bericht van saltabel: Ruspolia nitidula bereikt (bijna) Belgie

Gestart door florisbrekelmans, september 23, 2010, 12:14:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

florisbrekelmans

Hoi,

Voor de geïnteresseerden hierbij een post van de Saltabel mailgroep van vandaag. Voor de niet Frans lezenden: er wordt ondermeer ingegaan op de opmars van Ruspolia nitidula (een grote spitskop-achtige) in Noord-Frankrijk. De soort staat kennelijk te trappelen om België binnen te vallen, al betreft het vooralsnog individuele exemplaren die worden waargenomen. De sprong naar Nederland is daarna natuurlijk niet ver meer :-) Leuke soort, maakt veel herrie (harde ratel, doet beetje denken aan heel harde greppelsprinkhaan of kleine wrattenbijter; stond er onlangs vlak naast in Frankrijk en heb nog een piep in mijn oren....).  In de post wordt ook melding gemaakt van het ontbreken van recente waarnemingen van zanddoorntje in Wallonie de afgelopen twee jaar, worden de ontdekking van kiezelsprinkhaan en spoorkrekel in Nederland genoemd en wordt gemeld dat de zuidelijke boomsprinkhaan steeds vaker buiten steden wordt waargenomen, maar nog wel in gebieden die sterk antropogeen beïnvloed zijn (dorpjes e.d.).

Citeer
Bonjour

On signale (C.Courte et E.Sardet) plusieurs individus isolés (pas de
population) de Ruspolia nitidula à Remoiville en Meuse Française, à une
dizaine de km de Torgny. Pour rappel, un mâle isolé avait déjà été
signalé l'année passée entre Treignes et Vierves par K. Hoffmans.
L'espèce est en forte progression vers le nord depuis plusieurs années
et son installation en Belgique est sans doute imminente.

Qq autres observations :

- les observations de Meconema meridionale se multiplient hors des
grandes villes mais malgré tout toujours dans des milieux anthropiques
(terrils du borinage et de Liège, villages ea à Vierves sur Viroin). Les
mois d'octobre et même novembre sont très propices pour la recherche de
cette espèce !! (battre les arbres dans les villages/villes mais aussi
sur les façades de bâtiments et même à l'intérieur)

- JY Baugnée signale une population de grillon domestique (Acheta
domesticus) sur un terril de la région liégeoise

- les mâles - presque tous macroptères - de Metrioptera roeselii sont de
plus en plus fréquents dans la vallée du Viroin dans des régions où elle
était absente il y a peu.

Par contre il ne semble plus y avoir eu de données récentes de Tetrix
ceperoï en Wallonie ces 2 dernières années. Il s'agit sans doute d'un
problème de prospection

En Hollande on signale aussi l'arrivée de Sphingonotus caerulans et une
petite population de Eumodicogryllus bordigalensis.

Bref, beaucoup de mouvements chez les orthoptères !

Bonnes prospections !
Gilles

(red: Gilles San Martin)

marcel123

Citaat van: florisbrekelmans op september 23, 2010, 12:14:03 PM
maar nog wel in gebieden die sterk antropogeen beïnvloed zijn (dorpjes e.d.).
Wilbert Kerkhof onderzoekt parkeerplaatsen oor autos op boomsprinkhanen en de exacte gegeens weet ik niet meer maar op de meerdereheid komt ZB voor. Op een parkeerplaats op de eluwe bij Rheden werden 3ZB en geen enkele gewone boomsprinkhaan aangetroffen.

dirder

Hoi,

Voor de geïnteresseerden hierbij een post van de Saltabel mailgroep van vandaag. Voor de niet Frans lezenden: er wordt ondermeer ingegaan op de opmars van Ruspolia nitidula (een grote spitskop-achtige) in Noord-Frankrijk. De soort staat kennelijk te trappelen om België binnen te vallen, al betreft het vooralsnog individuele exemplaren die worden waargenomen. De sprong naar Nederland is daarna natuurlijk niet ver meer :-) Leuke soort, maakt veel herrie (harde ratel, doet beetje denken aan heel harde greppelsprinkhaan of kleine wrattenbijter; stond er onlangs vlak naast in Frankrijk en heb nog een piep in mijn oren....).  In de post wordt ook melding gemaakt van het ontbreken van recente waarnemingen van zanddoorntje in Wallonie de afgelopen twee jaar, worden de ontdekking van kiezelsprinkhaan en spoorkrekel in Nederland genoemd en wordt gemeld dat de zuidelijke boomsprinkhaan steeds vaker buiten steden wordt waargenomen, maar nog wel in gebieden die sterk antropogeen beïnvloed zijn (dorpjes e.d.).

Citeer
Bonjour

On signale (C.Courte et E.Sardet) plusieurs individus isolés (pas de
population) de Ruspolia nitidula à Remoiville en Meuse Française, à une
dizaine de km de Torgny. Pour rappel, un mâle isolé avait déjà été
signalé l'année passée entre Treignes et Vierves par K. Hoffmans.
L'espèce est en forte progression vers le nord depuis plusieurs années
et son installation en Belgique est sans doute imminente.

Qq autres observations :

- les observations de Meconema meridionale se multiplient hors des
grandes villes mais malgré tout toujours dans des milieux anthropiques
(terrils du borinage et de Liège, villages ea à Vierves sur Viroin). Les
mois d'octobre et même novembre sont très propices pour la recherche de
cette espèce !! (battre les arbres dans les villages/villes mais aussi
sur les façades de bâtiments et même à l'intérieur)

- JY Baugnée signale une population de grillon domestique (Acheta
domesticus) sur un terril de la région liégeoise

- les mâles - presque tous macroptères - de Metrioptera roeselii sont de
plus en plus fréquents dans la vallée du Viroin dans des régions où elle
était absente il y a peu.

Par contre il ne semble plus y avoir eu de données récentes de Tetrix
ceperoï en Wallonie ces 2 dernières années. Il s'agit sans doute d'un
problème de prospection

En Hollande on signale aussi l'arrivée de Sphingonotus caerulans et une
petite population de Eumodicogryllus bordigalensis.

Bref, beaucoup de mouvements chez les orthoptères !

Bonnes prospections !
Gilles

(red: Gilles San Martin)

Hi, ik zit hier in het zuidwesten van België, dicht bij de Franse grens. Ik probeer een sabelsprinkhaan gedetermineerd te krijgen (nouja, dat veronderstel ik toch), die loeihard tekeer gaat bij warm weer (veel luider dan Grote groene sabelsprinkhaan) en waarvan de zang van het type Greppelsprinkhaan, Kleine wrattenbijter, Ruspolia nitidula is. Ik heb weinig ervaring met Greppelsprinkhaan, maar die klonk nooit zo luid (verre van, zelfs niet toen ik er dicht bij stond) en bovendien hoorde ik hem altijd bij min of meer vaste frequentie. Het beest waar ik het over heb, wisselt voortdurend van frequentie en schiet vaak hard uit naar hogere frequentie (misschien bereikt hij die moeilijk omdat het niet warm genoeg is, alhoewel het maandag toch een 23 graden was 's avonds). Dit voortdurend wisselen van frequentie nam ik nog nooit waar bij een van de soorten die in m'n regio voorkomen en Van Veen schrijft op z'n sprinkhanensite dat Ruspolia nitidula dat wel heeft. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Het gaat om een schuw dier dat vrij laag in een wilg zit te zingen maar bij benadering stopt met zingen en dan later terug begint veel hoger in de boom, dus ik kon hem nog niet localiseren. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Groeten, Dirk Derdeyn (voor alle duidelijkheid: Ik ken heel goed de gewone soorten. Greppelsprinkhaan is hier wel nog zeldzaam en die had ik hier alleen nog maar enkele keren als toevallig zingend, zonder vervolg. Hier overigens een goed jaar met massa's Grote groene sabelsprinkhanen en opvallend veel Sikkelsprinkhanen)
Groeten, Dirk Derdeyn.

Windekind

Citaat van: optilete op september 23, 2010, 19:39:00 PM
Wilbert Kerkhof onderzoekt parkeerplaatsen oor autos op boomsprinkhanen en de exacte gegeens weet ik niet meer maar op de meerdereheid komt ZB voor. Op een parkeerplaats op de eluwe bij Rheden werden 3ZB en geen enkele gewone boomsprinkhaan aangetroffen.

Leuk, Marcel, welke parkeerplaats was dat ? Bij natuurmonumenten ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

florisbrekelmans

Hallo Dirder,
Dat klinkt als Ruspolia. Ik heb eens een piep in mijn oren overgehouden aan een luid zingende Ruspolia op korte afstand, daar komt zoveel dB vanaf dat je er een vergunning voor nodig zou hebben. Andere optie is wellicht een kraakcicade?
Groet,
Floris

marcel123

Citaat van: Windekind op augustus 06, 2011, 14:59:15 PM
Citaat van: optilete op september 23, 2010, 19:39:00 PM

Leuk, Marcel, welke parkeerplaats was dat ? Bij natuurmonumenten ?
Geen idee welke P je precies bedoeld maar ik denk dat het antwoord nee is.
http://waarneming.nl/waarneming/view/50156325

tekenaar

Klinkt i.d.d. als Ruspolia. Dat is hier (Slovenie) een algemene soort in halfhoog gras, zeg maar tot kniehoog. Echt droge weiden houdt hij kennelijk niet van.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

dirder

Floris en Paul, dank voor de toelichting. Gisteren werd het dier voor het eerst gezien door anderen. Het blijkt om een cicade te gaan, evenwel geen Kraakcicade (ik wist niet dat cicaden continu zang konden voortbrengen, weer iets bijgeleerd). Er wordt gedacht aan Cicada barbara.

Groeten, Dirk Derdeyn.
Groeten, Dirk Derdeyn.

marcel123

Grote spitskop: nieuwe sprinkhaansoort in België
Bericht uitgegeven door Saltabel, de sprinkhanenwerkgroep van Natuurpunt op maandag 12 september 2011
De voorbije twee decennia werd ons land overspoeld door zuiderse soorten. Door een wijzigend klimaat kunnen warmteminnende vlinders, libellen, vogels, planten, ... zich almaar beter in België handhaven. En elk jaar komen er een aantal nieuwe 'warmtemigranten' bij. De laatste nieuwe aanwinst is een forse sprinkhaansoort: de Grote spitskop.http://www.natuurbericht.nl/?id=6636

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Bart van Hoogstraten

Heeft iemand het webadres van Saltabel voor me? (kan niets vinden met Google). Dank!
edit -> ik heb hem gevonden, het was org (dacht be of zo)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/