zweefvlieg

Gestart door klaas van haeringen, mei 05, 2005, 17:38:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

klaas van haeringen

Wat is dit voor zweefvlieg? Vanmorgen gefotografeerd vlakbij Rolde (Drenthe).

klaas van haeringen

Ik zie nu dat de foto niet goed is ge-uploaded. :(  Waar kan dit aan liggen? In ieder geval niet aan de grootte of het formaat....

hiskodevries

ik zou hem gewoon bij je waarneming uploaden
dan kun je he mdaarna corrigeren naar de goede soort
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

klaas van haeringen

Hij staat bij de blauwe vleesvlieg.

matthijsbroere

#4
Hij lijkt op een Ivoorzweefvlieg?
Matthijs Broere

klaas van haeringen

Hoi Matthijs,

Daar lijkt hij inderdaad wel wat op, maar deze zweefvlieg was iets kleiner en de tekening is toch anders.... ik zal nog een paar andere foto's erbij uploaden.

Groeten, Klaas

gardensafari

Hoi Klaas,

Lijkt mij toch een ivoorzweefvlieg, maar waarschijnlijk eentje die net is uitgeslopen en nog wat donkerder wordt. Fraaie foto's van in ieder geval een uniek exemplaar!

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

#7
De zweefvlieg is een withaar-melkzwever, Leucozona lucorum. Is de ivoorzwever een synoniem hiervoor (ik kan die naam niet in de Barendregt vinden!)??

Herkenning: koperen borststuk en de grote melkwitte vlekken op achterlijfssegment 2. Verder is achterlijfssegment 4 duidelijk wit behaard.

Mooie waarneming! Mag ik de foto gebruiken voor de soort-informatie?

Mark
groet,

Mark van Veen

gardensafari

Prachtige soort dus, ik had er zelfs nog nooit van gehoord, laat staan hem ooit gezien. Vlekkenpatroon in de vleugel opvallend gelijk aan de ivoorzweefvlieg, vandaar mijn opvatting.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.