Twee voor mij onbekende.

Gestart door Henk1949, september 01, 2006, 21:47:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk1949

Hallo,
Vanmiddag twee paddenstoelen tegengekomen die ik niet ken.
Heeft iemand enig idee?

Foto 1 en 1a.
Hoed 2 cm breed
Steel 8 cm wit en hol.
Geen specifieke geur.
Groeiend op een tak van een lang geleden omgevallen boom. Eik of Beuk.

Henk1949


Henk1949

Foto 2. (Bundelzwam?)
Door tijdgebrek weinig gegevens.
Groeide op een dunne afgebroken tak, welke over een sloot lag, Lijsterbes of Hazelaar.

a.houter

#3
De eerste soort is een Psathyrella, een Franjehoed. Mogelijk P. artemissiae, Wollige franjehoed. Een ongebruikelijke standplaats, want hij hoort op de grond te groeien. Maar mogelijk is er een holte in het hout wat met debris is gevuld of het hout is sterk vermolmd op die plek.

De tweede soort is een Honingzwam. Vaak zijn ze donkerder geel of bruinig gekleurd en dan praten we over de Gewone. Deze komt met frisse kleuren helder over, gek genoeg wijst dat dan op  Armillaria ostoyae, de Sombere honingzwam, en ook gek genoeg misschien wel de gewoonste van zijn familie.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Henk1949

#4
Hallo André,
De Franjehoed stond inderdaad in een holte van een zeer vermolmde tak.
Ik heb de soort P. artemissiae (Wollige franjehoed) opgezocht daar vond ik dat oudere exemplaren vuilbruin worden en de plaatjes later okerbruin tot violetbruin worden.
Op de plaats waar ik het afgebeelde exemplaar gevonden heb stond er een die deze kenmerken had. Deze stond wel op de grond.

Een honingzwam niet aan gedacht.  :wacko:

Bedankt.

Henk1949

Hallo André,

In het, overzicht van de paddenstoelen in Nederland, staat dat de Wollige franjehoed / Psathyrella artemisiae voorkomt: Saprotroof op dode takken en andere houtfragmenten of op de grond, zelden op stronken of stammen.

Beide zijn dus mogelijk.

a.houter

Saprotroof is het kriterium, zelf heb ik hem ook vaak op hout gevonden, maar het is niet een typische houtafbreker. Mijn persoonlijke idee is dat het hout al 'voorbewerkt ' moet zijn door andere soorten. Successie heet dat.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci