Is dit een zuidelijke heidelibel???

Gestart door Marc Bulte, september 02, 2006, 19:43:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marc Bulte

Wat maken jullie hiervan? Het is een erg slechte foto en ik heb er ook maar een. Ik had helaas op het moment van de foto maken niet door dat ie er wat afwijkend uitzag.

Ik hoor graag wat jullie ervan denken.

Gr. Marc Bulte

Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

marcel123

#1
Ik vind de poten erg donker, om niet te zeggen zwart. Maar de twee streepjes op de laatste twee segmenten lijken te onbreken.

Kortom: iemand anders mag.

Weet je ook iets over de vlekjes die op de basis bij de vleugels lijken te zitten, de kleur van de ogen of het borststuk?

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marc Bulte

CiteerKna het niet een zwarvende zijn??
Dan missen nog steeds de zwarte streepjes op S8-9 en op de zijkant, bovendien lijkt hij weinig rood in zn vleugels te hebben (iig stuk minder dan andere zwervende die ik gezien heb).

Marc
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

marcel123

#4
Ik houd er rekening mee, vandaar de vraag mbt oogkleur (vooral onderkant) en borststuk. Maar er lijken mijten (of iets anders?) op de vleugels te zitten.... Voor zuidelijke vind ik de poten te donker...dus ik pas.

(Wat een waardeloos commentaar he).

Marc Bulte

Helaas heb ik verder totaal niet gelet op andere kenmerken van deze libel :( Ik was een beetje aan het prutsen met wat camera instellingen en willekeurig libellen aan het schieten. Thuisgekomen zag ik pas dat hij er wat vreemd uitzag.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Tim Faasen

#6
het ontbreken van zwart op s8, het ontbreken van een snor, de op het oog lichte poten, de dikke randader boven het pterostigma, de smalle achterlijfsbasis, de mijten...

meridionale lijkt me correct.

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

theomuusse

Bovendien lijkt hij een duidelijke lichtere baan over het borststuk te missen en zijn de ogen, zo lijkt het, ook niet grijs van achter.
Pleit ardig voor MERI.
Theo

Goyatlah

Is het al dan niet aanwezig zijn van mijten en soortkenmerk? Rare soort...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

De pootkleur is helaas moeilijk te beoordelen op deze foto. De rest wijst naar de zuidelijke heidelibel! Nummer zoveel zou het zijn voor dit jaar, het is niet te geloven.
Mijten zijn geen soortkenmerk, maar toch ook weer wel. Het idee is dat de beesten met mijten onrustig enzo zijn en dat juist die gaan zwerven. Dus áls ze hier zijn zijn het zwervers en juist zwervers hebben opvallend vaak mijten.

Weia
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Ze blijven binnen komen. Kleur van de poten is erg afhankelijk van de richting.
Geen zwart op S8 en S9 maken het al een meridionale.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

CiteerDe pootkleur is helaas moeilijk te beoordelen op deze foto. De rest wijst naar de zuidelijke heidelibel! Nummer zoveel zou het zijn voor dit jaar, het is niet te geloven.
Mijten zijn geen soortkenmerk, maar toch ook weer wel. Het idee is dat de beesten met mijten onrustig enzo zijn en dat juist die gaan zwerven. Dus áls ze hier zijn zijn het zwervers en juist zwervers hebben opvallend vaak mijten.

Weia
Ok, had ik zelf moeten kunnen bedenken. Wel was de afwezigheid van zwarte tekening op het eind van het achterlijf voor mij al wel een alarmsignaal.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

vanwege het ontbreken van zwart op het achterlijf ga ik ook vor meri