Hoofdmenu

Welke tor?

Gestart door spectator, september 02, 2006, 17:41:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

De tor zat op een distel in een kruidenrijk open veld van het Kralingse bos, naar schatting 10 a 12 mm.
vr. groet
Arend Breukel

gardensafari

Een mestkever, waarschijnlijk een Silpha spec.?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spectator

Dank je wel Hans. Nog wat verder gezocht a.d.h. van je suggestie. Hij lijkt sprekend op de Silpha carinata.
vr. groet
Arend Breukel

gardensafari

#3
Heel mooi. Maar laat Theodoor maar niet horen van ons onwetenschappelijke gepruts!

:D
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spectator

Alleen al mijn grote respect voor de fabelachtige kennis van Theodoor weerhoud mij er van verder te gaan dan een aarzelend opmerken van de gelijkenis!
vr. groet
Arend Breukel

gardensafari

OK, daarmee hebben we genoeg nederigheid ten toon gespreid. We moeten hem ook weer niet te veel verwennen....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Th.Heijerman

Nou, nou, nou, straks durf ik niet meer ...

Het is geen S. carinata, maar S. tristis. Hoewel, er is ook nog een veel zeldzamere S. obscura. Je hebt haar/hem toch niet weer losgelaten hoop ik ...
En het is natuurlijk geen mestkever ...

Theodoor

gardensafari

Tsja, het is nogal triest allemaal.... :rolleyes:  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spectator

Kom op Hans! Je deed je best en werd ook weer wat wijzer!
En voor Theodoor: Wij verzamelen de beestjes eigenlijk nooit, ons plezier ligt erin ze in hun natuurlijke omgeving vast te leggen, dus waarschijnlijk loopt hij nog gewoon door het Kralingse bos. Hierbij nog een foto en face, (nieuwe pasfotostijl). Het boorvliegje op z'n rug Kuierde daar op z'n gemaak geruime tijd rond!
vr. groet
Arend Breukel

Th.Heijerman

Nee, deze foto help niet echt: het gaat erom hoe de ribben op de dekschilden er uit zien. En het is m.i. geen boorvliegje ...
Als je niet verzameld na een fotosessie dan zul je veel soorten niet met enige zekerheid op naam kunnen brengen. Als je dat niet erg vindt dan is daar natuurlijk helemaal niets mis mee ...

Theodoor

spectator

Sids kort,  geholpen door de nieuwe diditale mogelijkheden, zijn wij in de ban van de fascinerende macro insectenwereld. Aanvankelijk alleen door de bizarre schoonheid die we daar aantreffen. Vanzelf ontstaat daartdoor interesse voor zaken die daar verband mee houden. Maar als een dier niet tot de soort thuis gebracht kan worden heb ik daar absoluut geen probleem mee, ik heb inmiddels wel begrepen dat bij talloze soorten microscopen en soms zelfs vivisectie nodig is. at is dan pech.
Hier toch nog een betere  foto van de groeven.
vr. groet
Arend Breukel

gardensafari

#11
De kever laat ik aan theodoor over, maar het vliegje ZOU een halmvliegje (familie Chloropidae) kunnen zijn. Daarvan ben ik gelet op het beperkte plaatje van het vliegje alles behalve zeker, maar die familie levert een aantal uitstekende kandidaten.
PS halmvlieg is de naam van de familie, niet van een soort.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spectator

Halmvliegj dus waarschijnlijk. Hij is inderdaad niet echt scherp en dergelijke fraai gekleurde vliegjes bleken meestal nauwelijks of niet te determineren fruit- of boorvliegjes te zijn. Hartelijk dank voor weer een nieuw vergezicht!
vr. groet
Arend Breukel

Th.Heijerman

En ik hou de kever op S. tristis: m.i. zijn de ribben allemaal even sterk ontwikkeld.

Theodoor