Hoofdmenu

Welke heidelibel?

Gestart door andree, september 03, 2006, 17:45:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

andree

Ik kom er even niet uit. Gezien de streep langs het voorhoofd zit ik aan een Duistere heidelibel te denken. Wat is jullie mening?
André van Hengstum
Appelscha

Schoppers

Snor loopt door naar onderen.
Dus Steenrode Heidelibel

grunsven

Duistere heidelibel is alleen zeer lokaal bekend uit Ierland Schotland en Noorwegen en volgens velen een vorm van de bruinrode heidelibel.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Viv Anch

CiteerDuistere heidelibel is alleen zeer lokaal bekend uit Ierland Schotland en Noorwegen en volgens velen een vorm van de bruinrode heidelibel.
maar deze lijkt toch meer op de steenrode?? ik snap je opmerking wellicht niet wat zijn de kenmerken dat je het de duistere noemt?
was getekend Vivianne

andree

Citeerwat zijn de kenmerken dat je het de duistere noemt?
De snor loopt mijn inziens niet geheel door naar onderen, waardoor ik aan een Duistere heidelibel begon te denken, want dit is namelijk een kenmerk. (Geen 100 procent kenmerk blijkbaar.)

Dat hij hier niet voorkomt was me niet duidelijk, anders had ik hem ook niet op het forum geplaatst.

Steenrode dus. Bedankt.




André van Hengstum
Appelscha

Goyatlah

Dacht dat dat beest Donkere heette, maar zal me wel vergissen. Is er iets bekend oer de status van het beest? Wel of niet aparte soort, of een ondersoort, of wellicht zelfs maar een plaatselijke afwijking?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

#6
Dat is de reden dat hij duister heet, naast zijn donkere kleur.
Het is redelijk duister hoe het zit met dit beest. Hij komt voor op plekken buiten de normale range van striolatum maar lijkt er wel heel sterk op. Los komen alle kenmerken van duistere ook af en toe bij bruinrode voor maar nooit allemaal samen en zeker geen hele populaties.

In de atlas van Ierland wordt hij niet als zelfstandige soort beschouwd, in GB wordt hij wel apart beschouwd maar als mogelijk een melanistische vorm van de bruinrode. BDS (je kunt waarnemingen altijd achteraf samenvoegen, niet achteraf splitsen)

In ieder geval niet een soort die je in Nederland kunt verwachten.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)