vraag 42 en 47: Mycena's?

Gestart door zakdrager, oktober 02, 2010, 03:53:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Hallo,

Beide zijn van 18-090-2010, Kraaiendal. Ik schat Mycena's. Is er nog meer van te zeggen?

Henk

Melchior van Tweel

Lastig zonder onderkanten. Volgens mij is de eerste een Helmmycena. De tweede is volgens mij een Porseleinzwam.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

zakdrager

Klopt, maar het is ook lastig de onderkanten van Mycena's te fotograferen (zeker als het nat is).  :)

Bedankt voor je hulp.

Henk

Melchior van Tweel

Dat is zeker lastig. Je kan ervoor kiezen er eentje te plukken en zo te fotograferen. Maar een spiegeltje eronder leggen en de reflectie meefotograferen kan natuurlijk ook.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

zakdrager

Melchior,

Dank je. Ik ben zeker niet te overgevoelig om ze te plukken en op hun kop te leggen voor een foto (ik druk ook minutienaaldjes door kleine vlindertjes). Maar ik heb geloof ik nog wat ingebouwde reserve om al te veel aan paddenstoelen te zitten, opgedaan in de 5e klas van de lagere school, dus dan gaat het diep in je systeem zitten.

Vraagje: als je met je vingers aan een (toevallig giftige) paddenstoel zit en je wrijft er later per ongeluk mee in je ogen of je likt je vingers af (niet van dit kabinet BTW), loop je dan enig risico? Of kunnen ze uitsluitend giftig zijn bij doorslikken?

Groet

Henk

Melchior van Tweel

Hallo Henk,
Nee geen enkele soort is zo giftig dat je problemen krijg als je in je ogen wrijft of je vingers aflikt. Ook proeven (met uitspugen dus) kan geen kwaad (De Groene knolamaniet smaakt naar rauwe aardappelen). De moet echt een stukje inslikken om echt een vergiftiging op te lopen. Toch raad ik mensen wel altijd aan om na paddenstoelenzoeken en voor het eten even de handen te wassen. Al is dat voor je boterhammen in het veld natuurlijk soms wel heel lastig.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Botervlieg

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 04, 2010, 06:49:03 AM
Toch raad ik mensen wel altijd aan om na paddenstoelenzoeken en voor het eten even de handen te wassen. Al is dat voor je boterhammen in het veld natuurlijk soms wel heel lastig.
Groet, Melchior

Daar bestaan al 100 jaar "wetties" voor.

Maar snoetenpoetsers (vindbaar bij de kinder/baby spullen in de supermarkt) kun je daar ook voor gebruiken.

zakdrager

Bedankt voor de heldere uitleg!

Henk

mcbud

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 04, 2010, 06:49:03 AM
... De Groene knolamaniet smaakt naar rauwe aardappelen....


Was dat niet de Gele knolamaniet (na koken niet giftig) met een muffe  geur en smaak van rauwe aardappelen? Terwijl de Groene knolamaniet juist een zoete smaak zou hebben?  Dat laatste heb ik toch maar nooit uitgeprobeerd.


groet, marc

BenS

Gele: rauwe aardappel(-schillen)
Groene: schijnt zoet te zijn (iemand moet dat opgetekend kunnen hebben  :angel:
Humor: na bevriezen smaken rauwe aardappels ........ zoet.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)