Wat zou het geweest kunnen zijn?

Gestart door Ted van der Knaap, augustus 22, 2010, 12:49:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Had wel een camera bij me maar 't beestje was te snel weer uit zicht.

Ik achtervolgde een vlinder die ik op de foto wilde zetten. Gebied waar ik liep was rond een waterzuiveringscomplex waar een wandelpad omheen loopt met een sloot erlangs met riet. In de buurt van 'n snelweg Rijswijk/Den Hoorn (Z-H)

Ik schrik want er beweegt wat voor me uit wat hard en hoog en fel krijst, als een speenvarken.
In 1 sec. zie ik dat het warmbruin is en maakt zich richting riet/water uit de voeten.

Plat, breed en kort op de poten blijft in mijn herinnering zitten, ter grote van een hand.

Wezel/Hermelijn was het volgens mij niet want die zijn volgens mij atletischer en zouden sprongsgewijs gevlucht zijn en dit ex. kroop over de grond/tussen het gras weg.

Wat het geweest is?.. ..kan een jong beestje geweest zijn.. ..het harde felle gekrijs blijft me heel erg bij.

Ik weet niet of het een staart had anders zou het misschien iets van een (Muskus)rat geweest kunnen zijn?

Weet iemand nog een diertje wat hard krijst als het "betrapt" word?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Lampe

Een rat kan idd hard krijsen maar het blijft gissen.. Sorry
Vriendelijke groet,

Nico

Botervlieg

Hallo Ted,

Alleen gekrijs is lastig.

Knaagdieren krijsen als je ze knijpt/vertrapt etc,
maar katachtigen volgens mij ook.
Ik weet niet hoe het met marterachtigen zit...

Wat ik wel interessant vind is.... Welk beest is er blijven zitten, terwijl jij aan kwam lopen...

Een zwak dier? Dan had het vast niet zo snel weggeweest...
Een slecht horend dier?
Een slechtziend boven de grond dier?

Enig idee welke zoogdieren er in dat gebied (of in de buurt van dat gebied) eerder zijn waargenomen?

Groetjes,
M. Baltus

Ted van der Knaap

Het was een stil hoekje waar ik naar toe liep en 't dier was totaal verrast dat ik er ineens was.
Absoluut geen ziek dier, eerder overlopend van energie! Zoveel kracht kwam er uit het beestje.

Hopelijk kom ik 'm daar nog 'n keer tegen om te weten wat het geweest is!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

mlahaye


Ted van der Knaap

Citaat van: mlahaye op augustus 23, 2010, 20:46:42 PM
Waterral!

Maurice
Qua geluid komt het in de buurt (maar dan nog heftiger!)... ... maar het beestje was harig!!!

(Op enige afstand van het gebied zijn eens (Dwerg)vleermuizen met een Bat-detector gehoord ingevoerd. Marleen/Margreet(?) had het hierboven misschien over een ziek dier.
Weet niet of (gewonde!) vleermuizen hard kunnen krijsen maar daar zit ik ook nog aan te denken omdat ie "breed en plat" leek.)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Tim Asbreuk

Vleermuizen kunnen misschien wel hard krijzen, maar vanwege de toonhoogte zou dit vrijwel niet hoorbaar zijn. Waterral vind ik ook het beste bij deze beschrijving passen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Draak

Zou het geen jonge nerts geweest kunnen zijn geweest ?
Nertsen kunnen gillen scheller dan bv een papagaai en dat geluid gaat idd door merg en been.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog