Zachtstekelige stuifzwam

Gestart door adinda, oktober 03, 2010, 13:39:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Vrij groot exemplaar Hoed-56 mm steel-76x44 mm.
Omdat het exemplaar zich had volgezogen met regenwater was het niet mogelijk om microscopisch onderzoek te doen, dus even laten drogen.
Nadat het exemplaar droog was heb ik het doorgesneden waarbij de geel/groene sponsachtige inhoud van de steel tevoorschijn komt, het doorsnijden van de bol laat het donkerbruine gedeelte zien waar zich reeds vele sporen hebben gevormd.

In Breitenbach is geen Basidium gepresenteerd met sporen, ik heb er na ongeveer 8 uur spreuren toch één kunnen vinden (foto-5) wel niet compleet alleen het bovenste gedeelte van de cellenreeks met twee sporen nog aangehecht. De sterigma's zitten volgens mij als een bundel in de cel die oplost en niet meer zichtbaar is.
Waarschijnlijk is het aantal sporen 6 aangezien er tussen de sporen continu bundeltjes sterigma's rondzweven met 6 staafjes, van deze bundels breken vaak nog enkelvoudige exemplaren af die we eveneens in de vloeistof opmerken, de lengte van deze sterigma's ligt tussen 8,5-10,2 µm.
Bij sommige sporen zat er nog een sterigma aan vast die overeenkomt met de hiervoor genoemde lengte.
Hopelijk vind ik nog een basidium met 6 sporen.

De sporen zijn wrattig en rond 4.38-5.07 µm, meest voorkomend 4.60-4.80 µm
De staafjes die er als hyfen uitzien hebben een andere naam maar die is me even ontschoten, ze zijn dubbelwandig (foto-6) en bevatten oliedruppels en vaak zitten er uitstulpingen aan de buitenwand. Bij foto-7 komen de oliedruppels naar buiten.
Foto-8 is een gedeelte van het basidium die meestal uit 4-5 van deze cellen bestaat (foto-10), aangezien ze snel oplossen zijn ze moeilijk te vinden en zeker niet met de sporen er nog aan en in de meeste gevallen zie je een combinatie van 2 cellen.
Foto-9 is een bundel sterigma's waarvan er nu 3 duidelijke te zien zijn, aangezien ze continu ronddraaien in de vloeistof is een volledige weergave moeilijk te geven.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#1
Nog wat microscoop foto's.

Foto-1 zijn de "hyfen" met oliedruppels en knobbelvorming aan de buitenwand vaak op die plaatsen waar zich de oliedruppel bevindt.
Foto-2 een bundel van 6 sterigma's
Foto-3 een sterigma met daaraan verbonden een zeer jong spoor.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Melchior van Tweel

Ik denk aan een Plooivoetstuifzwam.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

adinda

#3
Waar baseer je dat op Melchior?
Deze sporen zijn toch echt grof wrattig en van de Plooivoet stuifzwam zijn ze gepuncteerd tot wrattig.
Bovendien is de steel niet overlangs geplooid alleen de onderzijde van de hoed.

De navolgende opnamen zijn mijns inziens wel van een Plooivoet stuifzwam.
Microscopisch een duidelijk verschil in de verschillende elementen.

Het fijn wrattige is in eerste instantie op foto-2 nog niet eens te herkennen en zou je geneigd zijn er gladde sporen van te maken.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Macroscopisch zou ik dat er ook van maken. En als ik even gauw in de PdS kijk zijn de sporen ook duidelijk wrattig?
Groeten,
Martin

adinda

#5
Heb je ook in Breitenbach gekeken Martin?
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Citaat van: adinda op oktober 03, 2010, 19:44:50 PM
Heb je ook in Breitenbach gekeken Martin?

Dat is hetzelfde als PdS, Joop.
Grieta.

adinda

Macroscopisch gezien zou het best kunnen Martin maar dan zit ik nog met de Microcopische verschillen tussen de twee stuifzwammen die ik heb geplaatst en die qua uiterlijk aardig op elkaar lijken. Behalve dan dat de eerste duidelijk gesteeld is.
Met vriendelijke groeten,

Joop