Misschien niet eens een plant.

Gestart door Christina Roland, september 02, 2006, 20:51:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Christina Roland

Eerst dachten we aan een paddestoel, toen aan een korstmos. Maar het heeft ook wel iets van varen. Deze stonden op een grasstrook naast een mountainbikepad, aan de ene kant loofbos, aan de andere dicht donker sparrenbos. Geen idee waar ik moet beginnen met zoeken:




alvast bedankt voor de hulp,
Christina

marcel123

#1
Ik denk dat het leermos is, een korstmos.
Zoiets dus:
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1813...um_tm=&tab=foto

Niko Buiten

#2
Een leermos. Soredieus leermos?
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#3
Dag Cristina,

Het is een Leermos maar geen Soredieus leermos. Het lijkt mij Kaal leermos(Peltigera hymenina) te zijn. Deze is echter zeer zeldzaam.  Zonder foto van de onderkant van het leermos is er eigenlijk niet voldoende informatie voor een goede determinatie bovendien is niet goed te zien of de soort kaal is of viltig. Als ze van boven glanzig is dan is het heel goed mogelijk dat je deze bijzondere soort gevonden heb. Ze lijkt me kaal te zijn maar als oppervlak viltig is komt er een andere soort uit de bus. Het zou verstandig zijn iets materiaal te verzamelen en op te sturen naar mij of rechtstreeks naar de BLWG. Hopelijk heb je iets van het leermos meegenomen of kom je nog in de gelegenheid ..........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Christina het is inderdaad Kaal leermos(Peltigera hymenina). Determinatie werd bevestigd door Laurens Sparrius van de BLWG. Gefeliciteerd met zo'n mooie vondst. :duim:

en


Laurens bedankt voor de medewerking :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Christina Roland

Ik ben nog even snel voor het donker teruggeweest, en het is idd kaal en glad en bovendien waren het nog meer planten dan ik eerst gezien had. Ik heb ook een klein beetje materiaal om op te sturen, als er nog belangstelling is.

Het blijft leuk om iets bijzonders te vinden, maar het leukst vind ik nog altijd om iets te ontdekken wat je zelf nog nooit eerder gezien hebt.

Dank voor de hulp,
Christina

Corryabbink

Christina ik mail je nog wel voor het materiaal en verdere gegevens. Bedankt voor het teruggaan :duim: maar dat is het zeker waard.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"