Rotsspringer

Gestart door blaauw7, september 25, 2010, 17:34:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Vandaag vond ik onder oude bakstenen in de hoogwaterlijn van de Nederrijn (onder oude meidoorns) een grote populatie (>50) rotsspringers. Trigoniophthalmus alternatus of Machilis germanica?
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Vanwegen de vlek onder het oog een Trigoniophthalmus alternatus?
Groeten,
Dick Belgers

mberg

Dag Dick,

Inderdaad, vanwege de bijeengeplaatste ocellen onder het oog: T. alternatus. Vond hem zelf afgelopen zomer langs de gehele ZW-kust van Friesland, en op meerdere plaatsen langs de IJssel en het IJsselmeer (Noord-Holland kant).

met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

blaauw7

Das mooi Bedankt! Wie weet kom ik Machilis germanica ook nog eens tegen
Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Leuk! Dit soort beesten zie je niet vaak langskomen op het forum.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

#5
Citaat van: blaauw7 op september 26, 2010, 16:37:39 PM
Wie weet kom ik Machilis germanica ook nog eens tegen
Is redelijk goed herkenbaar - gespikkelde ogen, lange schoenzool ocelli en (vaak??) een brede witte band over de rug (een paar foto's van Hay hier). Niet vaak in Nederland vastgesteld (1943 en 2007).

Lastig met rotsspringers is dat ze vaak vervellen en dan enige tijd daarvoor de kleuren nogal onherkenbaar zijn ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Machilis germanica is ook nog vastgesteld in 1949, 2006 en 2008 (alle omgeving Maastricht).

Er zijn nu meer dan 200 waarnemingen van deze groep in Nederland gedaan. Petrobius brevistylis zit langs de Hollandse kust, Noordzeekanaal en het IJsselmeer. Trigoniophthalmus alternatus zit langs het IJsselmeer, Noordzeekanaal, de grote rivieren en in Zuid-Limburg. Machilis germanica zit langs de grote rivieren en in Zuid-Limburg. Lepimachilis y-signatus is zeldzaam in Zuid-Limburg. Dilta hibernica is gevonden in Zuid-Limburg, Zeeland en bij Rhenen.

Een artikel over deze interessante groep (samen met Hay Wijnhoven) is in voorbereiding.

met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Ha Matty,

Bedankt voor de extra info :duim: Moet ook maar eens in Limburg naar ze gaan zoeken dan  B)

200 waarnemingen is toch niet heel veel vind ik, maar zal meer aan het aantal geïnteresseerde waarnemers dan aan de beesten liggen neem ik aan ;)

Citaat van: mberg op september 27, 2010, 19:09:03 PMPetrobius brevistylis zit langs de Hollandse kust, Noordzeekanaal en het IJsselmeer.
Ik neem aan dat je de hele Nederlandse kust bedoelt (ipv alleen Holland)? Ik heb ze in elk geval minimaal ook in Zeeland gevonden - ook langs een kanaal trouwens - moet ik nog invoeren, maar wilde ze eerst nog eens onder de microscoop doorhalen om zeker te weten dat het brevistylis is en niet per ongeluk maritimus  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Louis.Boumans

Met welke literatuur bestemmen jullie deze? Ik zag er veel lang het Oslofjord. Waarschijnlijk zijn hier niet veel soorten, maar toch..

Arp

#9
Hoi Louis,

Ik kan je niet veel helpen ben ik bang - heb zelf tot nu toe een onoverzichtelijke warboel aan stukjes en beetjes links en rechts bij elkaar gescharreld. Deels drukwerk deels als vrije downloads deels copyrighted digitaal van derden.

Volgens "Het Nederlands Dierenrijk" moet je deze hebben:

  • (en) Delaney, Michael James (1954) Thysanura and Diplura - Handbook for the identification of British insects, Vol.1, Pt.2. London: Royal Entomological Society of London. PDF
  • (en) Wygodzinsky, P.W. (1954) The Thysanura of the Netherlands (Apterygota, Insecta). - Natuurhistorisch Maandblad, vol.43, pp.67-80.
  • (en) Palissa, A. (1964) Apterygota - Brohmer, P.; Ehrmann, P.; Ulmer, G. (1964) Die Tierwelt Mitteleuropas, Insekten, Bd.IV(1a), pp.1-407. Leipzig: Verlag von Quelle & Meyer.
Ik heb ze geen van allen ooit gezien. Naturalis moet in elk geval de Delaney hebben.

Waar ik zelf al jaren naar op zoek ben, omdat ik vermoed dattie nuttig is (maar nog niet heb kunnen vinden), is deze:

  • (de) Wygodzinsky, Petr W. (1941) Beiträge zur Kenntnis der Dipluren und Thysanuren der Schweiz. - Denkschriften der Schweizerischen Naturforschenden Gesellschaft, Bd.74, Abh.2, pp:113-227..
Let op(!): Er is een uitgave van 1940 met een verneukeratief gelijkende titel, maar dat is een soort slap-aftreksel-preview-aankondiging-gevalding waar je niet veel aan hebt.

Een mooi boek, maar totaal niet bruikbaar voor determinatie, is deze:

  • (de) Sturm, Helmut; Machida, Ryuichiro (2001) Archaeognatha. - Handbuch der Zoologie / Handbook of Zoology, Vol.4, Pt.37/VII (213pp 123figs). Berlin: W. de Gruyter. ISBN 3110170582, 9783110170580
Ik meen dat Naturalis die ook heeft.

Voor Belgie heeft Koen Lock de laatste jaren wat publicaties verzorgd:

  • (en) Lock, Koen (2000) The Bristle-tails of Belgium (Thysanura) - Bulletin S.R.E.B/K.B.V.E. Vol.136, pp.85-87.
  • (en) Lock, Koen (2006/2007?) Distribution of the Belgian bristle-tails (Microcoryphia) - Bulletin S.R.E.B/K.B.V.E. Vol.142, pp.123-126
Ik ken alleen de laatste en die is wel nuttig voor identificatie. Geen download van helaas.

Enkele Downloads:

  • (en) Bowser, Matthew L. (2012) Key and checklist of the bristletails (Microcoryphia) of America north of Mexico PDF
  • (en) Wygodzinsky, Pedro W.; Schmidt, Kathleen (1980) Survey of the Microcoryphia (Insecta) of the northeastern United States and adjacent provinces of Canada. - American Museum novitates, No.2701. New York: American Museum of Natural History. (info/PDF) o.a. beschrijvingen van Trigoniophthalmus alternatus en Petrobius spp.
  • (en) Carpenter, George H. (1907) Aptera - The Irish Naturalist, Vol.16, pp.54-56 (@biodiv/PDF) originele beschrijving Dilta hibernica (als Praemachilis h.)
  • (en) Carpenter, George H. (1913) The Irish species of Petrobius - The Irish Naturalist, Vol.22, pp.228-232 (@biodiv/PDF) beschrijving Petrobius brevistylis en P. maritimus (plaat 2 mist helaas).
  • ...
ik heb nog meer downloads, maar nu geen tijd meer om te documenteren, ben ook weer een paar dagen off line ... later nog eens aanvullen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jorgen

Bij interesse kan ik wel een scan maken van het artikel van Lock (2006). Het andere heb ik niet. Hij heeft overigens ook sleutels voor de Belgische Diplura en Raphidoptera gepubliceerd welke je miscchien zullen interesseren.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Arp

Hoi Jorgen,

Het is niet helemaal duidelijk aan wie het vriendelijke aanbod gericht is, maar voor het geval dat ... je hebt een Péèmmetje  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jorgen

Het aanbod is voor iedereen met interesse bedoelt  ;)
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

blaauw7

Graag ook voor mij! ik stuur je wel een mailtje. Bedankt
Groeten,
Dick Belgers

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Arp

Citaat van: leonwillems@home.nl op september 28, 2010, 15:22:27 PM
of ..... http://www.collembola.org/
Uhm .... ik volg het even niet Leon ... wabedoellu ... heeft Frans daar literatuur/downloads over Rotsspringers bijstaan?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

leonwillems@home.nl

ik zelf ook niet, volgens mij haal ik iets door elkaar....  :rolleye:
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

mberg

Heren,

Ik kan voor de liefhebbers een pdf van Lock 2006 opsturen. Met deze tabel zijn alle NL soorten te determineren. Zelf zijn we ook een tabel aan het maken, maar daar moeten jullie nog even geduld betrachten. Even voor de duidelijkheid: P. maritima is nog nooit in Belgie en Nederland aangetroffen. Het is niet uitgesloten, maar het vele materiaal uit Zeeland toont alleen P. brevistylis. Voor de liefhebbers kan ik ook een pdf van een eigen artikel opsturen met een recent verspreidingskaartje van P. brevistylis in NL.

Voor Arp: P. brevistylis is gevonden op bijna alle Waddeneilanden, langs de kust van Groningen tot Zeeland, en langs kanalen met brakke tot zoete invloeden in Zeeland, Noord-Holland en Zelfs Brabant. 

En inderdaad, er kijken niet veel mensen naar deze groep. Ze zijn niet lastig te vinden als je weet waar je moet zoeken (een dooddoener, ik weet het). Ik denk dat met wat we nu weten een aardige voorspelling kunnen doen waar we welke soorten kunnen verwachten. Alleen Zuid-Limburg moet nog wat beter worden onderzocht.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

nielsyese

Ik ben ook wel geinteresseerd in zo'n tabel.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Jorgen

Arp, Dick en Niels-Jan, ik heb jullie de pdf verstuurd.

Jorgen
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Louis.Boumans

Ik heb van Arp een en ander gekregen - bedankt Arp! Ik zal eens kijken welke soort (soorten?) hier rondloopt..

Louis