onbekende rupsen

Gestart door cora, september 29, 2010, 21:29:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Deze rupsen zag ik in zuid-frankrijk op 3-5. Ze zien er niet echt gezond uit ze zatten op braam. Iemand een idee ???
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

nick w

ik denk dagpauwoog.

Groet,
Nick W

vuurvlinder

Zeker ben ik niet, maar ik denk aan Atalanta.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

jack_windig

Zeker geen dagpauwoog of atalanta. Die zien er toch iets anders uit en zitten zeker niet op braam. Maar wat dan wel? Het is wel een Nymphalide lijkt me zo, maar dan kan ik alleen Brenthis daphne de braamparelmoervlinder verzinnen en die rupsen lijken ook niet. Misschien kijkt nog een echte rupsenkenner.

lo.troisfontaine

Hoi,

ben ook geen kenner, maar de rupsen van de Grote Parelmoer - Argynnis aglaja hebben wel zo'n patroon dacht ik.
Maar ik weet echt niet of dat die daar voorkomen.

groeten,

Lo

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

jack_windig

Ja de grote parelmoer lijkt er veel op, maar wat doen de rupsen dan op braam? Dat zouden toch echt viooltjes moeten zijn.

Bert van Rijsewijk

Waarschijnlijk zijn het rupsen van de Sarturnia pavoniella, zie http://www.pyrgus.de/Saturnia_pavoniella.html .
Het zijn in ieder geval geen dagvlinder-rupsen.


Bert.

cora

Ik denk dat je goed zit Bert bij google zie je meerdere gelijkende foto`s van deze jonge rupsen.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

jack_windig

Ja, en dan klopt de voedselplant wel, van vlindernet: waardplanten Diverse loofbomen en struiken, waaronder struikhei, dophei, sporkehout, braam, bosbes, sleedoorn, meidoorn, berk en wilg; ook moerasspirea.