Hoofdmenu

gele composiet

Gestart door blerf, september 02, 2006, 15:15:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

blerf

Haaaaj,

deze composiet staat hier in de buurt nu overal in bloei. Voornamelijk in vorchtige schaduwrijke 'bosranden'. Ik heb geprobeerd een determinatie te doen, maar ik ben helemaal niet zeker. Ik kom uit op een alant. Zou iemand mij kunnen zeggen wat dit is?
Hieronder volgt een aantal foto's. De plant is geplukt, vandaar de vreemde achtergronden:)





de stengel


detail bloem


detail omwindsel


bedankt alvast!
groeten blerf
Groet,
Jeroen

Corryabbink

#1
Dag Blerf,

Ergens ben je dus misgegaan bij het determineren. Waarschijnlijk op het punt van stengelomvattend. Deze heeft geen stengelomvattende bladen. Je ziet dat het blad niet verbogen is om de steel. Het zit gewoon met een steeltje vast en er zijn geen oortjes te zien.

Het is een havikskruid en wel Boshavikskruid(Hieracium sabaudum).

Klopt prima met de biotoop die je beschrijft.

Mijn complimenten met de prachtige en duidelijke foto's die de soort goed in beeld brengen :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

blerf

dankjewel Corry!

dan ben ik al heel snel in de fout gegaan, namelijk bij de vraag of er alleen lintbloemen aanwezig zijn of ook buisbloemen. Omdat ik volgens mij duidelijk buisbloemen zie, heb ik hiervoor gekozen, maar dan kan ik nooit meer op havikskruid uitkomen. Zijn het dan geen buisbloemen die ik in het midden van de hoofdjes zie?:S

hopelijk wil je hier nog even op ingaan:D
dankje

-blerf-
Groet,
Jeroen

blerf

ow en dankje voor de complimenten. ben zeer vereerd:)
Groet,
Jeroen

Corryabbink

#4
Sorry Blerf ik had juist een aanvulling gegeven in het bericht hierboven. Deze soort heeft dacht ik, beide lint- en buisbloemen. Langs de rand staan de lintbloemen (met grote gele bladen die tandjes aan de randen hebben)en in het midden kun je de buisbloemen zien.  Ik denk dat je toch fout gegaan bent bij de bladaanzet.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

blerf

#5
Voor de optie zowel lint- als buisbloemen had ik inderdaad gekozen. Het enige probleem is dat ik bij die keuze nooit meer op een havikskruid kan uitkomen. Het al dan niet stengelomvattend zijn van de bladeren kom ik dan ook niet tegen in de sleutel.

Ik gebruik de Heukels uit 1996 (22e druk geloof ik). Als je die ook hebt, kun je misschien even meekijken..

groeten Blerf
Groet,
Jeroen

Corryabbink

#6
Ik denk dat ik dan een vergissing maak en de havikskruiden inderdaad alleen maar lintbloemen hebben. Met die nieuwe Flora is dat geen punt van belang.

Lintbloemen kunnen als ze niet uitgekomen zijn op buisbloemen lijken maar daar had ik me zo snel niet in verdiept..........mijn verontschuldiging. Ik zal vanavond nog even iets materiaal bekijken want dat punt van wel of geen buisbloemen bij havikskruiden zit niet meer in mijn geheugen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

blerf

Oke, bedankt voor de moeite!!
Ik houd ondertussen de planten in de gaten en kijk of de 'buisbloemen' de komende tijd nog van vorm gaan veranderen:)

dankjewel!
Groet,
Jeroen

Corryabbink

CiteerOke, bedankt voor de moeite!!
Ik houd ondertussen de planten in de gaten en kijk of de 'buisbloemen' de komende tijd nog van vorm gaan veranderen:)

dankjewel!
Dat weet ik nu wel zeker. Ik heb nog nooit een havikskruid met een "hartje" gezien. Een beetje dom van mij...........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

CiteerIk denk dat ik dan een vergissing maak en de havikskruiden inderdaad alleen maar lintbloemen hebben. Met die nieuwe Flora is dat geen punt van belang.

Dat is echt volkomen onzin Corry. Ik geef enorm veel cursussen determineren.

Het herkennen van buisbloemen is enorm belangrijk

Uitleg over het verschil tussen buisbloemen en lintbloemen is evident voor een goede determinatie.

Sleutelvraag nr 3 binnen de composieten is uitermate belangrijk.

Veel vergissingen worden gemaakt met b.v. ingerolde jonge lintbloemen.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Elmar dat ben ik volkomen met je eens. Ik had de sleutel en de  foto's nauwelijks goed bekeken en realiseerde me pas later het een en ander. Het was hier nogal hectisch. Natuurlijk weet ik ook wel dat dat belangrijk is en dat lintbloemen in een jong stadium ingerold kunnen zijn. Geen flora bij de hand en toen ik die gevonden had las ik te snel over alles heen. Het benoemen van veel soorten is een automatisme geworden en dat realiseer ik me meer en meer. Op den duur ken ik de soort weet b.v. direkt de punten waarop een Boshavikskruid afwijkt t.o.v. andere havikskruiden maar ben al het voorgaande dan weer vergeten. Dat komt pas weer aan de orde als ik een voor mij onbekende soort zou vinden.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Ik ken dat probleem ook Corry.

Voor mijzelf gebruik ik ook geen sleutels meer.

Maar wanneer je mensen bijna dagelijks begeleid met determineren ken je sommige sleutels bijna uit je hoofd.

Pfff.

Overigens denk ik ook dat dit H. sabaudum is. Maar puur ?

Ik heb de laatste weken verscheidene H. sabaudum/laevigatum complexen laten determineren.


Dit soort exemplaren hebben in ieder geval het meest van H. sabaudum.
Vrijwel altijd vonden we in ieder geval de mooie haarachtige uitsteeksels bij dit soort planten.


Groetjes ,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Elmar dit is toch wel een exemplaar dat alle kenmerken heeft. Natuurlijk zou ik ook graag de lange haren op de bloembodem zien maar dat is in dit geval niet mogelijk.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Citeer


Het herkennen van buisbloemen is enorm belangrijk

Uitleg over het verschil tussen buisbloemen en lintbloemen is evident voor een goede determinatie.

Sleutelvraag nr 3 binnen de composieten is uitermate belangrijk.

Veel vergissingen worden gemaakt met b.v. ingerolde jonge lintbloemen.

Elmar
Ik vind dit heel interessant,  ook ik ben bezig om te proberen werkzaam determinatie materiaal te bedenken voor mensen die niets van planten weten.
Voor mij was het kenmerk buis en lintbloemen erg belangrijk om dingen uit te sluiten. Toch zie je aan de foto het niet echt goed, terwijl het een enorme goede foto is. Dit kenmerk had ik opgenomen in de te ontwikkelen sleutel.
Melksap kan ook een goed kenmerk zijn om bepaalde planten uit te sluiten, ook als planten  niet bloeien. Ik ben bezig te proberen een sleutel te ontwikkelen voor mensen die bang zijn voor alles wat geel is, dit in verband met Jakobskruiskruid.
Het is erg moeilijk om dat duidelijk te maken, en zo paniek te voorkomen.
Ik ben op zoek naar goed fotomateriaal wat ik mag gebruiken, en ik ben op zoek naar goede tips voor die sleutel.
Mensen die niets van planten weten snappen ook buis en lintbloemen niet.
Voor mij is dit een erg duidelijke foto van buisbloempjes.

Maar aan de reacties die ik krijg wordt er niet goed begrepen dat een bloemhoofdje eigenlijk een heel bosje bloemen is. Als ik bijv zeg per bloempje een zaadje om te nuanceren dat een plant 200.000 zaden zou kunnen hebben wordt het nauwelijks geloofd, mensen denken snel dat het een soort "bommetje" is waar ineens heel veel zaden uitkomen.
Het is leerzaam ook de verwarring hier tegen te komen. Voor sommige planten is het erg belangrijk om een "lekensleutel" te maken om paniek te voorkomen.
Ik ben dus ook aan het zoeken naar een goede vorm om composieten te determineren aan kenmerken die ook voor een leek te begrijpen zijn.
Ook als de plant niet bloeit, rozetten hebben ook verschillen.

Esther, die echt hoopt op wat goede tips

Windekind

CiteerElmar dit is toch wel een exemplaar dat alle kenmerken heeft. Natuurlijk zou ik ook graag de lange haren op de bloembodem zien maar dat is in dit geval niet mogelijk.
Zijn we het toch helemaal over eens Corry !!!




Groetjes,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

blerf

Wat een hot topic opeens. dit had ik niet verwacht:)

Esther, een doorsnede van de bloem geeft voor mijn gevoel altijd wel wat duidelijkheid over de bouw van een composiet. Dan is heel mooi te zien hoe alle bloempjes ingeplant staan in de bloembodem. Ook is dan het onderscheid tussen de bloempjes goed te zien.

Verder heb ik ook geen tips:)
Groet,
Jeroen

Windekind

Citeer
Esther, die echt hoopt op wat goede tips
Tja,

ik teken altijd een exemplaar met een buisbloem, helemaal uitgewerkt:

vruchtbeginsel, 5-tandige kroon, stijl met slangentongstempel,vijf meeldraden-saamhelmig, pappus, stroschubben, omwindsel, gesnavelde vrucht etc.

Van elk onderdeel leg ik dan het een en ander uit en daarnaast heb ik  de beschikking over prachtige bloemmodellen die ook veel kunnen verduidelijken.

Ik verdeel de composieten even in drie groepen:
alleen buisbloemen: b.v. boerenwormkruid, schijfkamille
buisbloemen +lintbloemen (Weeda noemt dit straalbloemen): b.v. margriet
alleen lintbloemen: paardebloem, cichorei, biggekruid.

Wanneer een plant alleen lintbloemen heeft hebben deze lintbloemen 5 mooie tandjes (echt een opengeknipte buisbloem). Wanneer een plant buisbloemen en lintbloemen (straalbloemen) heeft hebben deze laatste niet 5 mooie tandjes, maar zijn ze afgerond of hebben ze drie lobben (b.v. Galinsoga).


Daarna een praktikum morfologie.

Dan oefenen met determineren.

Thats it, in het kort.

Ik betwijfel of je hier iets aan hebt.

Overigens heeft henk Eggelte een keer zo'n klein boekje uitgebracht met "paardebloemachtigen"


Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Esther

Jazeker heb ik hier wat aan. Dit zijn ook goede tips.
Ik zou deze dingen in een pagina kunnen verwerken.
Ik heb wel al een kleine folder gemaakt met in ieder geval al wat foto's om te verduidelijken, de folder is dan meer gericht op uitsluiten, dat is wat makkelijker voor mensen.
Ik print je tips even uit en ga er mee aan de slag. (misschien heb je zo'n tekening voor me?) Ik heb wel gemerkt dat goed  fotomateriaal ook al veel duidelijk kan maken. Het moet werkzaam worden voor mensen die helemaal niets van planten weten en dat is best een klus.
Dat paardenbloemen boekje ga ik ook achteraan.

Esther



alegro

#18
CiteerJazeker heb ik hier wat aan. Dit zijn ook goede tips.
Ik zou deze dingen in een pagina kunnen verwerken.
Nog een klein tipje van mij.

Als je met absolute leken werkt kun je volgens mij het beste beginnen met bloemen die iedereen kent. Paardebloemen, Madeliefjes en Margrieten, bijvoorbeeld. Die laatste twee hebben ook het voordeel van duidelijk verschillend gekleurde buis- en lintbloemen. En niet te snel met technische termen gaan smijten, maar eerst de mensen de bloemen rustig laten bestuderen en ze daarna vragen om wat ze waarnemen in hun eigen woorden te beschrijven.
Dat geeft ze de mogelijkheid om eerst zelf hun gedachten te formuleren voordat je de "verplichte" lesstof aan hen opdient.

Proberen de drempel zo laag mogelijk te houden, dat is mijn ervaring.
Grüezi mitenand,
Arjan

Esther

Citeer
Die laatste twee hebben ook het voordeel van duidelijk verschillend gekleurde buis- en lintbloemen.

Proberen de drempel zo laag mogelijk te houden, dat is mijn ervaring.
Ook hardstikke bedankt voor de tip met de kleuren, daar had ik nog niet aan gedacht. Zo kom ik al een aardig eind in de richting met de opbouw van de webpagina. Ik denk dat het illustratieve gedeelte het beste dingen over kan brengen. Nu nog op zoek naar hele goede foto's om het goed in beeld te brengen.

Esther

alegro

#20
CiteerNu nog op zoek naar hele goede foto's om het goed in beeld te brengen.
Als jij aangeeft wat je zoal aan beeldmateriaal denkt nodig te hebben zal ik eens kijken wat ik in mijn fotocollectie kan opdiepen. Bedenk echter wel dat ik mijn macrocapaciteiten bij 4cm afstand ophouden. Kelkkafjes en streepzaadjes kan ik dus helaas niet leveren.

Stuur me maar een prive berichtje met je wensen.
Grüezi mitenand,
Arjan

Esther

prive berichtje onderweg  :D
Heel erg bedankt alvast allemaal voor de tips.

Esther