Dennemoorder???????

Gestart door dutchway, september 03, 2006, 22:02:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Deze foto maakte ik gisteren.
En ik was altijd in de veronderstelling dat dit elvenbankjes waren....
Maar nu ik me meer in de paddenstoelen ga verdiepen zie ik dat die er heel anders uit zien.
Deze paddenstoelen groeide op een omgehakte boom in een park....geen idee welke boom....sorry.....maar is dit dan misschien de dennemoorder die ik hier op de foto heb gezet?
Groeten van Lia

a.houter

Nee, hoor, geen Dennenmoorder. Dit is een typische groeiwijze voor een Bjerkandera, ik denk zelfs wel Bjerkandera adusta, de Grijze gaatjeszwam. Dat is te controleren door de onderkant te bekijken (dat mag gewoon bij paddestoelen) dan zul je zien dat er een groot aantal poriën zijn, die een witte rand vormen, welke een grijze vlek insluiten; de poriënranden zijn daar grijs.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

Andre, bedoel je de grijze buisjeszwam?
Wordt anders een beetje moeilijk googelen. :D  
groetjes,
Dini

a.houter

Ach ja die synoniemen, hè? 80 jaar heet het Grijze gaatjeszwam en sinds 8 jaar Grijze buisjeszwam. Maar daarom vermeld ik meestal de Latijnse naam, die is ingevoerd om verwarring te voorkomen. :)
Niettemin: scherp, Dini...
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

dutchway

Hartelijk dank voor jullie hulp.
Nu blijkt dat deze zwam niet eens in mijn boekje staat....geen wonder dat ik hem niet kon vinden.
En op het intenet is het  moeilijk zoeken als je geen idee hebt wat de naam is.
Ik heb een (oud) boekje genaamd paddestoelen (nog zonder N) van west en midden europe van readerd digest.
Ik denk dat het nu tijd word voor een nieuw boekje.....
Het valt voor een leek als ik niet mee om een paddenstoel een naam te geven zeg....poeh! Maar al doende leert men....Fijne dag gewenst!
Groeten van Lia
Groeten van Lia