Roepende vleermuis

Gestart door Sanne Koolwijk, september 30, 2010, 21:06:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

Hallo mensen,
Rond ons huis, jaren 70 woning in een dorp, vliegt vanavond een vleermuis rond. Dwergvleermuis spec. Kenmerkend is het raspende scherpe roepie, enkele keren per seconde. Het geluid is met het gewone gehoor goed hoorbaar. Is dit specifiek gedrag en/of zegt het iets over de soort (gewone of ruige). Alvast bedankt voor de reactie!
M vr Gr. Sanne

Jos Welbedacht

Hey Sanne,

Veel verstand heb ik er niet van maar omdat ik laatst ook een Vleermuis hoorde (en hierdoor ook kon vinden) heb ik wat research gedaan op het internet. Gewone Dwergvleermuis schijnt nu (september) te horen te zijn vanwege een geluid met een lagere frequentie dat afwijkt van het typische sonar-geluid. Dit is om een partner te vinden. Het geluid wat ik hoorde was overigens een frequent roepend "tik", dat overigens niet door iedereen in mijn omgeving gehoord werd.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

rombout

Dat is inderdaad een bekend fenomeen. Kijk bij http://www.vleermuis.net/over-vleermuizen/vleermuisleven.html en dan bij de paragraaf najaar.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

diertjesvriend

ze kunnen ook geluid (hoorbaar) maken als ze bang of boos zijn,
is en hoog schril klik achtig geluidje.
maar dat zal hier wel niet het geval zijn als het in vlucht was en hij het geluid bleef herhalen.

Lonnie Bregman

Ik zag/hoorde een paar dagen geleden ook een vleermuis constant roepend rondvliegen, maar die was een stukkie groter (spanwijdte 35 cm?). Leuk dat ik nu weet wat z'n reden was om dit te doen!
Groeten, Lonnie Bregman

diertjesvriend

vnavond een tijdje naar vleermuizen zitten kijken aan het water en idd, ze piepten!
grote dikke vleermuizen, ik denk laatvliegers.

Rene Janssen

Citaat van: lonnie20 op oktober 01, 2010, 19:42:45 PM
Ik zag/hoorde een paar dagen geleden ook een vleermuis constant roepend rondvliegen, maar die was een stukkie groter (spanwijdte 35 cm?). Leuk dat ik nu weet wat z'n reden was om dit te doen!


Wanneer die een stuk groter is dan een dwerg en goed hoorbare geluiden maakt en zeer spitse vleugels heeft, dan heb je waarschijnlijk de echolocatie van een rosse vleermuis gehoord. Leuk!



René
René Janssen

Sanne Koolwijk

Bedankt voor de reacties!
M vr Gr. Sanne