muis (subtopic: dronkenschap bij dieren)

Gestart door MarjoSmeets, september 21, 2010, 16:32:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Ik ben niet thuis in muizensoorten. Kan iemand mij vertellen wat voor een muisje hier lekker van een rottende druif zit te snoepen? En zou het kunnen dat door de gisting van die druif, (en misschien enkele anderen, maar dat heb ik niet gezien,) het muisje dronken is geworden? Toen het nl. probeerde weg te lopen kiepte het telkens weer om. Het was dus óf dronken, óf gewond. Het bleef ook regelmatig een poosje met de ogen dicht zitten, alsof het in een dronken bui in slaap sukkelde. Het trok zich zelfs niks aan van onze Jack Russell, die op nog geen 50cm afstand, welliswaar met een raam ertussen, zat te piepen en te blaffen. Het had in elk geval nog een goede eetlust, want het snoepte ook nog volop van de zaadjes die de vogels van het voerplankje hadden afgegooid.  ;D ;D ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Tim Asbreuk

bosmuis, en ik weet dat kramsvogels wel dronken worden van gistende duindoorn bessen dus waarom bosmuizen niet.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Oenanthe

Citaat van: Tim Asbreuk op september 21, 2010, 17:28:38 PM
bosmuis, en ik weet dat kramsvogels wel dronken worden van gistende duindoorn bessen dus waarom bosmuizen niet.

Ik heb dit verhaal ook al vaak gelezen maar ik heb het zelf nog nooit gezien en ik heb ook nog nooit iemand gesproken die het zelf gezien heeft. Dus ik weet het eigenlijk helemaal niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Ik heb er ook nooit iets van gemerkt.  Of de Kramsvogels en Spreeuwen zoude er extra luidruchtig van moeten worden  :)
Ik heb ook wel eens gelezen dat Konijnen dronken zouden kunnen worden van de wortels van Jakobskruiskruid. Ook nooit gezien.
Herman van der Meer

Tim Asbreuk

Ik woon niet in de duinen dus kom er ook niet zo vaak, heb het dus ook van horen zeggen, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk. (We hebben hier thuis druiven en ik heb laatst een gistent exemplaar gegeten en dan proef je echt wel een alcohol smaak)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Oenanthe

Ik kom al jaren in de duinen en ik heb er ontelbare aantallen lijsters gezien. Allemaal broodnuchter. Daarom vertrouw ik het verhaal niet erg, of er nu gistende bessen te eten zijn of niet. Overigens eet ik zolang ze er hangen, regelmatig duindoornbessen en heb er nog nooit een geproefd die naar alcohol smaakte. Maar dat kan komen omdat ik wel kritisch ben in de keuze van de bessen die ik pluk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

MarjoSmeets

Zelf heb ik er wel wat "ervaring" mee, tenminste, in zoverre dat ik ook al vreemd gedrag heb gezien bij insecten nadat ze een hele tijd op een rottende appel waren bezig geweest. En zelfs van onze paarden hebben we wel eens gedacht dat ze wel aangeschoten leken (van de alcohol dan, niet van een geweer  ;D ) in een periode dat er nogal wat valfruit in de wei lag. Afgelopen zomer, toen we zo'n stormen hebben gehad, lagen er enorm veel kersen in de wei en na een paar dagen kwam de geur van de alcohol je al tegemoet als je nog enkele meters van de boom verwijderd was. We hebben toen dan ook de paarden niet aan die kant laten lopen.  ;D  Bij die insecten en de paarden heb ik me dat dus ook afgevraagd of het inderdaad zo zou kunnen zijn dat ze dronken of aangeschoten waren en nu ik dus dit bosmuisje vanmorgen zag moest ik dus ook gelijk daaraan denken. Ik ben eens benieuwd of er nog meer zijn die zelf ervaring hiermee hebben!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Theo Linders

Er zijn ook mooie documentaires over oa de Kalahari, waar verschillende diersoorten rot/gistend fruit gegeten hebben en daarna niet meer helemaal toerekeningsvatbaar waren.
http://www.youtube.com/watch?v=e12y8alpApg
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

MarjoSmeets

Leuk filmpje! Bij onze paarden zag het wel niet zo heel erg uit, maar het ging inderdaad in die richting. Laten we het er maar op houden dat ze in dit filmpje echt dronken zijn en onze paarden lichtelijk aangeschoten waren  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Oenanthe

Vogels die dermate kachel zijn moet je zonder moeite uit de struiken kunnen oppakken. Dat heb ik dus nog nooit gezien. Wie heeft er zelf ervaring mee?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op september 21, 2010, 20:12:11 PM
Ik kom al jaren in de duinen en ik heb er ontelbare aantallen lijsters gezien. Allemaal broodnuchter. Daarom vertrouw ik het verhaal niet erg, of er nu gistende bessen te eten zijn of niet. Overigens eet ik zolang ze er hangen, regelmatig duindoornbessen en heb er nog nooit een geproefd die naar alcohol smaakte. Maar dat kan komen omdat ik wel kritisch ben in de keuze van de bessen die ik pluk.

Als ze goed rijp zijn 'stinken' ze een uur in de wind. Ik geloof niet dat de vogels zich daar iets van aantrekken.
Ik zou best eens een troep bezopen Kramsvogels willen zien. Daar zouden de Sperwers dan wel een makkie aan hebben.
Herman van der Meer

Oenanthe

Laten we dan gewoon eens met zijn allen (en dan bedoel ik ook echt met zijn allen!) gaan stappen in de duinen. Dat is weer eens wat anders dan altijd maar lopen inventariseren. Ik geef een rondje!! ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips