Hoofdmenu

Nieuwe boeken

Gestart door Goyatlah, november 22, 2008, 14:01:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Heb bij Naturalis weer eens een lijstje boeken ingestuurd, en 2 zijn er nu binnen, die ik hier zal bespreken:

1. Bellmann - Der Kosmos Libellenfuehrer
(Die Arten Mitteleuropas sicher bestimmen)
(Stuttgart, 2007)

In het libellengidsen geweld van vorig jaar is 1 boekje een beetje onderbelicht gebleven, nl. veelschrijver Heiko Bellmann's Libellenfuehrer.

Jammer, want het is wel degelijk de moeite waard:
- Het boekje past in mn binnenzak, en heeft dus meer kans dat ik hem mee in het veld neem dan KD of Veldgids.
- Voor midden-Europa, heeft het precies het goede aantal soorten, zodat (mn voor beginners) het nergens te ingewikkeld wordt. De in totaal 85 soorten omvatten alle Nederlandse, en midden-europese soorten, als Aeshna caerulea en een bende Coenagrions.
- Het boek bevat tabellen voor imagines en voor larven, en is het enige boek wat ik ken met een larventabel gebaseerd op foto's. Alleen hier om al de moeite waard.
- De foto's zijn van de hoogste kwaliteit (ook die van de zeldzame soorten).
- De meeste soorten worden met 2 pagina's en 2 foto's (man + vrouw) gecoverd, behalve waar dat (zoals bv bij A.isoceles) niet nodig is.

Het belangrijkste min-puntje is dat de soortentekst geen duidelijke lay-out heeft.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

2. Garrison et.al. Dragonfly Genera of the New World
(An Illustrated and Annotated Key to the Anisoptera)
(Baltimore, 2006)

Iets heel anders dus. De ondertitel geeft al aan waar het hier om gaat, een uitgebruide determineersleutel van de Anisoptera's van de Amerika's.

Het boek is 370 blz met tabellen, tekst en zwartwit tekeningen. 8 pagina's kleurenfoto's vullen dit wat aan, maar vormen geen reden om dit boek te kopen.

Een groot deel van het boek bestaat uit tabellen, waarvoor vangen echt noodzakelijk is en onderzoek onder een microscoop vaak wenselijk (adertje zus, hamulus zo, etc).

De genus-pagina's zijn uitgebreid, met onder meer soortenlijst en verspreidingskaart voor Amerika.
Daarnaast een beschrijving, met alinea unieke kenmerken, status van de klassifikatie, potentiaal voor nieuwe soorten, en habitat.
Tekeningen bestaan meestal uit de velugels (van het mannetje) en andere relevante tekeningen, vaak van de geslachtsorganen.

Een boek wat de meesten onder ons waarschijnlijk het beste links kunnen laten liggen, tenzij je in een van de volgende kategorieen valt:
je bent van plan binnenkort eens naar (zuid- of midden-)Amerika te gaan,
of je erg geinteresseerd bent in libellendiversiteit en je hebt Silsby al uit,
of je wilt nu eindelijk wel eens weten hoe dat met de taxonomie van Aeshna, Gomphus of Libellula zit.
Voor de laatste mensen, hij ligt nu (zolang de voorraad) voor 16e bij Naturalis.

Wordt vervolgd.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

CiteerHeb bij Naturalis weer eens een lijstje boeken ingestuurd, en 2 zijn er nu binnen, die ik hier zal bespreken:

1. Bellmann - Der Kosmos Libellenfuehrer
(Die Arten Mitteleuropas sicher bestimmen)
(Stuttgart, 2007)

In het libellengidsen geweld van vorig jaar is 1 boekje een beetje onderbelicht gebleven, nl. veelschrijver Heiko Bellmann's Libellenfuehrer.

