Tjiftjaf of toch iets anders?

Gestart door joost van der Laan, oktober 02, 2010, 12:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

joost van der Laan

weet iemand wat voor vogel dit is? Ik heb hem maar op een onzekere tjiftjaf gezet.

het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/50192986

Ik denk op het eerste gezicht aan een tjiftjaf omdat hij toch wat valer lijkt dan een fitis.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Timo Roeke

Poten lijken hier wel heel licht wat 'kan' duiden op fitis.

frankneijts

Citaat van: Timo Roeke op oktober 04, 2010, 09:50:20 AM
Poten lijken hier wel heel licht wat 'kan' duiden op fitis.

Als de poten werkelijk zo licht waren zou het een Fitis móeten zijn: Tjiffen met zulke lichte poten zijn (nog) niet aangetoond dacht ik. Andersom (donkere poten, vooral tarsi) zijn echter absoluut niet kenmerkend voor 1 van beide. In dit geval valt er echter zo'n smak licht op de zijkant van de vogel dat het moeilijk met zekerheid te zeggen is of die pootjes ook echt zo licht zijn (lichtweerkaatsing?). Maar ook kopvorm en lange duidelijke wenkbrauwstreep doen toch sterk aan Fitis denken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

joost van der Laan

volgens mij waren de poten inderdaad zo licht, dus dat zou op fitis duiden. verder denk ik nu dankzij frank ook aan fitis, heb even in m'n vogelboek gekeken en dat zegt ook fitis. ik wijzig de soort naar fitis.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan