Jacht op vogels in Nederland

Gestart door bramborkent, oktober 02, 2010, 20:31:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

bramborkent

Vanmiddag hoorde ik - terwijl ik aan het vogelen was - een schot achter mij. Door de bosjes zag ik een weiland waar het geluid blijkbaar vandaan was gekomen. Achter het weiland zag ik een auto verscholen achter de struiken staan. Er zat een man in. Een andere man kwam uit de struiken te voorschijn en liep het weiland in. Voordat hij bukte keek hij om zich heen alsof hij niet gezien wilde worden. Hij raapte een nog levende houtduif op die wild met zijn vleugels spartelde. Het verlamde beest verdween in de auto van de jager. Een weerzinwekkend tafereel waar ik ongewild getuige van was. Ik wist niet dat jacht op vogels ook zo dichtbij huis plaats kan vinden.
Q: is het afschieten van vogels onder bepaalde omstandigheden in NL toegestaan? Zo ja, welke voorwaarden gelden er?
Q: kan deze jager een vergunning hebben gehad voor het afschieten van een Houtduif?
Graag jullie reacties. Ook graag tips of ik dit voorval ergens kan melden.
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Jeroen Nagtegaal

Ja, Ik denk dat je even moet verdiepen en googlen met de Jachtwet. Daarin staan alle regels en uitzonderingen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: bramborkent op oktober 02, 2010, 20:31:37 PMVanmiddag hoorde ik - terwijl ik aan het vogelen was - een schot achter mij. Door de bosjes zag ik een weiland waar het geluid blijkbaar vandaan was gekomen. Achter het weiland zag ik een auto verscholen achter de struiken staan. Er zat een man in. Een andere man kwam uit de struiken te voorschijn en liep het weiland in. Voordat hij bukte keek hij om zich heen alsof hij niet gezien wilde worden. Hij raapte een nog levende houtduif op die wild met zijn vleugels spartelde. Het verlamde beest verdween in de auto van de jager. Een weerzinwekkend tafereel waar ik ongewild getuige van was. Ik wist niet dat jacht op vogels ook zo dichtbij huis plaats kan vinden.
Q: is het afschieten van vogels onder bepaalde omstandigheden in NL toegestaan? Zo ja, welke voorwaarden gelden er?
Q: kan deze jager een vergunning hebben gehad voor het afschieten van een Houtduif? Graag jullie reacties. Ook graag tips of ik dit voorval ergens kan melden.

hoi Bram,

Er zijn momenteel in Nederland vijf soorten (Konijn, Haas, Wilde Eend, Houtduif en Fazant) die jagers puur voor hun plezier met hun geweer mogen doodschieten. Maar voor alle vijf soorten zijn er wel beperkingen in ruimte en tijd. Via knip/plak van de website van LNV (www.minlnv.nl): Periodes waarin gejaagd mag worden. Per soort is vastgesteld wanneer erop gejaagd mag worden:

         
  • Wilde Eend: van 15 augustus tot en met 31 januari;
  • Haas: van 15 oktober tot en met 31 december;
  • Fazantenhen: van 15 oktober tot en met 31 december;
  • Fazantenhaan: van 15 oktober tot en met 31 januari;
  • Houtduif: van 15 oktober tot en met 31 januari;
  • Konijn: van 15 augustus tot en met 31 januari.
De jacht is in deze perioden in beginsel toegestaan tussen zonsopgang en zonsondergang. Voor de Wilde Eend geldt dat de jacht in die periode is toegestaan van een half uur voor zonsopgang tot een half uur na zonsondergang.

Directe link http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=116,1640898&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_document_id=110637&p_node_id=8764783&p_mode

Deze man was dus niet voor plezier een Houtduif aan het doodschieten, want daarvoor is het te vroeg (mag pas vanaf 15 oktober). Hij was dus òf bezig met 'schadebestrijding' (er moet dan een vergunning / ontheffing / vrijstelling zijn, hangt af van de provincie waar je woont) òf was illegaal bezig. Altijd goed om in het vervolg (1) foto's te maken van de personen, (2) autonummers te noteren (3) zoveel mogelijk aantekeningen ter plekke opschrijven. Mocht er geen vergunning / ontheffing / vrijstelling zijn (staat vast ook wel ergens online), dan zou ik je aanraden om aangifte bij de politie te doen.

Groetjes, Klaas

bramborkent

Bedankt Klaas, goede info.


1) absurd dat in NL voor het plezier vogels (en andere dieren) mogen worden afgeschoten / verminkt. Wist ik niet!


2) Inderdaad, achteraf had ik het tafereel met mijn mobiel moeten vastleggen (hoewel daar ook de nodige risico's aan kunnen kleven). Had op dat moment niet goed door wat er aan de hand was. Pas toen er een spartelende houtduif uit het weiland werd opgetild, bespeurde ik echt onraad. Toch had ik nog geen idee of dit een strafbaar feit was, of niet.
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Yeronimo

Welkom in het nieuwe Malta!

Nee maar even serieus, het is belachelijk hoe laag de straffen zijn voor het mishandelen en doodmaken van dieren. Als je die wetten alleen al leest, zo onduidelijk. Ik als student Diermanagement vind dat we nog een hoop kunnen verbeteren op dit punt.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

bramborkent

Citaat van: Klaas van Dijk op oktober 02, 2010, 21:09:41 PM
Houtduif: van 15 oktober tot en met 31 januari
De website van de Enschedese jagersvereniging meldt: "Opening jacht: Onder de jachtwet mogen houtduiven het gehele jaar worden bejaagd (de jachttijden onder de Flora en faunawet zijn nog niet bekend)."

Wikipedia meldt: Op de Vlaamse gaai na (15 juli tot 30 april) mogen al deze soorten het hele jaar worden bejaagd.
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Frank van de Putte

Groetjes,

Frank van de Putte

bramborkent

Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Frank van de Putte

Daarin staat een stukje verder de uitzonderingen, de zogenaamde "schadesoorten".

groeten

PS ik ben geen voorstander van jacht hoor maar wat je gezien hebt is dus niet strafbaar.
Groetjes,

Frank van de Putte

Marina

lekker verwarrend als diverse officiële instanties tegenstrijdige dingen gaan roepen
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Klaas van Dijk

Citaat van: fpvdputte op oktober 02, 2010, 21:48:12 PMDaarin staat een stukje verder de uitzonderingen, de zogenaamde "schadesoorten". groeten PS ik ben geen voorstander van jacht hoor maar wat je gezien hebt is dus niet strafbaar.

hoi Frank, klopt je hebt gelijk! Ik was even te snel.

Bram, de site van LNV (=Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) is leidend, want dat is het officiële rijksbeleid. Ach, gewoon de volgende keer wel dit soort zaken opschrijven. En je vooral niet laten intimideren door jagers c.s. Per slot van rekening hebben zij toch niets te verbergen? Want ze zijn toch bezig met 'een nobele zaak' (ergo de zogenaamde 'schadebestrijding')?

Maar kan best wel zijn dat ze in overtreding waren hoor. Wellicht niet de juiste papieren (jachtvergunning etc.)? En hebben ze wel toestemming van de eigenaar / grondgebruiker? Of, tussen de bedrijven door, bezig met kwalijke zaken als roofvogelvergiftiging & daardoor een hekel hebben aan pottenkijkers?

Groetjes, Klaas