Hoofdmenu

Mysterybird 63

Gestart door HJDT, september 20, 2010, 22:57:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Omdat de aanvoer van mysterybirds nogal stil ligt de laatste tijd gooi ik er nog maar eentje in. Gemaakt in augustus binnen de WP. Veel succes!!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Margreet Kwh

#1
Iets mezigs, maar ik zie geen stropdas. Matkop?
Wat betekent WP trouwens?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

frankneijts

Westelijk Palearctisch gebied, zeg maar grofweg Europa + Noord-Afrika + Nabije/Midden-Oosten maar de exacte grenzen zijn aan enige discussie onderhevig. Veel veldgidsen (vogels, libellen, dagvlinders in elk geval) houden tegenwoordig ca. dit gebied aan i.p.v alleen Europa.
M.b.t. de vogel: let op het zwarte lijntje tussen het wit van de kop en de onderzijde, dat zie je niet bij Matkop/Glanskop Margreet....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Frank van de Putte

#3
Citaat van: frankneijts op september 20, 2010, 23:18:58 PM
Westelijk Palearctisch gebied, zeg maar grofweg Europa + Noord-Afrika + Nabije/Midden-Oosten maar de exacte grenzen zijn aan enige discussie onderhevig. Veel veldgidsen (vogels, libellen, dagvlinders in elk geval) houden tegenwoordig ca. dit gebied aan i.p.v alleen Europa.
M.b.t. de vogel: let op het zwarte lijntje tussen het wit van de kop en de onderzijde, dat zie je niet bij Matkop/Glanskop Margreet....

Goed dat je dat even vermeldt, ik zat aan Western Pacific te denken  :rolleye:
Wel een mees, een kuifmees wellicht? Al zie ik niet echt een kuif. ???

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Margreet Kwh

Een pimpel? Vanwege het zwart onder de witte wang, maar het niet zien van een stropdas.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

steenl

Lijkt mij een Pimpel.
Eentje van de Canarische Eilanden?

bramborkent

Ik ga ook voor pimpelmees: vleugels vertonen een zweem van paars/blauw dat je bij kuifmees niet ziet.
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

BramtK

Ik meen toch een Kuifmees! ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

bramborkent

Heb even gespiekt in Anwb: pimpel ( behalve Canarische die veel blauwer is) heeft wit streepje op vleugels, kuifmees niet. Ergo: kuifmees. 
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Marije

ik ga voor een hele andere soort. Ik hou het op een Boomklever.

Dit gezien de grijze poten, de rozekleurige buik, de grijze bovenzijde en de tekening op de vleugels.

Margreet Kwh

Die blauwe poten kunnen toch niet bij een Boomklever? Die roze buikkleur is wel een argument, maar de hele houding vind ik te slank voor een Boomklever.
Voor een kuifmees vind ik de rug te blauw. Dus ik blijf bij Pimpelmees.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije

nee klopt margreet dat zie ik nu ook. Toch blijf ik er wel bij.
Voor mij kan het geen Pimpel zijn omdat ik hier op de foto niet de witte vlek zie die de pimpel bij zijn vleugel heeft.

Certhia

Kuifmees idd.


Boomklever heeft ander kleur poten, kortere staart en gevlekte onderstaartdekveren.


Groet Marc

Frank van de Putte

Samengevat 4 stemmen op Kuifmees.
HJDT, aan jou het (ant-)woord..

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Margreet Kwh

Is het soms een Palearctische Kuifpimpel? ;)

Een melige Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

frankw

Citaat van: fpvdputte op september 22, 2010, 16:07:28 PM
Samengevat 4 stemmen op Kuifmees.
HJDT, aan jou het (ant-)woord..

groeten
5 bij deze 8)

Margreet Kwh

Citaat van: bramborkent op september 22, 2010, 13:14:59 PM
Heb even gespiekt in Anwb: pimpel ( behalve Canarische die veel blauwer is) heeft wit streepje op vleugels, kuifmees niet. Ergo: kuifmees.

Met al die groepsdruk en dit argument, zwicht ik maar voor Kuifmees. De kleur roze komt neem ik aan door een bijzondere belichting? Die tak is ook zo roze, de roze buik is dan een kwestie van weerspiegeling van het roze van de tak op het wit, denk ik.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Folkert Jan

Zou een kuifmees zo blauw van boven kunnen zijn?

Ik ga toch voor boomklever. ook de witte vlekjes op de achterflank lijken daarvoor te kloppen. ook zie ik denk ik het puntje van de snavel onder de vogel uitkomen. een kuifmees heeft een veel te kleine snavel om dat zo te laten zien.

alleen zit ik met die donkere poten ??? boomklever heeft oranje poten en ik zie op birdpix ook geen foto waar het anders is
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Margreet Kwh

Citeerook zie ik denk ik het puntje van de snavel onder de vogel uitkomen.
Folkert Jan, daar heb je een sterk argument tégen Kuifmees (of Pimpel).
Was ik er net uit, ga ik weer twijfelen.
En als ik lang naar die blauwe poten kijk, worden ze vanzelf roze... :rolleye:

Margreet in twijfel.

