'Enge'? Gekraagde Roodstaart

Gestart door maartenwielstra, september 22, 2010, 19:29:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Zo had ik ze nog niet gezien. Geen close-ups helaas van exacte vleugelkenmerken, maar ik durf te claimen dat het een verdachte vogel is. Graag meer meningen en fotografische versterking morgenochtend  :P :-\

http://waarneming.nl/waarneming/view/50195153

maartenwielstra

http://www.surfbirds.com/forum/showthread.php?t=5127


mmmmmm....dat is toch wel erg wit. Wietse Janse zeide het al. Het gaat hem niet worden zo te zien. Leuk geprobeerd, al zeg ik het zelf.

cursorius

Ik vind hem best geinig, van mij mag je hem morgen terug vinden en dan kom ik kijken! Geef me maar een belletje!

Leo 06 51 008 533

maartenwielstra

Nou vooruit dan maar!  ;D  ik neem morgen mijn vriendin haar telelens mee (ze slaapt toch nog) en ga dat varkentje wassen. Volgens google kan Oostelijke ook op mij vogel lijken, en volgens waarneming.nl kan gewone in enkele gevallen de mijne op zijn minst sterk benaderen. Ik begreep dat ik moet gaan letten op 1e jaars kenmerken, aangezien Oostelijke te snel oud worden...dus die vleugeldekveren moeten er goed op, maar ook de tertialtekening.

Jarinka

Als ik jou was zou ik op Waarneming afgaan, niet op Google. Er zijn veel mensen die de verkeerde naam bij hun foto zetten; op Waarneming wordt er tenminste nog gecontroleerd of een waarneming klopt.
Groeten, Jarinka Heijink

maartenwielstra

Citaat van: Jarinka op september 23, 2010, 08:03:28 AM
Als ik jou was zou ik op Waarneming afgaan, niet op Google. Er zijn veel mensen die de verkeerde naam bij hun foto zetten; op Waarneming wordt er tenminste nog gecontroleerd of een waarneming klopt.

tuurlijk heb je gelijk Jarinka, maar het probleem is dat Oostelijke nog nooit in Nederland is gezien, en ook niet op waarneming staat ;)

Jarinka

Citaat van: maartenwielstra op september 23, 2010, 11:44:57 AM
Citaat van: Jarinka op september 23, 2010, 08:03:28 AM
Als ik jou was zou ik op Waarneming afgaan, niet op Google. Er zijn veel mensen die de verkeerde naam bij hun foto zetten; op Waarneming wordt er tenminste nog gecontroleerd of een waarneming klopt.
tuurlijk heb je gelijk Jarinka, maar het probleem is dat Oostelijke nog nooit in Nederland is gezien, en ook niet op waarneming staat ;)
Maar op Observado wel ;).
Groeten, Jarinka Heijink

BramtK

Dat is Oosterse Zwarte roodstaart, semirufus (?), Jarinka. Die van mij in Wadi Rum, Jordanie, staat er ook nog bij. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Citaat van: BramtK op september 23, 2010, 12:51:59 PM
Dat is Oosterse Zwarte roodstaart, semirufus (?), Jarinka. Die van mij in Wadi Rum, Jordanie, staat er ook nog bij. ;)
Jammer dat de ondersoortbenaming dan niet correct is bij de waarneming..
Thijs Fijen

Jarinka

#9
Oeps, ik had Zwarte in m'n hoofd zitten. Maar de Oostelijke/Oosterse (?) Gekraagde zal er vast ook tussen zitten.
Groeten, Jarinka Heijink

BramtK

Ja, die oosterse heet toch semirufus of ben ik in de war?
Groeten,

Bram ter Keurs

jvdlaan

Citaat van: BramtK op september 23, 2010, 12:55:11 PM
Ja, die oosterse heet toch semirufus of ben ik in de war?

Die heeft de onuitspreekbare naam <i>samamisicus</i>.

