Hoofdmenu

Pruikenzwam

Gestart door Rico Otten, september 30, 2010, 14:42:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rico Otten

Hallo,

De foto is niet scherp (statief niet meegenomen), maar is dit nu een pruikenzwam?

Groet,
         Rico

grietaf

Nee, helaas niet. Stond hij op de grond bij naaldhout?
Grieta.

Gert Kremer

jonge Oesterzwammen misschien  ???
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Rico Otten

Groeide op de onderkant (wortelgedeelte) van een omgevallen boom. Het zijn geen oesterzwammen, het is een geheel.

franciss


grietaf

Daar dacht ik ook aan, vandaar mijn vraag naar de boomsoort ( de Grote sponszwam groeit op naaldhout )
Grieta.

franciss

Ja inderdaad. Hij heeft wel een iets afwijkende vorm. Staan stukjes omhoog en een sponszwam is wat meer golvig en niet echt een richting naar boven. Tenminste die die ik tot nu toe heb gezien. En een sponszwam staat toch meestal aan de voet van een boom en niet op de boom zelf, wat ik hier lijk te zien.
De bast lijkt wel op een grove den.

Kortom, het lijkt wel wat op een sponszwam. Maar of het hem is weet ik niet. Ik oefen maar wat :P

Als ik het er nu op moet gokken is het geen Grote Sponszwam maar wel iets van die familie.

xenion

Groeten,
Martin

grietaf

Dan zou hij in ieder geval (fijne) poriën moeten hebben aan de onderkant, is dat nog te controleren, Rico?
Grieta.

Rico Otten

Hallo,

De stronk is van een eik. Dus een eikhaas?


Groet,
         Rico

xenion

Zelfs fijne poriën te zien, ik blijf bij mijn standpunt ;)
Groeten,
Martin

grietaf

Die heb ik inmiddels ook ontdekt. Goed van jou om hem meteen te herkennen, Martin!
Grieta.

xenion

Groeten,
Martin