determinatie gevraagd

Gestart door zwaardvis, september 27, 2010, 22:56:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

zwaardvis

welke paddestoel is dit?
Het was een flinkert, de hoed wel 15 cm in doorsnede. Hij stond in een groep, verspreid over een paar vierkante meter, in een bomenlaan met oude eiken en geloof ik ook populieren. Andere exemplaren hadden een hoed die niet zo mooi rond was.
Hij verkleurt direct en bijna zwart als je hem aansnijdt. de steel werd gaandeweg de dag steeds paarser beginnend van de onderkant, mooi effect. Indien nat is de hoed niet slijmerig zoals sommige boleten wel hebben. Ik heb hem bewaard, maar na een paar dagen desintegreerde het hele ding, een zwarte smurrie achterlatend.

Ik dacht aan een gladstelige heksenboleet.

Ismael

Groeten Ismaƫl Wind

zwaardvis

Waarom de Gewone en niet de Gladstelige? Alle Gewone heksenboleten die ik tot nu toe heb gezien hebben een veel kleinere hoed, rode puntjes ipv een gladde steel met roodachtige kleur aan de voet, en echt donkerder gaatjes. Deze waren okerkleurig, beetje oranje. Op de foto komt de kleur wat sterk over. Hoor het graag.

zwaardvis

Hmm, na enig snuffelen in vorige berichten lijkt hij toch heel sterk op de 'lastige boleet' van 10 augustus. Daar kwam men ook op een gewone heksenboleet uit.

Groet,