Zijn dit Gevlekte russula's

Gestart door n.f.leenheer, september 23, 2010, 08:11:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

n.f.leenheer

Op waarn.nl geplaatst.
Zij vinden de kleuren te rood, maar kunnen ook niet aangeven welke russula het dan wel is.
Wie wel?
Groeten, Nico

graads

Hallo Nico,

In de Gerhardt paddenstoelengids komt de beschrijving van de bloedrode russula aardig in de buurt lijkt me, maar het blijft ook voor mij een gokje.

groeten, Graads.


Gulistan

Groeten van Christiane

n.f.leenheer

Bedankt Graads en Christiane,
Aan proeven waag ik mij (nog) niet.
Moeder zei altijd "Pas op paddestoelen zijn giftig", en dat werkt nog altijd door (69 jaar) :)
Ik hou het maar op een Bloedrode russula, zal het op waarn.nl corrigeren en dan wacht ik af of ze daar in mee gaan.
Groeten, Nico

xenion

Bloedrode russula is het wat mij betreft zeker niet. Die heeft een erg rode hoed die niet zo extreem verbleekt en een rode steel. Russula spec. lijkt me de beste optie.
Groeten,
Martin

IngridBelser

Citaat van: n.f.leenheer op september 23, 2010, 14:00:39 PM
Bedankt Graads en Christiane,
Aan proeven waag ik mij (nog) niet.
Moeder zei altijd "Pas op paddestoelen zijn giftig", en dat werkt nog altijd door (69 jaar) :)
Ik hou het maar op een Bloedrode russula, zal het op waarn.nl corrigeren en dan wacht ik af of ze daar in mee gaan.
Groeten, Nico

Wat hebben moeders toch veel invloed, mijn moeder waarschuwde mij ook en ook ik vind het lastig paddenstoelen te eten.
met vriendelijke groet.

Ingrid

n.f.leenheer

Misschien krijgen we een paar tips van de admins Ingrid?
Groeten, Nico

Gulistan

Met proeven bedoel ik ook niet eten. Maar je kan ook gewoon met je tong even tegen de lamel stippen. Russula's en Melkzwammen kunnen zonder gevaar voor lijf en leven geproefd worden, ze kunnen wel soms flink pittig zijn of scherp op de tong bijten.
Groeten van Christiane

IngridBelser

Hoi Christiane,

Zout zit voor op de tong, de bittere zone achter, waar zit scherp?
Het (stukje?) zwam alleen op de tong leggen of fijnmalen?
Hebben jullie altijd water bij je?

Het is opvallend hoeveel mensen er op dit forum verstand van paddenstoelen hebben. Het moet dus redelijk ongevaarlijk zijn, anders bleef er niemand over.
met vriendelijke groet.

Ingrid

Gulistan

Ik weet eigenlijk niet waar scherp zit. Maar sommige russula's zijn gelijk heel scherp bijv. en soms duurt het wat langer. En je hebt ook echt heel scherp en tamelijk scherp en een beetje scherp en een klein beetje scherp en gewoon mild. Je moet er wat voor over hebben. Ik ben het gewend sinds ik een klein kind was, en ben nu doch al Oma. Mits je je hersenen gebruikt is er niets aan de hand.
Groeten van Christiane

xenion

Scherp proef ik goed met het puntje van de tong... Zie o.a. http://valtaf.ad.nl/index.php?pxd=.g&pxc=213141&current=weblog&current=item&item=5334 (scherp wordt blijkbaar niet altijd als smaak gezien)
Groeten,
Martin

BenS

En: niet te vaak Oosters eten, dan proef je scherp niet meer. Zoiets van: sambal bij?
Het heet: het brandt op je tong, scherp zit (net als de deugd) van voor tot middenin.
Mijn moeder waarschuwde nooit, ze had nog minder verstand van paddenstoelen dan ik.
Met proeven en spugen is niks mis, hoe zou anders de smaak van amanieten beschreven kunnen zijn.
En die paar dodelijk giftige: uit het hoofd leren en je tegenstander gunnen (nietwaar Christiane?).
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

Gulistan

Ben, ik had het uitdrukkelijk over Russula's en Melkzwammen. Wat ik verder nog proef vertel ik hier niet.
Groeten van Christiane

IngridBelser

Ach, wat maakt het nog uit? Ik ga tegenwoordig ook 'van het pad af' of zoek naar 'paddo's'. Wie had dat van mij gedacht! Nog even en ik eet paddo's. Dat kan er ook nog wel bij.
Nooit gedacht dat die paddenstoelen zo intrigerend en verslavend zijn.
met vriendelijke groet.

Ingrid

lucknijnsberg

Over eten en zwammen gesproken"
Ameniet, a me nooit niet! ;)
Groetjes luc

Gulistan

Parelamaniet, A.caesaria, A.fulva, uitstekende en smakelijke paddenstoelen. Maar je moet ze dus niet gaan verwisselen. De dodelijke vergissingen worden trouwens bijna altijd gemaakt door mensen die denken Champignons te verzamelen en ondertussen Groene Knolamanieten in hun mandje gooien. Dat heb ik altijd zo typisch gevonden.
Groeten van Christiane

xenion

Eet alleen paddenstoelen als je zelf goed bekend bent met de soort én gelijkende (giftige) soorten. En let ook op de juist bereidingswijze, een rauwe Parelamaniet is behoorlijk giftig!
Oftewel, zullen we het qua eetbare soorten hier maar bij laten? Een foutje is makkelijk gemaakt.
Proeven is zonder risico zolang je het maar uitspuugt.
Groeten,
Martin