Hoofdmenu

vloeivlek LVH?

Gestart door Robert Heemskerk, september 03, 2006, 22:06:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag LVH-forum,

Ik vond afgelopen middag een klein LVH'tje (3mm) dat er oranjebruin uitzag.
Het komt nog het meest in de buurt van een vloeivlekLVH'tje..

Nu is het bruin/oranje van het LVH'tje op de foto's zwart geworden(ik snap niet hoe het kan maar het is zo!)
Bij het bekijken vd foto's moet je je dat dus realiseren (het zwarte netwerk = oranjebruin)

Is dit nu een vloeivlekje? <_<  of misschien een vreemd tienvlekje?

robert heemskerk

Robert Heemskerk

foto 2

Robert Heemskerk

LVH3

Robert Heemskerk

LVH4

Jeroen Nagtegaal

Kna dit niet een 2 stip zijn,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robert Heemskerk

#5
Gek wordt je ervan  :wacko:
Waarom zo moeilijk? (die LVH\tjes)

Volgens mij heeft een tweevlek geen gele pootjes.., maar ik weet dus niet hoe hard zoiets is.
Deze heeft gele pootjes.

Morgen probeer ik er een foto van te maken zoals ie er uit moet zien (bruiner).

i.e.g. alvast bedankt voor jouw reactie Jeroen!

Stippen

In ieder geval geen 2stip, vanwege de bruine pootjes,
vloeivlek zie ik er ook niet aan af, maar voor een 10stip zie ik geen tegenargumenten.
Die komen zeker ook onuitgekleurd als bruin voor. De plaatsing en vorm van de stippen lijkt mij ook helemaal een melanistische 10stip.

Het is een beetje laat nu, heb niet echt heel goed gekeken, zal dit morgen nog eens doen, maar heeft er iemand goede argumenten tegen 10stip?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jeroen Nagtegaal

De vorm van de vlekken vind ik wat vreemd maar de plaats is idd goed, we zullen maar wachten op andere foto's
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

geertje

De vorm van de vlekken is niet vreemd; lijkt zeker wel op een 10 stip.
Wat ik mis, maar dat kan ook aan de foto (of mijn ogen liggen :gap: ), is de richel achteraan de dekschilden.
Ben ook benieuwd naar andere foto's!

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Robert Heemskerk

#9
Dit is een serie foto's, die i.e.g. wat beter belicht is.
Het bruin van het dekschild blijft lastig.
Deze kleur is ook een optelling van verschillende naast elkaar liggende kleuren.
Maar deze kleur komt nu beter in de buurt..

even naast 'm een meetlatje gehouden: 3,5-4mm

Nu het woord aan de stippenkenners :gap:

groet, robert

ter info:

Melanisme is het tegenovergestelde van albinisme en betekent dat een enkel individu van een (meestal dier)soort een overwegend zwarte kleur heeft, terwijl andere individuen een andere, meestal lichtere kleur hebben.

Indien deze zwarte kleur voordelen biedt, en er meerdere exemplaren verschijnen die zich ook voort gaan planten, kan een gehele ondersoort melanistisch worden. Als de ondersoort door het melanisme dusdanig succesvol is dat het andere ondersoorten kan verdringen, kan zelfs een gehele soort melanisch worden, maar dat is zeldzaam.

Bij reptielen, en met name bij hagedissen komt melanisme regelmatig voor. Hoe donkerder een hagedis is, hoe efficiƫnter het dier het zonlicht kan opvangen, waardoor het een groot voordeel heeft ten opzichte van soortgenoten met een lichte kleur. Als het voedsel schaarser wordt, kan een melanische (zwarte) kleur de doorslag geven als overlevingsvoorwaarde. Het heeft ook nadelen; een zwarte kleur zorgt niet alleen voor een snellere opwarming, maar ook voor een snellere uitstraling van warmte. Er zijn ook andere voorbeelden: zwarte panters zijn melanistische luipaarden.

De bekendste en een van de eerste beschrijvingen van dit verschijnsel vond plaats in Engeland rond 1960. Het bleek dat de berkenspanner (Biston betularia, een mottensoort) die in heel Groot-Brittanniƫ voorkwam als een witgekleurde mot, in sommige steden alleen als zwarte versie voorkwam. Het bleek dat deze populaties allemaal leefden in gebieden waar steenkolen werden verwerkt, en de zwarte roetgassen hadden de meeste bomen donkerder gekleurd, waar de motten overdag op schuilen en ze een goede camouflage nodig hebben. Normale witte exemplaren hadden daardoor veel minder kans om te overleven, en de gehele populatie werd melanisch. Deze bevinding zou later een veel ingezet argument voor de evolutietheorie worden.



geertje

Op de eerste foto is een plooi nu te zien.
Ook het formaat en het stippenpatroon kan kloppen voor een tienstip.
Wacht even Kees' oordeel af, maar ik denk dat het een adalia decempunctata is.

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Robert Heemskerk

#13
Is deze niet te klein voor een tienstip?
Ik meet echt maar 3,5mm (4mm maximaal)

Of bedoel je een tienvlek?
Ik denk zelf aan een melanistische tienvlek..

robert,

geertje

Nee, een tienstip is tussen de 3,5 en 5 mm ;)

Groetjes,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Stippen

CiteerOp de eerste foto is een plooi nu te zien.
Ook het formaat en het stippenpatroon kan kloppen voor een tienstip.
Wacht even Kees' oordeel af, maar ik denk dat het een adalia decempunctata is.

Groeten,
Gera
Ja hoor, klopt.

Ik denk dat melanisme bij 'bos' soorten, de oranje kevers met lichte vlekken, nauwelijks of niet voorkomt en geen voordelen heeft.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Robert Heemskerk

:duim:  bedankt hoor!

Ik moet wel zeggen, ik ben verkeerd voorgelicht door waarneming.nl wat de grootte betreft..


zie: http://waarneming.nl/soort.php?id=8934&wno...um_tm=&tab=info

'' Uiterlijk

   * kenmerkend 5 stippelig kattepoot patroon op halsschild
   * De grootte kan varieren tussen de 4,9 en 8,2 mm
   * De poten zijn bruin
   * De witte vlekken op het halsschild lopen ver door
   * Net als de aziaat heeft ook deze soort deukjes achteirn het schild ''

groet, robert

Stippen

Ik weet niet wie dat heeft ingevoerd en of dat recentelijk is gedaan.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jeroen Nagtegaal

Ik trof vanbdaag een aziaat aan met ongeveer dezelfde kleuren, Ik bedacht me toen wer dat de kleur veranderd als ze dood zijn, en het zwart was bruin en het rood was vlekkerig wit, dus de kleuren zouden wel eens overeen kunne komen als deze nog leefde met de foto rechtsboven,
http://stippen.nl/stippen.php?soort=ADADEC
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com