vraag 43a, 43b en 44: een aantal forse zwammen

Gestart door zakdrager, oktober 01, 2010, 04:08:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Dag forum,

Prachtige, forse zwammen. Van de eerste vond ik de kleur zeer bijzonder. De tweede bedekken met zijn allen de boomstronk volledig en de derde zou best eens dezelfde als de eerste kunnen zijn. Zijn de foto's voldoende om er een naam aan te verbinden?

Groet

henk

boekgooi

Henk, 1 en 3 zijn Tonderzwammen en nummer 2 was denk ik een Reuzenzwam.

vr. gr. Jan.
vr.gr. Jan de Gooijer

grietaf

Met twee woorden spreken a.u.b. ;D . 1 en 3 zijn de Platte- of de Dikrandtonderzwam. Als je alleen "tonderzwam" zegt kan het ook de Echte zijn en die is het beslist niet.
Grieta.

zakdrager

Beste Grieta en Jan,

Bedankt voor jullie hulp. Als ik dan naar de plaatjes kijk bij deze soorten op de NMV-verspreidingsatlas dan lijkt eigenlijk alleen de Dikrandtonderzwam. Akkoord?

Groet

Henk

Melchior van Tweel

Volgens mij is de eerste echte een Platte tonderzwam. De derde zou inderdaad ook de dikrand kunnen zijn.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

zakdrager

grietaf

Als je het echt zeker wilt weten en geen  :micro:  hebt, kun je het zien aan de verhouding van het vlees ten opzichte van de buisjeslaag. Dan moet je hem alleen wel doorsnijden.....
Dik vlees en korte buisjes--> Dikrandtonderzwam
Dun vlees en lange buisjes--> Platte tonderzwam.
Bovendien heeft de Platte tonderzwam soms "tepels" onder de hoed die veroorzaakt worden door de larve van een insect.
Grieta.

zakdrager

Hoi Grieta,

Interessante uitleg. Ik heb twee binoculairen (en een digitale Bresser Biolux-microscoop van de Aldi, tot 1024x).

Toevallig vandaag opnieuw een tonderzwam tegengekomen (en er een stukje uitgesneden en gefotografeerd!). Die zal later nog wel langskomen. Vraag op dit moment is alleen wat noem je dik vlees en korte buisjes (en vice versa) als het de eerste is die je insnijdt?

Die tepels onder de hoed: zijn die soms zwart (of donker)? Die zaten er namelijk zeker aan (ca 5 uit mijn hoofd). Enig idee welk insect (ik ben nl. eigenlijk meer entomologisch eingestellt)?

Groet

Henk

grietaf

Citaat van: zakdrager op oktober 04, 2010, 01:33:25 AM
Vraag op dit moment is alleen wat noem je dik vlees en korte buisjes (en vice versa) als het de eerste is die je insnijdt?

Die tepels onder de hoed: zijn die soms zwart (of donker)? Die zaten er namelijk zeker aan (ca 5 uit mijn hoofd). Enig idee welk insect (ik ben nl. eigenlijk meer entomologisch eingestellt)?

Laat ik het dan anders zeggen. Als de buisjes langer zijn dan de dikte van het vlees is het de Platte tonderzwam en als de buisjes korter zijn dan de dikte van het vlees is het de Dikrandtonderzwam. De tepels zijn in het begin licht van kleur en bij ouderdom worden ze donker. Welk insect het veroorzaakt weet ik niet precies. Soms hoor ik Tepelgalmug, een andere keer Tepelgalwesp en misschien moet het wel -vlieg zijn.
Grieta.

mcbud

zakdrager

Grieta, dank voor de uitleg. McBud, 'tonderzwambreedvoetvlieg' wat een prachtig Scrabble-woord! Ik heb de foto's even bekeken, ziet er bijzonder fraai uit maar is toch iets anders dan ik gisteren zag. Zal binnenkort foto's plaatsen.

Henk