Jammer, want het is wel degelijk de moeite waard:
- Het boekje past in mn binnenzak, en heeft dus meer kans dat ik hem mee in het veld neem dan KD of Veldgids.
- Voor midden-Europa, heeft het precies het goede aantal soorten, zodat (mn voor beginners) het nergens te ingewikkeld wordt. De in totaal 85 soorten omvatten alle Nederlandse, en midden-europese soorten, als Aeshna caerulea en een bende Coenagrions.
- Het boek bevat tabellen voor imagines en voor larven, en is het enige boek wat ik ken met een larventabel gebaseerd op foto's. Alleen hier om al de moeite waard.
- De foto's zijn van de hoogste kwaliteit (ook die van de zeldzame soorten).
- De meeste soorten worden met 2 pagina's en 2 foto's (man + vrouw) gecoverd, behalve waar dat (zoals bv bij A.isoceles) niet nodig is.

Het belangrijkste min-puntje is dat de soortentekst geen duidelijke lay-out heeft.
Goede beschrijving, Dolf :duim: Duits is geen enkel probleem, ga 'm morgen wel ff kopen (Naturalis is voor mij 5 minuten met de fiets  :grin: )

JohanvantBosch

Citeer2. Garrison et.al. Dragonfly Genera of the New World
(An Illustrated and Annotated Key to the Anisoptera)
(Baltimore, 2006)

Iets heel anders dus. De ondertitel geeft al aan waar het hier om gaat, een uitgebruide determineersleutel van de Anisoptera's van de Amerika's.

Het boek is 370 blz met tabellen, tekst en zwartwit tekeningen. 8 pagina's kleurenfoto's vullen dit wat aan, maar vormen geen reden om dit boek te kopen.

Een groot deel van het boek bestaat uit tabellen, waarvoor vangen echt noodzakelijk is en onderzoek onder een microscoop vaak wenselijk (adertje zus, hamulus zo, etc).

De genus-pagina's zijn uitgebreid, met onder meer soortenlijst en verspreidingskaart voor Amerika.
Daarnaast een beschrijving, met alinea unieke kenmerken, status van de klassifikatie, potentiaal voor nieuwe soorten, en habitat.
Tekeningen bestaan meestal uit de velugels (van het mannetje) en andere relevante tekeningen, vaak van de geslachtsorganen.

Een boek wat de meesten onder ons waarschijnlijk het beste links kunnen laten liggen, tenzij je in een van de volgende kategorieen valt:
je bent van plan binnenkort eens naar (zuid- of midden-)Amerika te gaan,
of je erg geinteresseerd bent in libellendiversiteit en je hebt Silsby al uit,
of je wilt nu eindelijk wel eens weten hoe dat met de taxonomie van Aeshna, Gomphus of Libellula zit.
Voor de laatste mensen, hij ligt nu (zolang de voorraad) voor 16e bij Naturalis.

Wordt vervolgd.
Is natuurlijk geen nieuw boek, staat ook in het literatuur overzicht. Maar de prijs van 16 euro is wel nieuw en dat maakt het interessanter wanneer je in een van Dolf z'n categorieen valt.

Goyatlah

Zo bedoel ik dit topic ook niet, en er komen (als ze binnen komen) ook beschrijvingen van o.m. Silsby en Askew, allebei ook niet echt nieuw.  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

#5
Bellman is heel leuk, was een tijd uitverkocht maar is er intussen gelukkig weer. Vooral het larvendeel heb ik vaak gebruikt (en alles weer vergeten...).
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

marcel123

#6
1. Bellmann - Der Kosmos Libellenfuehrer
Dit is dus de oude Bellmann, dan heb ik die al. De tweede al gereserveerd op advies van iemand anders, ook al val ik niet in een van je drie categorieen.

Bij amazon kan je het tweede boek inkjiken als je een goed account heb..maar dat heb ik dus niet...

marcel123

Citaat van: Goyatlah op november 22, 2008, 14:23:48 PM
2. Garrison et.al. Dragonfly Genera of the New World
(An Illustrated and Annotated Key to the Anisoptera)
(Baltimore, 2006)
Damselfly Genera of the New World: An Illustrated and Annotated Key to the Zygoptera is inmiddels ook uit.