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

BramtK

Ik zie geen blauw op de bovendelen...!? Lijkt mij grijsbruin. Een beetje warm bruin op de onderdelen kan best bij Kuifmees en dat effect wordt inderdaad versterkt door de ondergrond, denk ik. Zoals Marc al zei, een Boomklever heeft een vrij korte staart en wit gevlekte osdv. Die lijkt me dus uitgesloten.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

#20
Zelfs met de juiste kleur poten wordt die vogel van Michel natuurlijk nooit een Boomklever: zie bijgaand plaatje voor de verschillen... 8)
Waar ik veel meer benieuwd naar ben is waar, in geval van Kuifmees, die fraai warmbruine (want de rug van Kuifmees is niet "grijsbruin", althans dat lijkt me niet de juiste benaming voor die kleur...) rug van die soort gebleven is op de foto van Michel?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Tja misschien ligt het aan mijn beeldscherm, maar de foto op vogel 1 heeft bij mij een net zo blauwe rug als de boomklever uit de post van Frank
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

marijn

Aangezien er wel degelijk iets van koud blauwgrijs in de bovendelen van een Kuifmees blijkt te kunnen zitten, ga ik daar ook voor mee. De kleuren zijn een beetje extreem (idd warme weerkaatsing van onder door 't hout), maar iets anders kan het niet zijn.
Marijn Prins

frankneijts

Die Birdpix-vogel heeft nog steeds een hartstikke bruine rug Marijn, althans op mijn scherm! Normaal gesproken ziet geen enkele Kuifmees er zó uit als op Michel's foto: daarvoor moet er sprake zijn van behoorlijk sterk beïnvloedende licht- c.q. fotografische omstandigheden of een combinatie. Zulke foto's zul je op het net ook niet vaak tegenkomen omdat een beetje fotograaf er nog niet naast dood gevonden wil worden. Ik denk dan ook dat Michel 'm expres voor een gelegenheid als deze bewaard heeft gezien de zeer hoge kwaliteit van zijn normaal gepubliceerde foto's. Ik wilde ook alleen maar aantonen dat  kleuren op deze foto erg bedrieglijk/misleidend zijn en hoopte eigenlijk dat iemand op basis van andere argumenten dan kleur zijn/haar keuze voor Kuifmees zou verklaren.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

steenl

Dhr Veldt weet het zelf toch wel?  8)

Vincent Hart

Als je kijkt hoever de kop van ons weggedraaid is, zou het me verbazen als bij een pimpel spec. nog zoveel van de zwarte bef te zien was. Ook het feit dat het wit doorloopt langs de hele rechterkant (zoals wij er tegenaan kijken) van de kop is m.i. beter verklaarbaar met het koppatroon van kuifmees dan dat van pimpel.
   
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

marijn

Ja Frank, natuurlijk ziet het beest op deze foto er idioot gekleurd uit voor een Kuifmees, dus er zijn zeker rare omstandigheden in het spel. Maar op die foto op BP zie ik op mijn scherm onder de betreffende (in dit geval zelfs niet zo raar lijkende) lichtomstandigheden toch echt iets van blauwgrijs in de kleine en middelste dekveren, slagpennen en zelfs een heel klein beetje (ok, heel vaag) bovenop de mantel...


Verders heeft 't beest volledig de jizz van een mees  8)  en vallen andere mezen op basis van vleugel- en kop/halspatroon af.


Ben benieuwd Michel!
Marijn Prins

HJDT

Wie nog een duit in het spreekwoordelijke zakje wil doen moet snel zijn. Dit weekend zal ik de oplossing geven van deze mystery. De blauwige glans op de vleugels word voor zover ik kan beoordelen veroorzaakt door de weerkaatsing van een strakblauwe lucht. Zeker weten doe ik dat overigens niet.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Frank van de Putte

Citaat van: HJDT op september 25, 2010, 00:33:21 AM
Wie nog een duit in het spreekwoordelijke zakje wil doen moet snel zijn. Dit weekend zal ik de oplossing geven van deze mystery. De blauwige glans op de vleugels word voor zover ik kan beoordelen veroorzaakt door de weerkaatsing van een strakblauwe lucht. Zeker weten doe ik dat overigens niet.

Groet Michel

Mijn conclusie; En Kuifmees met een door weers- danwel lichtomstandigheden ietwat verkleurd ogend verenkleed.
Soms is determinatie een kwestie van overige opties uitsluiten en dan blijft er in dit geval 1 optie over.

groeten






Groetjes,

Frank van de Putte

Margreet Kwh

Ik ga mee met Frank.
Waarom is je schild wit... omdat in wit alle kleuren zijn (geheimen van het Wilde Woud, Tonke Dragt)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven