Hoofdmenu

boleet

Gestart door Willy, september 27, 2010, 10:41:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze stond aan de rand van een dennenbos,in gemengde grond.Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

IngridBelser

Hoi Willy,

Wat deed je besluiten deze boleet niet het etiket 'eekhoorntjesbrood' mee te geven? Ik zou dat zo doen, maar ik ben nog zo groen als gras in april.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Arno van Stipdonk


IngridBelser

Hoi Arno,

Wat maakt dit tot een kastanjeboleet en geen eekhoorntjesbrood? Ik kan die 2 nog niet uitelkaar houden hoeveel boeken ik er al op nageslagen heb.

leer mij het a.u.b. zelf te doen
met vriendelijke groet.

Ingrid

grietaf

Hallo Ingrid,

Ik weet niet welke boeken je er op nageslagen hebt, maar het is vooral een kwestie van goed lezen. En een goed boek natuurlijk. De grote paddenstoelengids voor onderweg van Ewald Gerhardt is een aanrader.
Als je nu de eigenschappen van beide boleten naast elkaar op een stuk papier schrijft zul je zien dat de buisjes van Eekhoorntjesbrood niet blauw verkleuren bij druk en bij de Kastanjeboleet wel. Ook heeft de één een netwerk op de steel en de andere niet. Dan blijft het nog vaak moeilijk hoor. Probeer eens met excursies mee te gaan, daar leer je altijd veel van.
Grieta.

IngridBelser

Hoi Grieta,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal de verschillen inderdaad opschrijven en m'n briefje meenemen het bos in. Is het nerwerk van eekhoorntjesbrood met het blote ook te zien of heb ik dan een vergrootglas nodig?
Ik heb me als 1e ingeschreven voor de paddenstoelenexcursie van 2 okt.
met vriendelijke groet.

Ingrid

grietaf

Citaat van: IngridBelser op september 27, 2010, 12:38:29 PM

Is het nerwerk van eekhoorntjesbrood met het blote ook te zien of heb ik dan een vergrootglas nodig?

Meestal is dat netwerk wel met het blote oog te zien, maar voor een heleboel andere details is een loep wel erg handig. Een doublet met 10x vergroting. Te koop bij Euromex.
Grieta.

Willy

Bedankt voor het op naam brengen.Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks