grietaf

Was de steel soms zwart? Dan zou het de Zwartvoetkrulzoom kunnen zijn. Die groeit bij naaldbomen en ik zag wat naalden op de grond liggen. Hij is in het algemeen wat groter dan de Gewone krulzoom.
Grieta.

zakdrager

Dag Grieta

Het was inderdaad naaldbos (of misschien gemengd bos), te zien aan de naalden en 'denneappels' op de grond. Maar de steel zou ik toch niet zwart noemen (zie detailfoto), dus geen zwartvoetkrulzoom denk ik. Mij viel hij vooral op door de enorme grootte en de pijlpuntvorm van de hoeden. Toch maar op gewone krulzoom houden?

Groet
henk

BenS

Door foto 1 te vergroten had ik hetzelfde detail lijkt me.
Daarom veronderstelde ik de Gewone, niet de Zwartvoet.
En ook de Gewone bereiken dit jaar record-grootte, zeker 2x zo groot als de "standaard" maat in de boeken.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

zakdrager