Hoi Gijs,
Ik heb geen praktisch onderzoek gedaan maar onderstaand speelt allang door mijn hoofd (op basis van waarneming), misschien bruikbaar bij de aanvang van je werkstuk:
Exoten moet je in eerste plaats onderverdelen in invasief en niet invasief. De eersten zijn revolutionair, de tweeden verstoren niet (meteen) merkbaar. Revoluties zijn per definitie altijd verstorend. Sommige revoluties kun je niets aan doen maar de meest hinderlijke (of eigenlijk ergerlijke) zijn uiteraard die, die de mens zelf veroorzaakt heeft -> introductie van Nijlbaars in Victoriameer bijvoorbeeld of de Bufo Marines in Australië. Soms is er schijnbaar weinig verschil tussen een inheemse specie of exoot maar de introductie van de grijze eekhoorn in Engeland heeft de rode eekhoorn al op hun rode lijst gezet (een piepklein beetje meer succes binnen dezelfde niche heeft over lange termijn toch grote gevolgen...). Van de andere kant zijn opduikende exoten al miljoenen jaren onderdeel van de evolutie omdat het binnen het grote geheel uiteindelijk slechts heel kleine revolutietjes zijn. Praktisch nut voor de mens is, denk ik, uiteindelijk de doorslaggevende factor bij de afbakening. Praktisch nut voor planten en dieren is altijd in het gedrang maar hoeft dus niet onnatuurlijk te zijn.... soorten komen en soorten gaan. Ik zou het indelen in 1 Introductie door mens is meestal* altijd negatief en 2 natuurlijke introductie kan hinderlijk zijn maar dat is gewoon zo. Op het moment komen er steeds meer planten Nederland binnen van niet ver weg (vanuit Frankrijk/België de Maas op bijvoorbeeld) en die lijken weinig verstorend, weet zo geen voorbeelden dat ze een bedreiging vormen voor onze inheemse, gewoon aanvulling van onze soortenschat. Planten van heel ver (meestal menselijke oorzaak) zijn vaak revolutionair, die vallen in een, voor hun exotische, niche die ze vervolgens plat walsen. Ik denk dat we door de klimaatverandering (menselijke oorzaak) nog heel wat spectaculairs te verwachten hebben wat dat betreft.
*Sommige introducties zijn uiteraard een succes; aardappel, tomaat... maar die worden verbouwd en vormen weinig bedreiging voor natuurlijke (secundaire) vegetatie (we hebben tenslotte geen primaire in Nederland). Ook hier weer het praktische nut voor de mens.
Mijn enige persoonlijke praktische ervaring:
Zelf heb ik af en toe invasieve exoten in mijn tuin en daar probeer ik (vaak vergeefs) korte metten mee te maken (Canadese gulden roede bijvoorbeeld, bweeeeh). Van de andere kant bestaat mijn halve tuin uit exoten. Maar die zijn niet invasief... Op uitzondering van een nieuwe die zichzelf ook heeft uitgenodigd; de zijdeplant. Ik hou hem in toom maar roei hem niet uit omdat hij ontzettend veel insecten trekt:
http://waarneming.nl/waarneming/view/49032550 . Maar misschien werk ik daarmee op lange termijn mee aan hetzelfde probleem wat we nu hebben in Nederland met de Vogelkers

. Enfin, je werkstuk is daarmee nog lang niet af maar ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen en misschien zie je dat je praktisch onderzoek in je eigen tuin makkelijker is dan in de "natuur".
PS Ik zou Geert Wilders niet om advies vragen, krijg je moeilijkheden met een deel van je klasgenoten of de leraren