Thijs Fijen

Citaat van: BramtK op september 23, 2010, 12:55:11 PM
Ja, die oosterse heet toch semirufus of ben ik in de war?
semirufus is de Oostelijke Zwarte Roodstaart (vrij gelijkend op gekraagde) oa in Turkije. Hoe verder oostelijk die gaat weet ik niet, maar daarna komen pas die andere twee ondersoorten.

samamisicus is Oostelijke Gekraagde Roodstaart
Thijs Fijen

BramtK

Oke, we hadden het naar aanleiding van de post van Jarinka over Oostelijke Zwarte roodstaart en ik was in de veronderstelling dat we die aanduiden met de naam semirufus. Thijs denkt dat keneelijk ook, maar Oostelijke Zwarte roodstaart wordt in obervado.org phoenicuroides genoemd(!?).
Groeten,

Bram ter Keurs

Christian

In Turkije zit niet semirufus maar ochruros (ja, nominaat). Oosterse Zwarte Roodstaart is Phoenicurus ochruros phoenicuroides en niet Phoenicurus ochruros semirufus (die zit in Syriƫ en Israel). Oosterse Gekraagde Roodstaart is Phoenicurus phoenicurus samamisicus
Christian Brinkman

Thijs Fijen

Heh, nu gaat het allemaal wel raar worden...

Het topic gaat toch over Oostelijke GEKRAAGDE (samamimisicus)?

@Christian, ah zou kunnen :) Maar Pieter et al hadden in het uiterste oosten (ook) semirufus
Thijs Fijen

Christian

Citaat van: Thijs Fijen op september 23, 2010, 17:21:43 PM
@Christian, ah zou kunnen :) Maar Pieter et al hadden in het uiterste oosten (ook) semirufus

rufiventris?
Christian Brinkman

Jaofik

Hey,

Volgens 'Songbirds of Turkey' (CS Roselaar) zit semirufus, als er daadwerkelijk 'pure' semirufus in Turkije zit, net tegen de grens met Libanon. Zou interessant zijn wanneer "Pieter et al" foto's van hun semirufus hebben -complexe materie!

Herman.

Thijs Fijen

Thijs Fijen

maartenwielstra

O da geefnie. Dan blijft ie opvallen zodat iedereen hem ziet. Het schiet al op, al drie meningen:

-geinig beesie
-interessant beesie
-te weinig wit

we kunnen hem bijna indienen!

BramtK

Heb je 'm nog teruggevonden? (Of heb ik daar over heen gelezen?)
Groeten,

Bram ter Keurs

maartenwielstra


snwja3

"Behoorlijk" !? Dat moet voor jou wel moeilijk zijn geweest!  ;) ;D
Wietze Janse

maartenwielstra

Citaat van: snwja3 op september 24, 2010, 21:13:13 PM
"Behoorlijk" !? Dat moet voor jou wel moeilijk zijn geweest!  ;) ;D

zonder dat jij het weet ben ik behoorlijk volwassen aan het worden hoor ;)

Jaofik

Ha Thijs en anderen,

Dank voor de foto's van Pieter -damn, wat een mooie Groene Bijeneter!

De semirufus: tja, lijkt voor mij veel op ochrurus waarvan HBW een mooi plaatje heeft. Ik denk dat ik weet waar de verwarring vandaan komt, wat afbeeldingen betreft: de Svensson laat een erg donkere ochrurus zien en een semirufus die precies op het beest van de foto lijkt. In HBW lijkt ochrurus dus meer op de semirufus van de Svensson! In Birds of the Middle East, vast ook gebruikt op die trip neem ik aan, staat ochrurus precies afgebeeld zoals op de foto, en semirufus als phoenicurus, wat patroon betreft.

Da's dus 2:1 & heeft Svensson en kornuiten ochrurus wat donker getekend -misschien was het een November maandagochtend?

Goed weekend,

Herman.

maartenwielstra

http://waarneming.nl/waarneming/view/40383324?_popup=1

vergelijkbare vogel. De witte plek vervaagd naar de tertials toe. De vleugeldekveren zijn niet 1e jaars, dus Oostelijke niet uit te sluiten. Als die van mij er ook zou uit heeft gezien, houdt het dus op.

maartenwielstra