Op het blad van Duinsalomonszegel

Gestart door zuilim, september 30, 2010, 21:11:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

De ovale tot ronde vlekken op het blad van Duinsalomonszegel kan ik niet thuis brengen.
Salomonszegel is als waardplant niet in "Het Gallenboek" en al evemin op de mineerders-site van Willem Ellis door mij gevonden. Toch doet het vanwege de zwerm zwarte objecten in de centra mij denken aan foto's van een "gal" op Zevenblad, Zevenbladroest (Puccinea aegopodii)
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Groeten,
Karel Brussee.

Margreet Kwh

Hallo Karel,

het ziet eruit als een roest, maar ik kan er ook niets over vinden in Vermeulen, noch in Redfern & Shirley.
Misschien dat iemand op het paddenstoelenforum nog een tip heeft?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Hallo Margreet,
Is er een eenvoudige manier om mijn vraag naar het paddenstoelenforum over te hevelen?

Groeten,
Karel.

Margreet Kwh

Ja, dan open je een topic daar en plaats je de link van je bericht hier.
Ik zal het wel even voor je doen. Er is hier geen admin namelijk.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ratje

lekker maakelijk, maar hoort het niet bij vlinderafdeling? ;D  Mineerrupsen misschien?? Is maar een gok hoor.

zuilim

Margreet,
Ik ben een onverbeterlijke en onbeschrijfelijke digibeet. Dus heel prima dat jij dit voor me deed.
Groeten,
Karel.

En wat betreft Hannie's gok. Zou het een mineerrups zijn, dan is de Ellis-site een goede bron en daar is niets te vinden. Zie mijn eerste topic.


JW_2all

Er komt op Salomonszegel een roest  voor in Nederland (o.a. zelf gezien bij Arnhem in 2001).
De roest is niet opgenomen in de lijst Roesten en Branden van Nederland omdat er geen herbarium materiaal is ingeleverd ("beginnersfoutje").
Groet,
Jan

zuilim

Dank voor de reactie. Aardig te weten dat het een roest is. Is het een naamloos schepsel?

Groeten,
Karel.

JW_2all

#8
Ja deze heeft een naam. Volgens de Oecologische flora deel IV, p.300 heet deze Pucinia sessilis.
Deze heeft aan de ene kant als waardplant: Salomonszegel, Lelietje-van-dalen en Eenbes, en als andere waardplant Rietgras. in Docters van Leeuwen (4e druk) staat deze naam niet, in Redfern & Shirley ook niet.

Er zijn dus twee mogelijkheden: ofwel men heeft nog nooit eerder galvorming waargenomen, ofwel deze roest is hernoemd.
Groet,
Jan

Margreet Kwh

Hallo Jan,

Puccinia sessilis wordt ook genoemd in Vermeulen, Hans, Paddestoelen, Schimmels en Slijmzwammen van Vlaanderen, Turnhout 1999, blz. 272,273. Rietgrasroest in het Nederlands, met als waardplanten I: Aronskelk/Daslook en II: Rietgras.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Hallo Margreet en Jan,
Tenslotte toch nog benoemd.
Maar foto's van Puccinia sessilis op het internet tonen toch een wat ander beeld dan wat op mijn foto's is te zien. (Gemaakt 29-9). Is het volgens jullie met zekerheid P.sessilis dan zou ik 'm wel willen invoeren op Wrng.nl maar daar is'ie niet te vinden.
Wel Puccinia spec.

Groeten en dank aan allebei.

Karel.

Margreet Kwh

Hallo Karel,

je kunt hem invoeren als Puccinia spec. en in het opmerkingenveld de naam P. sessilis zetten, als je zelf wilt met vraagteken.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven