Brilduikers: vroeg door westenwind?

Gestart door Joachim Vreeman, september 26, 2010, 16:56:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joachim Vreeman

Vandaag op telpost Westdijk Bunschoten (aan het Eemmeer) 49 brilduikers gespot. Zelf dacht ik aan de harde westenwind aan de kust van afgelopen tijd of heeft iemand een ander idee over het hoge aantal zo vroeg dit najaar?

Groeten Joachim 

Yeronimo

Ik had er twee in het Lauwersmeer zitten op 17 september. Vond ik inderdaad ook heel opmerkelijk.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

@Jeroen: Dat laatste is niet zo heel opmerkelijk hoor, zie hier.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Adri Clements

Kan het niet nalaten om te zeggen dat je vliegtuigen spot, vogels niet  :police:
Westenwind... zou kunnen, meeste brillies komen toch uit Scandi? maybe te maken met NO winden daar icm. lagere temps?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Yeronimo

Citaat van: Vincent Hart op september 27, 2010, 08:08:40 AM
@Jeroen: Dat laatste is niet zo heel opmerkelijk hoor, zie hier.

Nou ik vind het zelf nog behoorlijk vroeg. Natuurlijk niet heel opmerkelijk maar ik had ze niet verwacht en eigenlijk ook geen eerdere waarnemingen van gezien in het Lauwersmeer. (overheen gekeken)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

Jeroen, uit mijn link blijkt toch duidelijk dat er een aantal brilduikers overzomerd hebben in het Lauwersmeer? Van die vogels kun je dan toch niet meer volhouden dat ze 'vroeg' zijn? Ze waren er al die tijd al ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Joachim Vreeman

Citaat van: Adri Clements op september 27, 2010, 08:13:45 AM
Kan het niet nalaten om te zeggen dat je vliegtuigen spot, vogels niet  :police:
Westenwind... zou kunnen, meeste brillies komen toch uit Scandi? maybe te maken met NO winden daar icm. lagere temps?

Betrapt > vroeger woonde we dichtbij vliegbasis Soesterberg > overgestapt op vogels toen de Amerikanen met hun F-15's naar andere bases gingen...
Dat terzijde, terug naar de brilduikers > blijft toch opmerkelijk dat ik 49 brillies gezien heb. 2 exemplaren kan ik me nog voorstellen, maar 49? Het Eemmeer en telpost Westdijk Bunschoten is wat dat betreft echt een weidevogels, eenden en ganzen telpost...