Hoofdmenu

jager, welke?

Gestart door maartenimmerzeel, oktober 02, 2010, 09:44:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

maartenimmerzeel

Deze jager gisteren gefotografeerd tijdens zeevogeltocht op noordzee.

Welke is het? Ik twijfel tussen middelste en kleine.
Groet Maarten Immerzeel


frankneijts

#1
Een juveniele Kleine Jager Maarten: let o.a. op de puntige middelste staartpennen (stomp en nauwelijks uitstekend bij MJ) de opvallend lichte, vrijwel ongetekende buik (zelden bij MJ), de relatief dunne snavel (veel dikker mij MJ), de weinig opvallend lichte basis grote onderhanddekveren (bij MJ vaak zó opvallend dat de vogel 2 grote lichte komma's op de ondervleugel laat zien) en de rommelig getekende stuit/bovenstaartdekveren (meestal netjes gebandeerd bij MJ). Afzonderlijk zijn deze kenmerken niet allemaal even hard, moeilijk te zien/beoordelen (de beruchte komma's) of bijv. in het geval van de midd. staartveren omgekeerd niet goed te gebruiken, maar in combinatie zoals hierboven  is het wel safe.
Door de wat grijzige hoofdkleur zou je aan Kleinste kunnen denken maar die heeft een wat slanker, langgerekter lachterlijf omdat de staart ook wat langer is met weliswaar uitstekende maar afgeronde midd. staartpennen; duidelijk zwart-wit gebandeerde bsdv, kortere maar dikkere snavel die voor de helft zwart is en meestal veel minder wit op de bases bovenvleugel (vaak maar 2 handpennen met lichte schacht).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

peter123

Een fors en plomp lichaam valt meestal direct op bij een Middelste Jager.

Groetjes Peter Soer

Jos Welbedacht

CiteerEen fors en plomp lichaam valt meestal direct op bij een Middelste Jager.
Dat is wellicht waar voor de meer gevorderde vogelaars op dit gebied, maar ik blijf moeite hebben met het determineren van Jagers op basis van hun formaat en proportie, met name tussen Middelste en Kleine Jager. Dat terwijl ik toch al aardig wat van die beesten gezien heb.
Vriendelijke groeten, Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

peter123

Het is ook niet makkelijk maar in de praktijk blijkt dit toch een betrouwbaar kenmerk, zie bv de forsheid van een Middelste Jager die ik in Scheveningen fotografeerde en vergelijk deze met de foto's van Maarten.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=116283

Groetjes Peter Soer

frankneijts

Er zijn legio (in elk geval veel te veel..) voorbeelden van 'jagers' die op basis van bouw, jizz enz. aanvankelijk als Grote, Mid, Kleine of Kleinste zijn gedetermineerd en gefotografeerd en later op basis van aantoonbare kleedkenmerken een andere soort bleken te zijn. Dat geldt in hoge mate voor "Middelste" en "Kleinste" Jagers......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

peter123

#6
Andersom is dat ook zo, kleedkenmerken van de twee jagers (Middelste en Kleine) overlappen elkaar sterk, althans 's winters en het is ook afhankelijk van het licht dat dan vaak niet genoeg aanwezig is.

Groetjes Peter Soer

Ben Wielstra

Jammer dat ik 'm in het veld niet zo mooi zag. Vind 'm toch wel wat a-typisch. Het kleed dan, het is wel duidelijk een Kleine. Hij is zo mooi geblokt op de ondervleugel en de stuit leek me zo netjes gebandeerd. Jagers zijn hip.

rinsevdvliet

Wat vind jij A-typisch aan die vogel Ben?

Rinse

Ben Wielstra

#9
Met name de stuit vond ik in het veld apart overkomen omdat die zo netjes gebandeerd was. Bij lichte Kleine is dat juist een puinhoop.

Edit: aha een foto van de bovenkant, valt wel mee met die stuit.