pemphredon?

Gestart door Pietsje, september 25, 2010, 01:06:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Pietsje

Ik wil het toch graag weten. Ik had aangenomen Pemhredon sp. ,dit wespje is kleiner dan de andere soort die ik eerder in begin juni in mijn tuin, Brabant, zag. Ik doe 2 foto's erbij van volgens mij 2 verschillende wepsjes. Datums staan bij foto's.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

barebigfoot

Hoi Pietse, ik wou net zelf een topic - pemphredon - starten, maar heb het zelfde probleem!!!
Bij mijn foto's 1&2 denk ik aan pemphredon.
Bij de wespjes 3&4 alsok 5&6 zijn er pemphredon, crossocerus en diodontus welk op lijken?
ofwel meer??
allen gespot 22.9.0 hoge bergsche bos
[1&2 is de grootste 5&6 de kleinste]
avb
Uwe

Theo MJP

#2
Tja.... Pemphredon, jullie gaan 't nu wel moeilijk maken!!

Van boven naar beneden:
2109 is geen Pemphredon! Passaloecus??
1309 is wellicht een Pemphredon!
443 en 502 zijn Pemphredon!
742 en 743 zijn wellicht Diodontus!
1827 en 1836 zijn Crossocerus!

En als jullie een soortnaam bij je foto's wil hebben zul je van deze genera toch details moet fotograferen... zoals kop, kaken, mesopleuren, achterrand mesonotum, pukkel boven heup-2, vleugeladering, propodeum, pygidium, etc. etc.
Bij vrouwtjes Pemphredon is de vorm en de structuuur, punctering van het gootje op het laatste tergiet vaak kenmerkend.
Ik raad je aan mannen te fotograferen, die hebben vaak (overigens niet bij Pemphredon) nog opvallende kenmerken en zijn daardoor vaak makkelijker op soort te brengen.
Ha, ha, ook lekker moeilijk!!

Succes en groet Theo


Pietsje

Theo, toppie!
Bedankt in ieder geval. Zat ik er toch naast met het eerste wespje (2109). Maar het goede nieuws is dat ik de Passaloecus nog niet had in mijn tuin, althans voor zover ik wist. Een onzekere is ook meegenomen.
Ik ga mijn best doen op foto's van details in de toekomst (zal wel volgend jaar worden, aangezien alles een beetje op zijn retour is helaas :'( ).
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

barebigfoot

Theo, bedankt voor de uitleg! Ik heb ze idd van alle kanten!!
Ook had ik mijn precies zo ingevoerd met alleen de pemphredon op zeker!!!
Ik voer ze in.
Uwe