Havik of Sperwer ?

Gestart door APellemans, oktober 02, 2010, 10:42:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

APellemans

De afgelopen dagen heb ik zo'n beetje alle posts in dit forum doorgelezen. Ik kwam vaak bovenstaand onderwerp tegen. Enkele dagen geleden kwam ik een vogel tegen, die ikzelf kwalificeerde als Sperwer, en als zodanig heb aangemeld. Ik ontving al snel een mail dat dit een Havik zou zijn: ik heb de waarneming aangepast. Maar ondertussen is de waarneming nog niet bevestigd. Is het een moeilijk geval ?
zie : http://waarneming.nl/waarneming/view/50285185
of bekijk de foto :

Alfred Pellemans
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Suzie

Niks om je zorgen over te maken, het duurt gewoon even voordat een waarneming goedgekeurd word.
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

frankneijts

Alfred, zou je misschien nog 1 of meer foto's van die vogel kunnen plaatsen? En dan graag hier omdat het misschien leerzaam kan zijn.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Omdat het Havik noch Sperwer is?
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op oktober 02, 2010, 11:36:34 AM
Omdat het Havik noch Sperwer is?

Dat speelt door mijn hoofd inderdaad.... 8)
Maar ik sluit niet uit dat ik er helemaal verkeerd naar kijk, daarom zouden een paar extra plaatjes geen kwaad kunnen denk ik...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Lijkt me toch een van de twee en niet die derde mogelijkheid. Ronde staartpentoppen doen me aan een van de twee denken.
Groeten,

Bram ter Keurs

APellemans

Citaat van: frankneijts op oktober 02, 2010, 11:30:03 AM
Alfred, zou je misschien nog 1 of meer foto's van die vogel kunnen plaatsen? En dan graag hier omdat het misschien leerzaam kan zijn.....
Hierbij enkele foto's, die wel van mindere kwaliteit zijn. (ik stoei nog steeds met de autofocus bij kleine bewegende objecten).


Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

frankneijts

Hoewel even de gedachte aan vrouwtje/onv. Blauwe Kiek door mijn hoofd schoot is o.a. aan het ontbreken van een witte stuit al te zien dat het dat niet kan zijn. Hoewel ik ook denk dat dit een Havik is (vrij grote kop en grote snavel; vage bandering vleugelonderzijde, relatief lange vleugels oplaatste foto; brede borst op foto 2) lijkt de staart relatief lang voor die soort en de staartbasis '& de 'heupen' smalletjes. Weet ook niet of de zwak zichtbare streping op de onderzijde (foto 1) een fotografisch (bewerkings-)effect is omdat er ook wat bandering zichtbaar lijkt op de flank en dat kan dan niet natuurlijk.... Enfin, ik blijf hier wat raar tegenaan kijken eerlijk gezegd dus graag een paar andere meningen.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Als die onderste foto de bovenkant toont had je de witte stuit inderdaad moeten zien, maar is dat ook zo? En wat is die witte vlek op de bovenste foto? Kan dat geen stukje van de stuit zijn? Maar ja, de witte stuit van een juveniele Blauwe kiek zou bij zo'n laag vliegende vogel in het veld toch wel opgevallen moeten zijn. En uiteraard hebben de soorten een totaal andere manier van vliegen. Misschien kan Albert daar nog iets over vertellen.
Herman van der Meer

APellemans

Citaat van: HPM op oktober 02, 2010, 12:49:12 PM
Als die onderste foto de bovenkant toont had je de witte stuit inderdaad moeten zien, maar is dat ook zo? En wat is die witte vlek op de bovenste foto? Kan dat geen stukje van de stuit zijn? Maar ja, de witte stuit van een juveniele Blauwe kiek zou bij zo'n laag vliegende vogel in het veld toch wel opgevallen moeten zijn. En uiteraard hebben de soorten een totaal andere manier van vliegen. Misschien kan Albert daar nog iets over vertellen.
Alfred kan daar nog wel wat over vertellen. De onderste foto toont de bovenkant. De vogel draaide om een duik naar beneden in te zetten. ik heb de vogel ook met de verrekijker bekeken. Wat erg opvallend was, was de volledig gespikkelde borst. De jachttechniek associeerde ik direct met een sperwer vanwege de overrompel tactiek. Ik heb inmiddels begrepen dat de Havik dat ook doet. Een Kiekendief zweeft volgens mij meer met de vleugels in de V-vorm. Dat was bij deze vogel geheel afwezig. Een Kiekendief heeft m.i. (maar ik ben een leek) in verhouding langere en smallere vleugels. Een witte stuit is me niet opgevallen.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

BramtK

Toch echt geen Blauwe kiekendief, Herman. Daar zijn de vleugels te kort voor, nog los van de vraag of je een witte stuit over het hoofd zou kunnen zien. Lijkt mij een Havik, zoals ik hierboven al zei, met name vanwege de zaken die Frank al noemde. Oh ja, in de eerste foto vielen me daarnaast die ronde staartpentoppen op, maar ik weet niet of je dat als kenmerk kan kwalificeren. Trouwens, Blauwe kiekendief kan bij tijd en wijle een behoorlijke vogeljager zijn en hanteert dan een jachttechniek die lijkt op die van de sperwerachtigen al ontbreekt het Blauwe kiekendief dan nog steeds aan de explosieve kracht van Sperwer en Havik.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Nee, in principe is er geen verschil tussen de manier van jagen van een kiekendief en de patrouillevlucht van een sperwer. Het gaat alleen een stuk langzamer en 'aarzelender'.
Herman van der Meer

frankneijts

Als we de opmerking van Alfred "Wat erg opvallend was, was de volledig gespikkelde borst.." mogen uitleggen als gevlekt/gestreept en dus niet als "dwars gebandeerd" is het een Havik natuurlijk....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

APellemans

Citaat van: frankneijts op oktober 02, 2010, 15:01:34 PM
Als we de opmerking van Alfred "Wat erg opvallend was, was de volledig gespikkelde borst.." mogen uitleggen als gevlekt/gestreept en dus niet als "dwars gebandeerd" is het een Havik natuurlijk....
Er spelen hier drie problemen : jullie waarnemer (ik dus) is geen vogelaar weet niet waar ie op moet letten, hij onthoudt geen details, en hij beschrijft slecht wat ie ziet omdat hij niet weet welke informatie jullie nodig hebben. Misschien komt dat ooit goed, maar voor deze waarneming moeten we het doen met wat we nu hebben. De uitleg van Frank is een vrijheid die past bij de waarneming.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik heb een nieuw topic aangemaakt over een slechtvalk....
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

HPM

Een belangrijk vierde probleem is dat een foto statisch is. Iemand met wat meer soortenkennis zal in het veld alleen al op basis van het gedrag (en profiel) een Havik of Sperwer niet snel voor een Blauwe kiekendief verslijten of andersom. Als je het alleen met een foto moet doen valt dat allemaal weg.
Herman van der Meer

APellemans

Er is kennelijk nog extra bewijs nodig, want de waarneming heeft nog niet de status goedgekeurd. Surfend op waarnemingen.nl kwam ik bijgaande foto tegen waarop een Havik en een Bruine Kiekendief te zien zijn.

Deze foto hoort bij waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/49794144.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Jarinka

Dat je foto nog op 'niet onderzocht' staat, hoeft niet te betekenen dat je waarneming fout is. Het goedkeuren van waarnemingen gebeurt door admins in hun vrije tijd, en als je bedenkt dat er honderden waarnemingen ingevoerd worden, kun je begrijpen dat het soms een paar dagen duurt.
Wat ook helpt is om een link naar deze topic te geven. Anders moeten admins zelf gaan kijken of de waarneming klopt, terwijl de determinatie op het forum dan al helemaal rond is.

Zolang je waarneming niet op 'niet goedgekeurd' staat, hoef je je nergens zorgen over te maken ;).
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

En Guus heeft 'm inmiddels zijn goedkeuring gegeven...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

APellemans

Mijn welgemeende excuses voor mijn ongeduld. Het is het aard van het beesje. Maar ja, het is dan wel mijn eerste havik ! Allen hartelijk dank voor jullie bijdragen.

Ik zag dat de foto's op waarnemingen.nl niet dezelfde kwaliteit hebben als de originelen. Dat is een extra handicap bij het determineren. Ik heb een reactie gezet bij het topic over handleiding waarnemingen (foto's plaatsen). Maar ik weet niet of dat de juiste plek is.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

HPM

Citaat van: APellemans op oktober 04, 2010, 08:14:45 AM
[...]
Ik zag dat de foto's op waarnemingen.nl niet dezelfde kwaliteit hebben als de originelen. Dat is een extra handicap bij het determineren. Ik heb een reactie gezet bij het topic over handleiding waarnemingen (foto's plaatsen). Maar ik weet niet of dat de juiste plek is.
Voor zover ik weet doet Waarneming niets met je foto's. Als dat ondertussen ongemerkt toch het geval is zal dat alleen zijn als je de regels voor maat en gewicht van de foto's hebt overschreden. Mijn foto's staan er in zoals ik ze heb geplaatst. Verkleind en of uitgesneden en in een lage resolutie dus. Originele foto's uploaden zou alleen maar onnodige ballast betekenen, al is het maar omdat je ze toch nooit beter dan in de screenresolutie ziet. Goede foto's zijn verkleind nog steeds goed genoeg en slechte foto's worden er niet slechter van dan ze al zijn. Het is dus aan de waarnemer om voor goede foto's te zorgen.
Herman van der Meer