Licht verdikte middennerf maar is dit een gal?

Gestart door zuilim, oktober 02, 2010, 16:21:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Op een blad van een knotwilg (Schietwilg) vond ik twee plekken op de middennerf waar deze over een lengte van ca. 5mm, ca. 0,4 mm is verdikt. Op die plekken is de middennerf ook bovenwaarts gewelfd.
Ik heb in "Het Gallenboek" één gal kunnen vinden die een heel klein beetje in de buurt komt van deze kenmerken. Dat is Wilgennerfbladwesp (Euura testaceips). De omschrijving geeft b.v. veel grotere maten en de gal zou aan de onderzijde moeten uitpuilen. Dat is niet het geval. In nerfverdikking heb ik geen dierlijk leven of larvekamers aangetroffen.
Heeft iemand dit eerder gezien en wat kan het zijn?

Groeten,
Karel.

Margreet Kwh

Karel, hier kan ik niets van maken. Heb je het blad nu van de onderkant of van de bovenkant gefotografeerd?
Op Salix kunnen gallen voorkomen die nog onbekend zijn. Het kan ook nog een ander verschijnsel zijn.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Dag Margreet,
De foto's zijn van de bovenkant van het blad. Aan de onderzijde is, behalve een kuiltje tegenover de onverklaarde welving aan de bovenzijde, niets door mij gezien.
Kan het niet zijn dat het een begin van galvorming is? Een gal in "topvorm" ontstaat niet bij toverslag, mag ik toch aannemen.

Groeten,
Karel.

Margreet Kwh

Karel, dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
"In topvorm" vind ik een leuke term. Een gal ontwikkelt zich, daar heb je gelijk in.
Het zou best het werk van Euura kunnen zijn, maar ik ben niet zeker. Het zou ook door iets anders kunnen komen, of niet volledig tot wasdom gekomen kunnen zijn.
Ik zie ook nog wat roodkleuring, weet niet of dat in verband ermee staat?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven