Hoofdmenu

Gele steel

Gestart door Marian en Bert, september 01, 2006, 23:51:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Op een veregende berg hooi vonden we diverse paddenstoeltjes met helder gele steel.
Ik dacht even aan een Groensteelsatijnzwam maar die sporen zijn geheel anders van vorm.

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1484144

De hoed is vrij kleverig (steel ook een beetje), hoedmaat ± 4,5 cm.
Steel helder geel, breekbaar ± 11 cm.
Sommige paddenstoeltjes zitten grotendeels onder het hooi verborgen.

De sporen zijn ovaal met kiempore. Okergeel met een wat donkerdere rand, dubbelwandig. Maat ± 11,8 - 13,5 x 6,8 - 7,6 mu.

Wat kan dit zijn?

Groeten van Marian

a.houter

#1
Da's een eitje Marian...Oh, nee sorry, ik bedoel Dooiergele mestzwam, Bolbitius vitellinus. Heeft echter niets met de Satijnzwammen te maken (gelukkig) ^_^
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Marian en Bert

Hoi André,

Ik snap wat je bedoelt.
Dat is er weer een om niet te vergeten!

Bedankt en de vriendelijke groeten van Marian

a.houter

De sporenmaten die je aangeeft zijn een tikje aan de kleine kant Marian, even in de gaten houden bij andere soorten. Schroom niet me eraan te helpen herinneren.
Overigens wel fijn die gedetaillerde ruggesteun.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Marian en Bert

Hallo André en andere lezers,

Ik heb even in een aantal boeken de opgegeven sporenmaten van de  Dooiergele mestzwam, Bolbitius vitellinus, (in micrometers) opgezocht:

Roger Phillips: 11-15 x 6-9 (op rottend stro...)
Mirko Svrcek: 12-13 x 6-7 (op rottend stro)
Ewald Gerhardt: 12-15 x 7,5-9 (op mest ...)
PdS (Pilze der Schweiz): 10,7-12,7 x 7,1-8,4 ,
maar op voedselrijker substraat, de var. variicolor: 11,6-15,2 x 7,3-9,2

Dit wekt de suggestie dat op voedselarm substraat (nat hooi, bijvoorbeeld) de sporen slanker zijn. Weet iemand toevallig of hier iets van bekend is voor deze soort (of zelfs in het algemeen)?

Met vriendelijke groet,
Bert (Marian is op IVN-cursus)

a.houter

#5
Nee, alleen maar dat sporen binnen bepaalde margers ook variabel kunnen zijn. Van paddestoelen uit de koelkast is bekend dat ze groter kunnen zijn. Het rijpen gaat dan langzamer, daardoor kunnen de sporen grotere maten vertonen. Ook chemicaliën hebben invloed; KoH maakt dat de sporen opzwellen.

Het geeft ook aan dat literatuur niet eenduidig is. Een kleine speelruimte kan dus altijd.

E.e.a. geeft aan dat sporen alleen lang niet voldoende zijn voor determinatie, ze zijn echter wel de doorslaggevende factor.

Mijn opmerking was echter bedoeld om in de gaten te houden of jullie microscoop vaker wat kleinere maten liet zien. Het zou dan kunnen betekenen dat er een correctiefactor in het spel is.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Marian en Bert

#6
Bedankt André voor de toelichting,

Je krachtdadig "nee" interpreteer ik als geldend voor het algemene geval, een belangrijk gegeven.

Het aardige (vanuit amateurwetenschappelijk standpunt) is dat het hier een mestzwam betreft. In je voorbeelden haal je de koelkast aan en KOH: Beide, temperatuur en Kalium-ionen, kunnen verschil maken. Nu kan de temperatuur, door broei, bij hooi en mest e.d. aanzienlijk oplopen. En, bij Kaliumbemesting, de hoeveelheid Kaliumionen, welke ionen er voor zorgen dat cellen (en sporen) opzwellen en het vocht beter vasthouden.  

Als ik teveel van het onderwerp afwijk hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,
Bert
(dat je met een eventuele ijkfout rekenig hield was me wel duidelijk)