Hoofdmenu

aardster

Gestart door Willy, september 26, 2010, 15:59:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Gevonden in het kolenbrandersbos volgens mij een Baretaardster.Gr.Willy
Hij staat onder een denneboom
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Niemand verstand van dit soort?Een kennis van mij durft voor 99% zeker te zeggen dat het hem is.Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ratje


Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

Hallo Willy,
In het Kolenbrandersbos bij het fietspad? Daar is wel de Grote aardster aanwezig. ik denk dat deze een beetje oud is en de "hoed" ingezakt.
Bekijk even deze foto, deze is gecotroleerd door Luc.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

JW_2all

Ik zie op de het forum voortdurend aarzelingen over de baretaardster. Is het hem nu wel of niet? En is de foto nu wel of niet toereikend. Het is fijn dat de admins weten wat de verschillen zijn. Beter is het als wij waarnemers weten wat we (moeten) fotograferen.

Stel je komt een mooi groepje tegen:


of in de zon:


Dat zijn foto's die de admins niet op naam kunnen brengen, want er zit een dikke kraag onder het bolletje, die pas bij veroudering verdwijnt bij een baretaardster. Gesteld dat het die is, blijkt er niet alleen een dun steeltje onder het bolletje te zijn, maar ook een soort plooivoren aan de onderkant van het bolletje.
Voor de baretaardster heb je dus een ouder exemplaar nodig, cq  je neemt er een mee naar huis om te drogen.

En dan draait het dus om de onderkant van het bolletje:




Ik hoop dat de admins mijn commentaar verder willen aanvullen.

Groet,
Jan

lucknijnsberg

Jan,
dit is de grote aardster goed te zien aan de geplooide onderkant van het bolletje.
De baretaardster heeft een duidelijke manchet onder het bolletje.
Dat is bij verse aardsterren inderdaad niet goed te zien.
Verder staat de grote vaak onder naaldboom.
En is Baret een echte duinliefhebber.
Maar de laatste 2 opmerkingen zijn niet sluitend.
verder graag een goede foto van de zijkant, belangrijker dan van bovenaf!
succes er mee.
En willy, die van jou denk ik grote maar dus nog niet te zien door te vers.
Luc

lucknijnsberg

Oh ja die van jouw Jan zijn dus Grote aardsterren, te zien aan je laatste foto door de geplooide onderzijde bolletje!
Groetjes Luc

Willy

Jan en Luc,bedankt voor jullie verhelderende uitleg
waar ik wat meekan.En zal er een laten drogen.
Gr.Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

JW_2all

#9
Willy en Luc, jullie ook bedankt voor het helder krijgen waar het precies om draait.

Ik heb hier op de oven nog twee "baretten" staan te drogen (bij 50 graden), en benieuwd of het "grote" aardsterren blijken te zijn als ze hun geheim prijs geven. Ze hebben ook de omvang van baretten, maar ja, dat zegt niet genoeg. En hun slippen zijn hygrofaan, en dat zegt ook niet genoeg.
Een van de twee is overduidelijk een Grote aardster na droging. De ander zit er tussen in. Ik noem het maar de koksmuts (baret met manchet samen). Hangt ertussen in omdat de "manchet" schuin wegloopt. Ik begrijp uit de tekening dat het een rechte "manchet" moet zijn. Benieuwd wat er gebeurt als hij nog verder droogt.

De vindplaats is uit pleistoceen gebied, maar  langs een fietspad dat vroeger (1960-2008) met schelpkalk was verhard. Dat is nu niet meer te zien om dat er in 2009 een toplaag van leem overheen is gestort.

Alle fietspaden in de regio daar werden tot 2005 standaard met schelpkalk verhard. En tegenwoordig wordt overal een toplaag leem overheen gezet. Andere beheer-inzichten .... Dus de vindplaats zegt ook meer niet genoeg.
Groet,
Jan